در نگاه اول کارت های ویزیت تنها چاپ هایی ساده روی کاغذهایی در قطع کوچک هستند؛ کارت هایی که یک شماره تماس دارند و ارتباط شما با مخاطبین را میسر می سازند. قصه اما فراتر از این تعریف و شناخت ساده و سطحی است.
شاید باورش سخت باشد اما کارت های ویزیت قرن ها است که رواج دارند. در ادامه به طرحی زیبا از تیم YouTheDesigner و UCreative خواهیم پرداخت که در اوج زیبایی تاریخ 600 ساله ی کارت های ویزیت را در قالبی گرافیکی تصویر کرده اند.
هرچند باید بگوییم که موضوع ریشه های قدرتمند تاریخی و جامعه شناختی دارد اما به این دلیل که تا حد زیادی از حوصله ی بحث خارج است کار ره به صورت هایلایت بیان کرده اند.
با ما همراه باشید.
سنگ بنای ثابت تجاری کارت ویزیت است. حال از کجا آمده است و چرا اهمیت دارد؟ صدها سال است که کارت ویزیت یک ابزار بازاریابی جدایی ناپذیر برای تجار و بازرگانی به شمار میرود. از اولین خاستگاهها در چین باستان تا آغاز آن چه میتوان آن را طراحی کارت ویزیت قابل تشخیص در دوران ویکتوریا نامید. ما در حال ردیابی تاریخچه کارت ویزیت هستیم و توضیح میدهیم که چگونه یک چیز ساده در ابتدا اکنون جز ساختار اصلی شرکتها به شمار میرود.
زمانی که یوهانس گوتنبرگ به لطف اختراع ماشین چاپ (قرن پانزدهم)، چاپ را به اروپا معرفی کرد، هیچ کس نمی توانست تصور کند که این دستگاه جدید این همه لوازم و تجهیزات مفید، مانند آنچه ما اکنون کارت ویزیت مینامیم، به ارمغان بیاورد. این کارتهای ارائه شده در قرن هفدهم زمانی که ساخته شدند و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، معنای بیشتری داشتند.
همان طور که گفتیم، در قرن هفدهم کارت ویزیت به طور گستردهای استفاده میشد، البته نه به اندازه امروز، اما اکثریت قریب به اتفاق اشراف در اروپا کارتهای مخصوص به خود را داشتند. آنها کم و بیش به اندازه یک کارت پوکر قرن بیست و یکم با ارزش بودند و گاهی اوقات روی کارتهای با طلا و حروف چاپی حک میشد.
ریشه کارت ویزیت به قرن پانزدهم در چین باز میگردد. چینیهای باستان از این کارتهای ابتدایی استفاده میکردند تا به مردم اطلاع دهند که قبل از رسیدن به خانه یا محل کار خود سری به آنها میزنند. این نشان میدهد که اولین کارتهای ویزیت به همان شیوهای که ما امروز از پیامهای واتساپ و فیسبوک استفاده میکنیم به عنوان برقراری تماسها و ارتباط روزانه به کار میرفت.
همچنین برای اعلام حق امتیاز بازدید پادشاهان نیز استفاده میشدند. این کارتها که قبل از دیدار سلطنتی تولید میشد، به نام مشی معروف بود. و اهدا آن به افراد مراسم و شیوه خاصی داشت. حتی امروزه نیز کارت ویزیت با هر دو دست بین انگشت شست و سبابه نگه داشته شده و به طرف مقابل داده میشود که به همان شکل آن را دریافت میکند.
کارتهای ویزیت قرن هفدهم توسط مهمانان اشرافی به خادمان، در خانه میزبان ارائه میشد تا ورود یک مهمان برجسته را اعلام کنند و با زیورآلات و گاه نشان زیبا تزئین شده بود. در قرن نوزدهم، افراد زیادی شروع به استفاده از آنها کردند و در برخی خانهها این یک چیز «باید» بود، به عنوان بخشی از پروتکل قرن. بسیاری از خانههای کلاس بالا سینیهای کارت نقرهای روی میز هال همراه با یک مداد و یک تکه کاغذ داشتند. هر وقت کسی میآمد باید کارتهای خود را آنجا میگذاشت و بنابراین در آینده به عنوان کاتالوگ کسانی بود که قبلاً از خانه بازدید کرده بودند.
در قرن هفدهم، در انگلستان شاهد استفاده از تکههای کاغذ یا کارت مربع برای تبلیغ کالا یا خدمات بودند که به عنوان آنچه ما امروز "کارتهای ویزیت تجاری" میدانیم، به شمار میرفتند. بازرگانان کارتهای تجاری را تحویل میدادند، که اطلاعاتی از جمله نام کسبوکار، خدمات ارائهشده و جزئیات مکانها را در خود نگه داشتند و معمولاً یک کارت تجاری در هر دو طرف چاپ می شد. یک طرف حاوی اطلاعات تبلیغاتی در مورد کسب و کار بود. طرف دیگر نقشهای از محل کسب و کار را نشان میداد تا مشتریان بتوانند کسب و کار را پیدا کنند. این کارت ویزیتها به عنوان یک نقشه راهنما محسوب میشد. این نسخههای اولیه کارتهای ویزیت دارای همان ویژگیهایی بودند که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند و اطلاعات ضروری برای انجام تجارت را فراهم میکنند.
اما در قرن بیستم، همان طور که ممکن است تصور کنید، کارت ویزیت هم برای افراد مهم و هم برای همه شرکتها کاملاً ضروری شد. هر مشتری از شما کارت ویزیت می خواهد و اگر شرکت یا برند شما تا دهه 1950 کارت ویزیت نداشته باشد بسیار عجیب خواهد بود. این امر حتی برای مشاغل کوچک و مدیران شرکتها به یک هنجار ثابت تبدیل شد.
در دهه 1980 یک فرهنگ کامل پیرامون کارت ویزیت شکل گرفت، هیچ کس نمیتوانست بدون حمل کارت ویزیت شخصی یا برند خود خانه را ترک کند، حتی صحنهای در فیلم روانی آمریکایی وجود دارد که نشان دهنده حماقت مسری است که هر مرد تجاری نسبت به کارت ویزیت متحمل شده است.
اما نکته اینجاست که اکنون سادهتر از همیشه میتوان شیکترین و شگفتانگیزترین کارتهای ویزیت را بدون نیاز به متوسل شدن به متخصصان چاپ گران قیمت ساخت. شما فقط باید طرح خود را با برنامههایی مانند فتوشاپ بسازید یا به دنبال یک شرکت چاپ آنلاین باشید تا شگفت انگیزترین طرحها را دریافت کنید و هر تعداد کپی که میخواهید را مستقیماً در خانه یا محل کار خود دریافت کنید.
کارت ویزیت طی قرنها تغییر کرده است. در قرن هفدهم، بخشی از یک مبادله رسمی - تقریباً تشریفاتی - برای اعلام آمدن خانواده سلطنتی بود. در دوران ویکتوریا، این ابزار به ابزاری برای تجارت و صنعت تبلیغاتی پیش از کاغذ روزنامه تبدیل شده بود و تجارت را در سراسر انقلاب صنعتی تقویت کرد.
کارت ویزیت مدرن در هر زمان و هر مکان توزیع میشود. اغلب، قبل، در طول یا بعد از جلسات، در رویدادهای شبکه یا تجارت مورد استفاده قرار میگیرند. اکنون «کارت ویزیت» هم در اروپا و هم در ایالات متحده و دیگر قارهها به یک کالای ضروری تبدیل شد. با این حال، این تغییر همیشه هموار نبود. بسیاری از طبقه بالا در برابر این ادغام مقاومت کرده و شکافهای فرهنگی و اجتماعی ناخوشایندی ایجاد کردند.
امروزه، کارتهای ویزیت روشی محبوب برای افراد تجاری است تا محصولات یا خدمات شرکت خود را بفروشند و اطلاعات مشتریان احتمالی را برای برقراری ارتباطهای آینده ارائه دهند. در واقع روزانه 27 میلیون کارت ویزیت چاپ میشود. این حدود 10 میلیارد کارت ویزیت در سال است!
با این حال، در حالی که کارتهای ویزیت به عنوان یک ابزار ارتباطی محبوب باقی میمانند، اما فاصله زیادی با روزهای گذشته داشتهاند. قبلاً کارت ویزیت فقط روی کاغذ چاپ میشد، اما اکنون میتوانید کارت ویزیت خود را بر روی انواع مواد چاپ کنید. این ممکن است تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما تفاوت قابل توجهی در دوام، ضخامت و طول عمر کارت ویزیت پلاستیکی و کارت کاغذی وجود دارد.
علاوه بر این، کارتهای ویزیت مدرن گزینههای سفارشیسازی بسیار بیشتری دارند، که به حرفهایهای کسبوکار اجازه میدهد کارتهایی را دریافت کنند که شرکت آنها را تبلیغ میکند و برندشان را به رخ میکشد. به عنوان مثال، اکنون میتوانید کارت ویزیت خود را به هر شکلی که میخواهید دریافت کنید. همچنین میتوانید کارتهای شفاف تهیه کنید یا از فویل در طرح خود برای درخشندگی بیشتر استفاده کنید. این ویژگیهای طراحی یک تغییر دهنده بازی هستند و میتوانند به متمایز کردن کارت ویزیت شما از رقبا کمک کنند.
یکی دیگر از نوآوریها در کارت ویزیت، ظهور کارت ویزیت دیجیتال است. کارتهای ویزیت دیجیتال همان هدفی را دارند که کارتهای ویزیت سنتی انجام میدهند، تا به مشتریان بالقوه اطلاعاتی را که برای تماس با شما نیاز دارند، ارائه دهند. با کارت ویزیت دیجیتال، فایلی را به اشتراک میگذارید که با اطلاعات تماس شما پر شده است. اگرچه این کار راحت است، اما زندگی پرمشغله و صندوقهای ورودی شلوغ ما میتواند باعث شود همه چیز به راحتی فراموش شود، مانند اینکه یک مخاطب خاص در تلفن ما چه کسی است. به همین دلیل است که ترک یک کارت فیزیکی با مشتریان بالقوه مانند مواردی که در بالا در مورد آنها صحبت کردم، محبوبترین گزینه کارت ویزیت در حال حاضر باقی مانده است.
تغییر طراحی کارت ویزیت
قرنها پیش، طرحهای اصیل و کلاسیک مبتنی بر استفاده از خوشنویسی بودند با نسخههای پرآذینتر که با طلا حکاکی شده بودند. عصر ویکتوریا شاهد پیشرفتهایی در زمینه چاپ بود و لیتوگرافی پیشگام در آن زمان اولین موج تولید انبوه کارت ویزیت را آغاز کرد. بعداً در قرن بیستم کارت ویزیت به قالبی تبدیل شد که ما هنوز میشناسیم. جزئیات تماس، عناوین شغلی، مدارک تحصیلی همه در یک کارت فشرده بسته بندی شدهاند.
کارت ویزیت حتی نقش خود را در فرهنگ عامه بازی کرده است. صحنه معروفی در فیلم American Psycho وجود دارد که در آن بانکداران شهرهای بزرگ کارتهای خود را مبادله میکنند. شخصیتهای خیالی درام تبلیغاتی دهه 60 Mad Men نیز کارت ویزیت خود را به عنوان بخشی از کمپین رسانههای اجتماعی واقعی دریافت کردند.
هنر طراحی کارت ویزیت
با رقابت روزافزون، نیاز به متمایز شدن در میان جمعیت، کارت ویزیت شاهد ظهور طرحهای غیرعادیتر بوده است. برخی از کسب و کارها از کارت مستطیل شکل استاندارد فاصله گرفتهاند و از اشکال جالب یا سبکهای رنگارنگ چشم نواز استفاده میکنند. تصویرسازی رایجتر شده است و از گرافیک برای جلوههای عالی استفاده میشود.
با آزادی خلاقانهتر، از کارتهای ویزیت برای نمایش نام تجاری به عنوان ویترینی برای طراحی و همچنین انتقال اطلاعات استفاده میشود. سایمون توضیح میدهد: «کارت ویزیت این توانایی را دارد که چیزهای زیادی در مورد کسبوکار شما و آنچه که نشان میدهید، بیان کنند. بنابراین، آنها به عنوان یک نمایش یا ارائه کوچک از آنچه نام تجاری شما در مورد آن است عمل میکنند.
همان طور که خواندید، کارتهای ویزیت در طول سالها پیشرفت زیادی کردهاند، اما تصور نکنید که شکل نهایی آنها را دیدهایم. برخی از کارتهای ویزیت امروزی بدون تماس و دارای یک تراشه کوچک ارتباط میدان نزدیک (NFC) هستند که در آنها تعبیه شده است. با ضربه زدن روی کارت ویزیت روی گوشی هوشمند خود میتوانید اطلاعات تماس، پیوندها، مسیرها، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، ویدیوها و موارد دیگر را مستقیماً به تلفن مشتری منتقل کنید.
تاریخچه کارت ویزیت در ایران به مانند دیگر امور مرتبط با چاپ به قرن 19 میلادی و دوران قاجار بر میگردد. در این دوران صنعت چاپ رونق پیدا کرد و کارت ویزیت نیز پیشرفت داشت تا به آن چیزی که کارت ویزیت میشناسیم تبدیل شد. در حال حاضر کارت ویزیت در ایران به مانند اروپا از اهمیت بالای برخوردار است.
جمعبندی
آنچه در این مطلب گفته شد تاریخچه کارت ویزیت در ایران و جهان است. همان طور که خواندید کارت ویزیت مسیر طول و درازی را طی کرد تا به اینجا رسید. اکنون که به اهمیت کارت ویزیت پی بردید برای چاپ کارت ویزیت ما به شما مجتمع چاپ کهن را پیشنهاد میکنیم.
نظر شما درباره تاریخچه کارت ویزیت در ایران چیست؟