گروه محصولات
درباره دیجیتال - کاتر پلاتر

 دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات

 دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات

یکی از مباحث بسیار پر تکرار در این روزها دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات (Digital marketing and advertising) است. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در دیجیتال مارکتینگ چه کارهای انجام می‌شود؟ و بسیاری موارد دیگر سوال بسیاری از افراد در این مورد است. اما چیزی که برای همه مشخص است این است که، امروز و در عصر حاضر چیزی که ماندگاری شما در بازار و تجارت را تضمین می‌کند برنامه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات درست است.

 دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات چیست؟

قبل از پرداختن به هر چیزی دیگر در مورد دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات به تعریفی جامع و کامل در مورد بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده عبارت است از:
هنگامی که از کانال‌های و راه‌های ارتباطی دیجیتالی برای تبلیغات و بازیابی خدمات یا محصولات خود استفاده می‌کنیم یعنی از دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات استفاده کرده‌ایم. به زبان ساده‌تر هنگامی که از تلفن همراه، وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و... استفاده می‌کنیم یعنی وارد حیطه برنامه و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات شده‌ایم. این نوع تبلیغات و بازاریابی از سال 1990 رواج یافته است و در کنار بازاریابی سنتی و برای کامل کردن آن استفاده می‌شود.

 انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برای انجام امور مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات راه‌های مختلفی مانند: طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، سئو و بهینه سازی سایت، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی محصول و... وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

 • طراحی سایت شرکتی

وب سایت شرکتی در واقع وب سایتی است در آن کاربر تنها با خدمات و یا محصولات یک شرکت یا سازمان آشنا شده و محصولی یا خدماتی را خریداری نمی‌کند. به عبارت دیگر وب سایت‌های شرکتی وظیفه معرفی خدمات و یا محصولات یک موسسه، سازمان و یا شرکت را به افراد در نقاط مختلف جغرافیایی بر عهده دارد. علت اهمیت این نوع وب سایت‌ها در این است که اولا دیگر محدودیت جغرافیایی برای شناخته شدن وجود ندارد، دوما این که، این نوع سایت‌ها به شرکت‌ها و سازمان‌ها اعتبار می‌بخشد.

 • طراحی سایت شرکتی

از سویی دیگر مشتریان و افرادی که نیاز به آشنایی بیشتر با آن سازمان یا شرکت دارند دیگر نیاز به مراجعه حضوری ندارد و همین امر به راحتی می‌تواند محدودیت جغرافیایی را برای مشتریان و کاربران از سر راه بردارد. در نتیجه طراحی سایت شرکتی برای تمام سازمان‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌ها یک امر حیاتی به شمار می‌رود.

 • طراحی سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی دقیقا مقابل سایت شرکتی قرار دارد، زیرا این نوع سایت برای این طراحی می‌شود که محصولات و یا خدمات به فروش برساند. دیگر این نوع سایت به عنوان یک سایت معرفی به شمار نمی‌رود و دارای درگاه پرداخت است.  در واقع سایت فروشگاهی یا فروشگاه اینترنتی کاتالوگ و دیگر اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و از سوی دیگر امکان خرید الکترونیکی را نیز دارد.

 • طراحی سایت فروشگاهی

در سایت فروشگاهی شما می‌توانید تمام محصولات خود را در معرض دید مشتریان بالفعل و بالقوه قرار دهید و در صورت نیاز و در تمام نقاط جغرافیایی محصولات خود را به فروش برسانید. مزیت طراحی سایت فروشگاهی در این است که اعتبار سازمان خود را افزایش می‌دهید و مهم‌تر از این که به راحتی می‌توانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. نکته قابل توجه در مورد طراحی سایت فروشگاهی این است که در استفاده از آن هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما به یک ویترین بزرگ و بدون محدودیت برای نمایش محصولات خود دسترسی دارید. به عبارت دیگر هر کسب و کاری که محصولاتی برای فروش در اختیار داشته باشد می‌تواند برای خود یک سایت فروشگاهی راه اندازی کند.
از سوی دیگر برای طراحی سایت فروشگاهی محدودیت در زبان برنامه نویسی وجود ندارد و با هر زبان برنامه نویسی که مد نظر کارفرما باشد امکان طراحی سایت وجود دارد.

 • طراحی سایت اختصاصی

هنگامی که از طراحی سایت اختصاصی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات صحبت می‌کنیم در واقع از طراحی یک سایت شرکتی یا فروشگاهی برای یک سازمان، موسسه یا شرکت به صورت کاملا اختصاصی و متناسب با نیاز آن حرف می‌زنیم. در طراحی سایت اختصاصی از صفر تا صد کار به صورت اختصاصی بوده و هیچ یک از قسمت‌های سایت به صورت آماده و یا کپی از یک سایت دیگر نیست. به عبارت دیگر در سایت اختصاصی از هیچ نوع قالب یا تمپلیت آماده‌ای استفاده نمی‌شود و تمام مراحل طراحی توسط برنامه نویس انجام می‌شود.

 • طراحی سایت اختصاصی

حال شاید این سوال مطرح شود که سایت اختصاصی چه تفاوتی با سایت شرکتی و سایت فروشگاهی دارد در حالی که همان کار  را انجام می‌دهد؟ در پاسخ باید بگویم بله سایت اختصاصی به نوعی همان سایت فروشگاهی یا سایت شرکتی است با این تفاوت که به صورت کاملا اختصاصی و ویژه برای کارفرما طراحی می‌شود. 

 • سئو و بهینه سازی سایت

یکی از بخش‌های مهم در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات سئو و بهینه سازی است که عموما برای سایت‌ها کاربرد دارد. علت اهمیت این موضوع به اندازه طراحی خود سایت مهم و قابل توجه است. اگر سایت طراحی شده سئو و بهینه سازی نشود سازمان نمی‌تواند به هدف خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دست یابد. زیرا هنگامی یک سایت دیده می‌شود و به بازدهی مالی می‌رسد که امور مرتبط با سئو و بهینه سازی سایت به درستی صورت گیرد.

 • سئو و بهینه سازی سایت

به طور کل سئو و بهینه سازی به این معنا است که شما رتبه سایت خود را در گوگل به طور چشم گیری ارتقا داده و گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر بشناسد و آن را مناسب برای نمایش به کاربر بداند. در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات سئو و بهینه سازی سایت بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر سایتی سئو شده و بهینه نباشد هیچ کاربردی برای دست یافت به مشتری بیشتر ندارد.

 • تبلیغات آنلاین و رپورتاژ

یکی دیگر از راه‌های دیده شدن در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات، تبلیغات آنلاین و رپورتاژ است. در واقع تبلیغات آنلاین و رپورتاژ دو مقوله جدا از هم بوده که هر کدام به شکلی متفاوت برای رسیدن به اهداف استراتژیک یک سازمان در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات کمک می‌کند. 
اگر بخواهیم به یک تعریف کلی و جامع از تبلیغات آنلاین اشاره کنیم باید بگوییم که: هر نوع تبلیغ در فضای اینترنت که برای جلب نظر و آگاهی دادن به مشتری باشد گفته می‌شود.

 • تبلیغات آنلاین و رپورتاژ

اما رپورتاژ آگهی کمی متفاوت است، رپورتاژ آگهی (Advertorial ) در واقع تبلیغاتی است که به صورت یک مقاله یا یک گزارش خبری در برخی از سایت‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود. مخاطب با مراجعه به این مطلب به جنبه تبلیغاتی بودن آن پی نخواهد برد و آن را تنها یک مطلب و محتوای کاربردی و یا آموزشی به شمار می‌آورد. 
در نتیجه رپورتاژ یک نوع آگهی تبلیغاتی است که سعی می‌کند با ارائه یک گزارش بی طرف مخاطبان را به سمت خدمات یا محصول یک سازمان سوق دهد. برای تهیه یک رپورتاژ آگهی یک شرکت یا سازمان مطلبی را آماده کرده و به یک رسانه پر مخاطب مانند برخی از وب سایت‌ها، روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و... ارائه می‌دهد. 

 • تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز یکی دیگر از راه‌های استفاده در استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است. گوگل ادز در واقع یک پلتفرم تبلیغاتی مختص به خود گوگل است که به کسب و کارهای آنلاین این امکان را می‌دهد تا کسب و کار خود را برای بهتر دیده شدن در پربازدیدترین‌ سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و همچنین ویدیوها تبلیغ کنند.

 • تبلیغات گوگل

در نتیجه تبلیغات گوگل کمک می‌کند تا کاربران خدمات مورد نظر خود را راحت تر پیدا کند و به هدف خود دست یابند. برای تبلیغات گوگل راه‌های مختلفی مانند تبلیغ بنری گوگل، تبلیغات ویدیویی و... وجود دارد. نکته قابل توجه این است که گوگل ادز یکی از سریع‌ترین و راحت‌تری راه برای رسیدن به رتبه بالا در سرچ گوگل نیز است.

 • عکاسی تبلیغاتی

یکی دیگر از موارد پرکاربرد در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات، عکاسی تبلیغاتی است که به عکاسی صنعتی نیز شناخته می‌شود. عکاسی صنعتی یا همان عکاسی تبلیغاتی (Advertising photography) کاملا با انواع دیگر عکاسی متفاوت بوده و در این نوع عکاسی هدف نهایی تبلیغ یک سازمان، محصول، خدمات و... است.

 • عکاسی تبلیغاتی

در واقع در عکاسی تبلیغاتی مدل یا محصولی به طور مستقیم اما با جلوه بصری زیبا به تصویر کشیده می‌شود. و هدفی که این نوع عکاسی به دنبال آن است عبارت است از: نمایش یک کالا به بهترین شک ممکن برای ترغیب مخاطب به خرید آن. نکته قابل توجه در مورد عکاسی تبلیغاتی این است که جز اصلی و جدا نشدنی کمپین‌های تبلیغاتی بوده و بدون عکس تبلیغاتی اجرای طرح بیلبورد، کاتالوگ، بروشور و... معنایی نخواهد داشت.

 • عکاسی محصول

عکاسی محصول در واقع یکی از زیر شاخه‌های عکاسی تبلیغاتی بوده با این تفاوت که سعی می‌شود محصول بدون دیگر عناصر بصری عکاسی شود. زیرا هدف در این نوع عکاسی فقط نمایش محصول به مشتری است تا بتواند ظاهر محصول را نیز مشاهده کند.

 • عکاسی محصول

 • فیلم برداری و تیزرسازی

در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات فیلم برداری و تیزر سازی نقش بسیار مهمی  داشته و یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در واقع تیزر تبلیغاتی یکی از بازوهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است، آمار منتشر شده در این مورد به راحتی این ادعا را تایید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که یک تیزر تبلیغاتی 37 درصد بیشتر از دیگر موارد مخاطب را به خود جلب می‌کند.

 • فیلم برداری و تیزرسازی

اما زمانی یک تیزر موفق خواهد بود که تمام موارد در آن رعایت شده باشد. از سناریو قوی گرفته تا فیلمبردای درست و با کیفیت. در نتیجه برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی گام اول مشخص کردن هدف و گام دوم انتخاب یک سازمان کار بلد در این زمینه است.

 سفارش انواع برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات

همان طور که اشاره شد یک سازمان زمانی به نتیجه مطلوب خود دست خواهد یافت که در کنار بازاریابی سنتی از دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات نیز استفاده کند. در نتیجه امروزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات به عنوان یک اصل مهم در کسب مشتری و پیشرفت سازمان به شمار می‌رود. چاپ کهن در این مسیر نیز در کنار شما بوده و انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات مانند: عکاسی محصول، سئو و بهینه سازی سایت، تیزرسازی و فیلم برداری و... را با شرایط ویژه ارائه می‌دهد.