سربرگ (Letterhead) به برگه هایی گفته می شود که برای مکاتبات و ارسال نامه های رسمی بین اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت ها و ادارات به کار می رود. سربرگ ها به دلیل اینکه آرم یا لوگو شرکت را دارند اعتبار به آن می بخشند و نباید به دست افراد غیر مسئول بیفتد. از طرفی سربرگ ها جزو ست های اداری و اوراق رسمی و مهم به حساب می آیند به همین دلیل است که چاپ سربرگ برای هر سازمان و شرکت از درجه اهمیت خاصی برخوردار است تا هم از نظر طراحی و هم کیفیت چاپ درجه یک و عالی باشد. البته لازم به ذکر است که علاوه بر شرکت ها و مؤسسات و کانون ها و اتحادیه ها افراد حقیقی که اعتبار قانونی دارند مثل وکلا، پزشکان و غیره هم می توانند از سربرگ استفاده کنند. در ادامه با توضیحات کاملی که ارائه می کنیم کاملا متوجه خواهید شد که سربرگ چیست و شامل چه المان ها و مواردی است و اساسا چه کاربردها و مزایایی دارد.
قدمت سربرگ حداقل به 4000 سال پیش یعنی چیزی در حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد که یک کشیش بابلی نقاشی از خودش را در بالای یک لوح سفالی کشید و از آن زمان به بعد این کار رواج پیدا کرد. از آن زمان به بعد سربرگ ها تغییرات زیادی پیدا کردند مخصوصا در طی 150 سال گذشته تا به امروز که بیشتر یک فرم هنری، تبلیغاتی یا حتی بازاریابی دارد.
نه تنها فرم بلکه نوع طراحی سربرگ هم به مرور زمان تکامل پیدا کرده است. در قرن 19 سربرگ ها عمدتا پرتره ای از نویسنده بودند مثل سربرگ های آبراهام لینکلن. طراحی های شاخص بعدی در قرن 20 رواج پیدا کرد که نمونه های خاص آن را می توان در سربرگ های Charles M. Schulz، Chuck Jones و Bill Watterson مشاهده کرد.
در ادامه تاریخچه و تحولات سربرگ، با اختراع کاغذ و انقلاب صنعتی در قرن 19، سربرگ هایی که امروزه می شناسیم و رایج هستند پا به عرصه ظهور گذاشتند. بوجود آمدن چاپ پرسی و طراحی های صنعتی در دهه 1960 باعث شد تا سربرگ در بین افراد شناخته شده و معروف رواج بیشتری پیدا کند.
قبل از ثبت سفارش قطعا باید بخش های مختلف یک سربرگ را بشناسید که شامل چه اطلاعاتی است و چه بخش هایی برای طراحی آن در نظر گرفته می شود. هر سربرگ بخش های زیر را دارد:
اسم کسب و کار یا سازمان شما مهمترین بخش هر سربرگ است. اسم کسب و کار باید در قسمت بالایی قرار بگیرد به نحوی که اولین بخشی باشد که مشتری با آن روبرو می شود.
لوگو و شعار برند هر دو باید در قسمت بالایی سربرگ قرار بگیرند به نحوی که شعار یک کسب و کار باید تقریبا نزدیک به اسم برند یا در پایین آن باشد. خیلی اهمیت دارد که در طراحی به گونه ای عمل کنید که در ذهن بیننده هم اسم برند و هم شعار آن ثبت شده و با دیدن هر کدام دیگری در ذهن او متجسم شود.
اطلاعات تماس باید در حد ضروری باشند تا هم نیاز مشتری رفع شود و هم بتواند به شما اعتماد کند. اطلاعات تماس باید کنار یا زیر اسم برند و لوگو شما قرار بگیرد. اطلاعات تماس به شکل گروهی و منسجم باید قرار بگیرند و پراکنده نباشد. سربرگ بدون اطلاعات تماس، اسم برند و لوگو کاغذ یادداشت ساده ای بیش نیست.
درج آدرس یکی دیگر از بخش های ضروری هر سربرگ است تا مشتریان بدانند شما واقعی هستید. حتی می توانید کد پستی هم قرار دهید تا واقعی تر جلوه کند.
یکی دیگر از بخش های هر سربرگ اطلاعاتی مثل آدرس ایمیل یا وب سایت است تا راهی را باز بگذارید و مشتریان بتوانند با شما در ارتباط باشند. از طرفی با درج آدرس ورودی و ترافیک آن هم بیشتر می شود که مزایای جانبی هم خواهد داشت. اگر در رسانه های اجتماعی هم فعالیت دارید می توانید پیج کاری خودتان را هم درج کنید.
سربرگ ها کاربردهای زیادی دارند که بخاطر وجود شماره، پیوست، تاریخ، آرم یا لوگو شرکت مربوطه است که هر کسی با یک نگاه متوجه می شود این سربرگ در چه تاریخی از چه طرف چه شخصی یا شرکتی برای کدام فرد یا نهاد ارسال شده و حاوی چه اطلاعاتی است. با توجه به اینکه هر سربرگ شماره اختصاصی دریافت می کند پیدا کردن آنها در آرشیو نیز بسیار راحت خواهد بود.
از طرفی با توجه به اینکه سربرگ ها برای صادر کردن پیش فاکتور و قرارداد هم مورد استفاده قرار می گیرند و جزو ست های اداری هستند بنابراین کاربرد و ضرورت آنها بر هیچ شخص، نهاد یا شرکتی پوشیده نیست.
مزایای استفاده از سربرگ چگونه است؟ چرا باید از سربرگ استفاده کنیم؟ تا الان تا حد زیادی با مزایای استفاده از سربرگ و کاربردهای آن آشنا شدید و متوجه شده اید که جزو ست های اداری بسیار مهم و ضروری به شمار می رود. مهمترین مزایای سربرگ عبارتند از:
سربرگ هایی که شرکت ها و اشخاص حقیقی می توانند برای کسب و کارشان استفاده کنند انواع مختلفی دارد. سربرگ را می توان از جنبه های مختلف تقسیم بندی کرد مثل سایز، گرماژ و جنس کاغذ مورد استفاده و تعداد رنگ به کار رفته در طراحی و چاپ.
رایج ترین و پرکاربردترین نوع سربرگ برای مکاتبات اداری و رسمی، سربرگ a4 است. سایز دقیق آن پس از برش 21 در 29.7 سانتیمتر است.
سایز A5 ابعادی کوچکتر از A4 دارد و سایز دقیق آن پس از برش به 14.8 در 21 سانتیمتر می رسد. برای مواقعی که قصد داشته باشید سربرگ حرفه ای اما در سایز کوچکتر و با هزینه مقرون به صرفه تر داشته باشید پیشنهاد می کنیم. البته کاربرد دقیق سربرگ سایز A5 جهت استفاده به عنوان معرفی نامه یا مکاتبات اداری خیلی کوتاه است.
سایز A6 به دلیل داشتن ابعاد کوچکتر از سایر سربرگ ها کاربرد کمتری دارد و طرفداران زیادی هم ندارد. از سربرگ A6 با ابعاد 14.5 در 10 سانتیمتر بیشتر برای نوشتن یادداشت کوتاه، اعداد و ارقام استفاده می کنند تا در مقایسه با دفترچه یادداشت های معمولی حاوی نام و نشان برند باشد و رسمی تر بنظر برسد.
بهترین و پرکاربردترین جنس کاغذ برای سربرگ که بعدا در دستگاه پرینتر هم مشکل ساز نشود و در عین حال کیفیت و قیمت مناسبی هم داشته باشند عبارتند از:
بهترین و قیمت مناسبترین کاغذ سربرگ، همان تحریر 80 گرمی است اما سربرگ شیک و حرفه ای تر نیاز داشته باشید که ضخامت بیشتری داشته باشد و بخاطر بدون بافت بودن برای دستگاه پرینتر مشکلات درست نکند، تحریر 100 گرمی است. طبیعتا سربرگ تحریر 100 گرمی قیمت بیشتری خواهد داشت. اگر خواهان ظرافت، دقت، شفافیت و کنتراست خیلی بهتری هستید و از آنها برای مکاتبات خیلی مهم استفاده می کنید، جنس کتان گزینه بهتری است که طبیعتا از دو مدل قبلی قیمت بیشتری دارد.
همانطور که متوجه شدید مجموعه چاپ کهن بسته به نوع کاغذ، سربرگ را در گرماژهای 80، 100 و 120 به چاپ می رساند که هر یک ویژگی و کاربردهای خاص خودشان را دارند.
سربرگ ها را می توان به صورت سیاه و سفید یا رنگی به چاپ رساند. سربرگ های رنگی به مراتب بهتر هستند و می توان گفت تقریبا تمامی سربرگ ها رنگی سفارش داده می شوند. سربرگ رنگی به خوبی رنگ و هویت برند و لوگو شرکت و سایر جزئیات را نشان داده و شما به خوبی می توانید بخش های مختلف را با رنگ بندی حرفه ای از هم مجزا کنید.
در این مطلب اطلاعات کاملی از اینکه سربرگ چیست و چه کاربردهایی دارد و اصطلاحا به چه کاغذ طراحی و چاپ شده ای سربرگ می گویند و شامل چه مواردی است آشنا شدید. اگر شما هم به این نتیجه رسیده اید که شرکت یا سازمان شما و یا حتی فعالیت شخصی خودتان نیاز به یک سربرگ مشخص و ویژه دارد می توانید از خدمات ما در زمینه طراحی و چاپ سربرگ استفاده کنید که با بهترین دستگاه های چاپ روز دنیا در تیراژهای دلخواه و مختلف انجام می پذیرند.