اصول طراحی سربرگ
یکی از مهمترین ابزارهای چاپی تبلیغاتی و هویتی برای برندها و سازمانها داشتن سربرگ است. داشتن کاغذهایی با سربرگی که بیانگر مشخصات یک برند باشد موجب بالا رفتن هویت سازمانی آن برند میشود. در نتیجه داشتن یک سربرگ درست و اصولی بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم در مورد اصول طراحی سربرگ صحبت کنیم.
اصول طراحی سربرگ با دریافت هدف
قبل از اقدام به هر کاری باید سعی کنید تا اصول اولیه و هدف از این کار را درک کنید. سپس متناسب با آن طرحی را پایه ریزی کنید که با برند و سازمان و همچنین اهداف آن هم خوانی داشته باشد. بعد از این مرحله باید به دنبال بهترین نرم افزار برای اجرای طرح و ایده خود بگردید. یکی از بهترین نرم افزارها برای انجام این کار نرم افزار فتوشاپ یا ادبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) است.
پرهیز از شلوغی در طرح
برای طراحی اصولی سربرگ و همچنین برای این که کار شما به بهترین نحوه ممکن انجام شود بهتر است از شلوغ کردن بیش از حد در طراحی سربرگ پرهیز کنید. سربرگها باید ساده و در این حال جامع باشند. بهترین اطلاعاتی که باید در سربرگ قرار دهید عبارت است از: آدرس، شماره تماس، شماره پیوست و مواردی از این دست.
استفاده از رنگ سازمانی
قطعا یکی از اصول طراحی سربرگ استفاده از رنگ سازمانی است. هر زمانی متناسب با لوگو و دیگر المانهای مرتبط به سازمان یک رنگی برای خود دارد که معرف آن سازمان است. در طراحی سربرگ بهتر است از این رنگ و المانها استفاده شود. حتی میتوان گاهی اوقات متناسب با اهداف برند از رنگهای مکمل رنگ سازمانی در کنار رنگ اصلی استفاده کرد.
استفاده از فونت مناسب
نکته بعدی و بسیار مهم استفاده از فونت مناسب در طراحی اصولی سربرگ است. فونتها نیز معرف و بیانگر هویت سازمان هستند، در نتیجه در انتخاب آنها نیز باید دقت لازم را به خرج داد. برخی از فونتها برای استفاده در سربرگهای رسمی و اداری مناسب نیستند.
استفاده از سایز مناسب
علاوه بر فونت سایز آن نیز در طراحی سربرگ بسیار مهم است. شما باید سایز فونت خود را به گونهای انتخاب کنید که خوانایی لازم را داشته باشد و بزرگ هم نباشد. به دلیل این که فضای مورد استفاده در سربرگ بسیار کم است استفاده از فونت درشت اصلا مناسب نیست در نتیجه فونت سایز کوچکی باید انتخاب شود که خوانایی لازم را نیز داشته باشد.
همخوانی با دیگر محصولات چاپی
در طراحی سربرگ باید نگاهی هم به دیگر محصولات چاپی سازمان داشته باشیم و متناسب با آن طرح سربرگ را انتخاب کنیم. زیرا بهتر است تمام محصولات چاپی یک سازمان از یک انسجام و هماهنگی لازم بر خوردار باشند. به ویژه هماهنگی سربرگ، پاک نامه و کارت ویزیت بسیار مهم است و به هویت سازمانی بسیار کمک میکند.
استفاده از پس زمینه
در اصول طراحی سربرگ یکی از نکاتی که باید توجه شود و به زیبایی و خاصتر شدن کار کمک میکند استفاده از یک تصویر پس زمینه خاص و نماد و بیانگر فعالیتهای سازمان است. بهترین گزینه برای این کار استفاده از لوگوی شرکت به صورت واترمارک در پس زمینه است.
طراحی و چاپ سربرگ
آنچه که در این مطلب ذکر شد اصول طراحی سربرگ برای در اختیار داشتن یک سربرگ مناسب با هویت سازمان است. اگر از کار با نرم افزارهای طراحی آگاهی ندارید و یا به دنبال سفارش چاپ سربرگ خود هستید بهترین گزینه پیشنهادی ما به شما مجتمع چاپ کهن است. شما در این مجتمع میتوانید سربرگ سازمان خود را چاپ کنید و یا حتی مراحل طراحی آن را نیز به این مجتمع بسپارید. برای انجام کارهای چاپی خود در زمینه سربرگ، کارت ویزیت، بنر و... میتوانید به سایت این مجتمع مراجعه کرده و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.
نظر شما درباره طراحی سربرگ چیست؟