طبق نظرسنجی انجام گرفته توسط PPAI، بیش از 94 درصد شرکت هایی که سالنامه و تقویم به عنوان هدیه یا گیفت تبلیغاتی دریافت می کنند؛ آن را تا پایان سال نزد خود نگاه می دارند. همین مساله نشان می دهد که سالنامه ها تا چه میزان می توانند باعث رشد و ارتقای یک برند شوند.
معمولا در انتهای هر سال فعالیت برای طراحی و چاپ سالنامه ها و تقویم ها آغاز می شود. هم اکنون با نزدیک شدن به سال جدید اگر در حوزه ی چاپ فعال هستید به احتمال زیاد با انبوه سفارشات چاپ برای سال 1401 مواجهید و اگر شرکت و کسب و کاری دارید به فکر توسعه ی برند خود از طریق تقویم و سالنامه هستید. سعی می شود در ادامه این نوشته مطالبی قرار داده شود که هم برای طراحان حاوی ایده هایی جدید باشد و هم به مشتریان ذهنیتی جدید در انتخاب گزینه ها هدیه دهد.
نکات مشترک بین طراحان و خریداران
قبل از هر چیز باید بدانیم دقیقا چه انتظاری از یک تقویم داریم. به بیان دیگر نمی توان از هر طرح و تکنیکی در تمامی زمینه ها استفاده کرد. یک شرکت فعال در حوزه ی ساختمانی قالب و طرحی می طلبد که با یک کار مناسب برای باشگاه های ورزشی تفاوت دارد.
همچنین شاید در توان یک شرکت کوچک نباشد که سالنامه ی دیواری کار کند. به کوتاه سخن اینکه باید متناسب با نیاز سالنامه طرح کرد و خرید. در زیر کارکردهای متنوع تقویم ها در قالب های مختلف بیان شده است :
• در صورتی که به دنبال تقویم دیواری هستید به خاطر داشته باشید که مهم ترین ویژگی این نمونه ها جلوه های بصری منحصر به فرد و خاص است.
در واقع باید فارغ از کارکرد سالنامه ای به دیواری که روی آن قرار می گیرند؛ زیبایی ببخشند.
• توجه داشته باشید که اگر ملاقات های حضوری زیادی دارید شاید نمونه هایی که در قالب کارت کار می شوند برای شما مناسب باشند. شرکت های بازرگانی و بازاریابی به احتمال زیاد باید این نمونه ها را امتحان کنند.
• در صورتی که طراحی یک تقویم برای شما مشکل به نظر می رسد می توانید از طراح های حرفه ای حاضر در این حوزه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید قرار است یک سال تمام برند خود را به وسیله ی یک سالنامه تبلیغ کنید؛ پس هزینه برای آن یک سرمایه گذاری ارزشمند است.
جدا از قالبی که برای سالنامه و تقویم خود انتخاب می کنید مفهومی که در دل کار شما به مخاطب منتقل می شود نقش و تاثیری حیاتی در موفیت کسب و کار شما بازی می کند. به عنوان مثال اگر بخواهیم برای سال پیش رو ایده هایی بیان کنیم باید بگوییم بهترین سالنامه ها آن هایی خواهند بود که ویژگی های زیر را داشته باشند:
1. بومی، محلی و اختصاصی باشد؛ مثلا اگر صاحب یک رستوران هستید گنجینه ی ظروف خود را در سالنامه کار کنید. تصاویر منحصر به فرد از آن ها افراد را ترغیب می کند که از رستوران شما بازدید کنند.
2. احساسی باشد؛ مثلا اگر یک شرکت مسافرتی هستید می توانید لحظات نابی که در سفرهایتان خلق می شود را منتشر کنید. از کلیشه ها دوری کنید؛ به خاطر داشته باشید قواعد برای شکسته شدن نگاشته شده اند؛ پس از تجربه های جدید نهراسید و تصاویر جدید را استفاده کنید.
3. کیفیت کار فوق العاده مهم است؛ مثلا بین یک سالنامه ی طلاکوب و یک جلد چرمی ساده؛ در صورتی که اولی ضعیف طرح شده باشد و دومی حرفه ای؛ بی شک دومی جذابیت و جلوه ی بیش تری خواهد داشت.
چاپ سالنامه و سررسید توسط برندها، شرکتها و سازمانها و هدیه دادن آن به عموم مردم، عرفی قدیمی است. چرا که با کمترین هزینه سبب معرفی و شناخت برند و محصول آن شرکت میشود و بیشترین بهره برداری را نیز برای شرکت به همراه دارد.
چاپ سالنامه به دلیل مزایای که دارد برای سازمانها و برندها بسیار مناسب است از جمله مزایای ان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• کمک به برندینگ شدن یک شرکت و...
• ایجاد ارتباط قویی و ماندگار با مشتریان و عموم مردم
• تقویت احساس مثبت از گرفتن پاداش در مشتریان
• تقویت احساس وفاداری به مشتریان
انواع سالنامه بر اساس شکل ظاهری
سالنامهها بر اساس شکل ظاهر به دستههای زیر تقسیم میشوند:
• سالنامه وزیری: دارای ابعاد 17 سانتیمتر در 23 سانتیمتر است.
• سالنامه رقعی: دارای ابعاد 14 سانتیمتر در 21 سانتیمتر است.
• سالنامه رحلی: در دو سایز کوچک و بزرگ تعریف میشود. کوچک: 21 سانتیمتر در 29 سانتیمتر و سایز بزرگ آن نیز شامل: 23 سانتیمتر در 33 سانتیمتر است.
• سالنامه جیبی: سایز کوچک آن دارای ابعاد 11.5 سانتیمتر در 16.5 سانتیمتر و سایز بزرگتر آن دارای ابعاد 10 سانتیمتر در 14سانتیمتر است.
• سالنامه خشتی: دارای ابعاد 23 در 23 سانتیمتر، 20 در 20 سانتیمتر، 16.5 در 16.5 سانتیمتر، 14.5 در 14.5 سانتیمتر موجود هستند.
• سالنامه پالتوی: دارای ابعاد کوچک شامل 10 سانتیمتر در 19.5 سانتیمتر و سایز بزرگتر 11.5 سانتیمتر در 22 سانتیمتر نیز هستند.
• سالنامه اروپایی: دارای ابعاد 21 سانتیمتر در 12 سانتیمتر است.
صحافی سالنامه به سه روش زیر انجام میشود:
چاپ داخلی این وسیله نیز به چند روش انجام میشود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:
• سالنامه یک روزه : چاپ در یک صفحه انجام میشود
• سررسید دو روزه: تقویم دو روز در یک صفحه چاپ میشود.
• سالنامه هفتگی: تقویم هفتگی در یک صفحه چاپ میشود.
• سررسید ماهانه: تقویم ماهانه در یک صفحه چاپ میشود.
• سررسید ه مهندسی یا همان دستیار: در انتهای سالنامه اطلاعات مهندسی درج میشود.
سررسیدها نیز به مانند کتاب دارای انواع جلد هستند که عبارتاند از:
• سررسید سلفونی: متشکل از کاغذ گلاسه و جلد سلفونی است.
• دارای جلد چرمی: متشکل از چرم مصنوعی و طبیعی است که البته هزینه آن از بقیه موارد بیشتر است.
• دارای جلد گالینگور: از ترکیب کاغذ، پلاستیک و رنگ است.
• دارای جلد برجسته: برجسته سازی طرحهای مختلف بر روی جلد که عموما نقوش اسلیمی هستند.
انواع چاپ لوگو بر روی جلد سررسیدها:
یکی از دلایلی که سازمانها از سالنامه برای تبلیغ استفاده میکنند این است که امکان چاپ لوگو و دیگر اطلاعات بر روی جلد این وسیله وجود دارد. چاپ لوگو و دیگر اطلاعات شکر بر یروی جلد سالنامه به چند روش انجام میشود که عبارت است از:
• با استفاده از لیزر که به صورت مستقیم بر روی آن اعمال میشود.
• از طریق پلاک فلزی برای نمایش برند
• با استفاد از پلاک مولتی استایل برای نمایش برند
• از طریق حک داغی
• به صورت طلاکوبی و نقره کوبی نمایش برند
• از طریق چاپ سیلک
انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ سالنامه
در چاپ سالنامه از سه کاغذ تحریر سفید، کاغذهای گلاسه و کاغذ تحریر گرم استفاده میشود. که بیشتر کاغذ مصرفی کاغذ تحریری سفید است.
رعایت نکات مهم برای چاپ سالنامه و سررسید
• استفاده از کاغذ گلاسه و چاپ چهار رنگ میتواند به لوکس بودن سالنامه و سررسید کمک شایانی کند.
• انتخاب تصاویر زیبا، خلاق، مرتبط با نوع کار و البته با کیفیت نیز میتواند به دیده شدن سالنامه کمک کند.
• استفاده از فونت مناسب، زیبا و البته خوانا در ماندگاری یک سررسید اثر میگذارد.
• یک سالنامه و سررسید اختصاصی باید حاوی متن و اشعار زیبا برای جلب توجه مشتریان باشد.
بهترن نوع تبلیغ سالنامه یا همان سررسید است. سالنامه یا سررسید به بهتر دیده شدن یک سازمان یا برند کمک میکند. اگر برای سازمان خود قصد چاپ سررسی دارید میتوانید به مجتمع چاپ کهن مراجعه کنید.
نظر شما درباره اهمیت سالنامه ها در چیست؟ چیست؟