در سالهای اخیر که خریدهای اینترنتی بخش بزرگی از نیازهای روزمره افراد را در سراسر دنیا تامین کرده، فرایند ارسال و دریافت کالا به یکی از بخشهای مهم در دنیای تجارت تبدیل شده است. به همین دلیل، پست و هر آن چه که به آن مربوط است، اهمیت زیادی پیدا کرده است. فرقی نمیکند که در حال ارسال یک نامه ساده هستید یا فروشگاهی آنلاین را اداره میکنید که کالاهایش را به سراسر جهان ارسال میکند، لیبل پستی نقش مهمی را در رسیدن اقلام به مقصد خود ایفا میکند.
به همین دلیل در این مطلب به معرفی لیبل پستی میپردازیم و به این سوال پاسخ میدهیم که لیبل پستی چیست و چه کاربردی دارد؟
لیبل پستی یک برگه پشت چسبدار (مثل برچسب) یا برگه چاپی است که روی یک بسته یا نامه چسبانده میشود و حاوی اطلاعات ضروری برای حمل و نقل و تحویل بسته است.
این برچسب معمولا شامل موارد زیر است:
- مشخصات گیرنده شامل: نام و نام خانوادگی، آدرس، تلفن تماس و…
- مشخصات فرستنده شامل: نام و نام خانوادگی، آدرس، تلفن تماس و…
- وزن بسته
- هزینه ارسال
- روش ارسال (مثل استاندارد، پیشتاز و…)
- بارکد برای ردیابی
این برچسبها به عنوان اثبات پرداخت هزینه پستی و ابزاری برای ردیابی بستههای پستی عمل میکنند.
انواع مختلفی از لیبلهای پستی وجود دارند که هر کدام برای رفع نوع خاصی از نیازهای حمل و نقل به کار میروند. بعضی از مهمترین انواع لیبل های پستی به ترتیب زیر هستند:
همه ما با تمبرهای پستی آشنایی داریم. این تمبرها، لیبلهایی هستند که از اداره پست خریداری و روی نامهها قرار داده میشوند. هر تمبر دارای ارزش مشخصی است که بر اساس وزن و مقصد ارسال تعیین میشود. امکان خرید و استفاده آسان برای ارسالهای کوچک و موجود بودن در اکثر فروشگاههای خردهفروشی از ابتداییترین مزایای تمبرها محسوب میشوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که از این تمبرها نمیتوان برای پستهای پیشتاز و ویژه استفاده کرد چرا که این لیبلها تنها پستهای استاندارد و معمولی را پشتیبانی میکنند.
شرکتهای پستی مانند اداره پست یا تیپاکس، لیبلهای تخصصی خود را استفاده میکنند. این برچسبها اغلب شامل بارکدهای دقیق، شمارههای ردیابی و اطلاعات مربوط به بیمه و تاییدیه تحویل هستند. از مزایای این شرکتها میتوان به سطح بالای ردیابی بستهها، گزینههای تحویل سریعتر و خدمات انعطافپذیر اشاره کرد.
نکته: باید بدانید که هزینه ارسال کالا توسط شرکتهای خصوصی، از ارسال کالا توسط پست گرانتر است.
در حال حاضر، مهمترین ویژگی لیبلهای پستی در ارسال کالا به شهرها و کشورهای دیگر است. از جمله دیگر کاربردهای لیبلهای پستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مکاتبات شخصی: ارسال نامهها، کارتها یا بستههای کوچک.
تجارت الکترونیک و خردهفروشی: فروشندگان آنلاین از لیبلهای پستی برای ارسال محصولات به مشتریان در سراسر جهان استفاده میکنند.
مکاتبات تجاری: شرکتها اسناد مهم، قراردادها یا محصولات تبلیغاتی را از طریق لیبلهای پستی ارسال میکنند.
ارسال گروهی: فرایند ارسال کالا با کمک برچسبهای پستی به خصوص برای کسبوکارها یا افرادی که تعداد زیادی از اقلام را ارسال میکنند، سادهتر شده است.
ارسالهای بینالمللی: در این نوع از ارسال، لیبلهای پستی حاوی اطلاعاتی مانند اظهارنامه گمرکی، ارزش کالاها و… هستند.
استفاده از برچسب پستی فرایندی ساده دارد. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:
1. خرید لیبل: شما میتوانید لیبلهای پستی را از اداره پست یا هر شرکتی که برای ارسال کالا از آن استفاده میکنید، بخرید.
2. چاپ لیبل: در صورت تمایل میتوانید با کمک شرکتهای چاپی، فرایند طراحی و چاپ لیبل پستی اختصاصی خود را طی کنید.
3. چسباندن برچسب: اهمیتی ندارد که لیبل پستی خود را دارید یا از لیبلهای آماده شرکتهای پستی استفاده میکنید؛ در هر دو حالت مطمئن شوید که برچسب به شکل محکم و صاف روی بسته چسبیده است و تمام اطلاعات ضروری مانند بارکدها و آدرسها قابل مشاهده هستند.
4. تحویل یا دریافت: بسته خود را به اداره پست ببرید یا درخواست دریافت آن (که برخی از شرکتهای پستی این امکان را فراهم میکنند) را ثبت کنید.
با استفاده از انواع لیبل پستی میتوانید از مزایای زیر بهرهمند شوید:
با استفاده از لیبل پستی، احتمال خطا و برگشت خوردن بسته به شدت کاهش پیدا میکند. این اتفاق فرآیند دریافت و ارسال کالا را بهویژه برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک که ارسالهای عمده دارند، ساده میکند.
بیشتر لیبلهای پستی، به ویژه آنهایی که توسط خدمات آنلاین و شرکتهای حمل و نقل ارائه میشوند، دارای کدهای ردیابی هستند. این ویژگی به فرستنده و گیرنده امکان میدهد که مسیر بسته را به صورت آنی نظارت کنند.
استفاده از لیبلهای پیشپرداخت یا لیبلهای شرکتهای حمل و نقل خصوصی خطر گم شدن یا اشتباه شدن بستهها را کاهش میدهد. بارکد موجود در این برچسبها به شما اطمینان میدهند که بسته شما در سیستم ثبت شده و در صورت بروز هرگونه مشکل، به راحتی قابل بازیابی است.
بسیاری از کسبوکارهای آنلاین که کالاهای خود را به سراسر کشور ارسال میکنند، برای دستیابی به اهدافی مانند بهبود برندینگ، افزایش زیبایی پکیجینگ، جلب توجه و رضایت مشتری و مواردی از این دست، اقدام به طراحی و چاپ لیبل پستی اختصاصی میکنند. لیبل اختصاصی این مجموعهها معمولا شامل موارد زیر است:
آدرس و مشخصات فرستنده (به صورت پیشفرض روی لیبلهای شخصیسازی شده چاپ میشود)
کادر خالی برای نوشته شدن آدرس و مشخصات دریافتکننده
لوگوی مجموعه
شعار برند
لازم به ذکر است، چنین اقداماتی باعث کاهش زمان ارسال کالا و در نتیجه افزایش رضایت مشتری میشود. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم در صورت امکان از لیبلهای شخصیسازی شده استفاده کنید.
در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله اهمیت چاپ لیبل در ارتقا وفاداری مشتری مراجعه کنید.
کلام آخر
در این مطلب به معرفی لیبل پستی و کاربرد آن پرداختیم. همچنین عنوان کردیم که استفاده از لیبلهای اختصاصی باعث افزایش رضایت و وفاداری مشتریان به برند کسبوکار میشود. به همین دلیل، شمار زیادی از خردهفروشیهای آنلاین تلاش میکنند لیبل اختصاصی خود را داشته باشند.
در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که شما میتوانید برای چاپ لیبل پستی از شرکتهای طراحی و چاپ کمک بگیرید یا شخصا و با کمک ابزارهای طراحی مانند فتوشاپ و هوش مصنوعی نسبت به طراحی لیبل مدنظر خود اقدام کنید.
نظر شما درباره لیبل پستی چیست و چه کاربردی دارد؟ چیست؟