هر ساله کمپانی پنتون یک رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب میکند و در آن سال اکثر حوزههای هنری مانند: مد، فشن، چاپ و تبلیغات، پوشاک، دکوراسیون، لوازم جانبی و... از این رنگ در کارها و فعالیتهای خود استفاده میکنند. در این مطلب میخواهیم در مورد استفاده از رنگ سال و رنگهای جذاب برای تبلیغات و چاپ بنر و پوستر تبلیغاتی صحبت کنیم. و با کمک یک ترکیب جادویی رنگ تبلیغاتی موثر داشته باشیم.
همان طور که گفته شد کمپانی پنتون وظیفه تعیین رنگ سال را بر عهده دارد که این رنگ را هر ساله با الهام گرفتن از طبیعت و شرایط حاکم بر زندگی مردم در آخر هر سال میلادی مشخص میکند. این کمپانی رنگ سال 2022 که مصادف میشود با سال 1401 شمسی را رنگ آبی بنفش (very peri) با الهام از گل پریوش اعلام کرده است. این رنگ شامل رنگهای نیلی، یاسی، طیف رنگ آبی و طیف رنگ بنفش میشود.
در نتیجه در هنگام طراحی طرحهای تبلیغاتی میتوان از این رنگهای جذاب در کنار رنگهای دیگر کمک تا از رنگ سال و رنگهای جذاب برای تبلیغات، بهترین و بیشترین بهره را برده باشید. این رنگ به دلیل این که از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز به دست میآید نمایانگر قدرت، انگیزه، حیات، آرامش و سخت کوشی است برای همین در تبلیغات برندها و خدمات بسیار مناسب است زیرا قدرت و اقتدار سازمان را به تصویر میکشد و آرامش را به مخاطب تزریق میکند.
در این بخش میخواهیم در مورد رنگ سال و رنگ های جذاب برای تبلیغات در سال 1401 صحبت کنیم و ترکیبهای جذاب را شرح دهیم. با ما همراه باشید. یکی از رنگهای که میتوان در کنار رنگ سال از آن استفاده کرد رنگ زرد است. استفاده از این رنگ به عنوان رنگ مکمل در حاشیه و یا سایههای بسیار ملایم در کار بسیار به جذاب شدن طرح کمک میکند. در کنار بنفش میتوان از رنگهای مشکی، سبز و نارنجی نیز استفاده کرد و در بخشهای مختلف طرح متناسب به نوع خدماتی که برند ارائه میدهد کمک گرفت.
در سال 1950 برادران ملوین و جسی لیواین برای اولین بار یک شرکت چاپ و نشر به نام M & J Levine Advertising در شهر نیویورک به فعالیت پرداختند. بعد از چند سال یک دانشجوی فارق التحصیل از دانشگاه هافسترا در این موسسه به عنوان یک کارمند ساده مشغول به کار شد و بعد از مدت زمان کوتاهی یک سیستم جدید برای استاندارد کردن رنگها ساخت. در این سیستم که از جدول مندلیف گرفته شده است به هر رنگ یک عدد خاص را اختصاص دادهاند. این کار باعث شد تا دیگر رنگها اشتباه گرفته نشوند.
این سیستم در سال 1962 به سود دهی رسید و همان کارمند ساده به نام لورنس شرکت را با قیمت 93000 دلار (ازش این شرکت در سال 2017 برابر با 5740000 دلار براورد کردهاند) از موسسان اولیه خرید و نام آن را به پنتون تغییر داد. در ابتدا این شرکت محصولاتش فقط به کاتالوگهای پنتون خلاصه میشد که برگههای بسیار نازک و کوچکی روی آن قرار داشت که شیدهای متفاوتی داشت. بعدها لورنس وارد صنعت مد شد و در سال 2000 رنگ سال را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت. سیستم استاندارد پنتون در مراجع بینالمللی رنگها International Colour Authority ICA نیز استفاده میشود.
از مهمترین کاربردهای سیستم استاندارد رنگ پنتون در صنعت چاپ است. این سیستم تطبیق رنگ پنتون با فرایند CMYK است. در این فرایند برای چاپ رنگ از 4 رنگ سرخابی، سیاه، زرد و آبی استفاده میشود و اغلب مواد چاپی در دنیا با همین رنگ CMYK تولید و چاپ میشوند. CMYK قادر است به 11411 رنگی که در سیستم استاندارد رنگ پنتون وجود دارد شبیه سازی کند.
در حال حاضر بسیاری از شرکتهای معتبر دنیا از رنگهای جذاب پنتون در تعیین رنگ سازمانی خود استفاده میکنند. همچنین بسیاری از طراحان برای طراحی بسته بندی، لوگو ، مد، دکوراسیونو... از این کمپانی کمک میگیرند. این سازمان با توجه به دانش و آگاهی از روانشناسی رنگها توانایی انتخاب رنگ سازمانی برای شرکتهای مختلف را دارد.
جمعبندی
رنگ سال و رنگ های جذاب برای تبلیغات همیشه یکی از دغدغههای سازمانها و طراحان برای استفاده در طرحهای خود است. یکی از دلایل این دغدغه عدم آشنایی با رنگ جدید و ترکیبهای رنگ مناسب با این طرح است. دلیل دیگر این است که افراد اطمینان ندارند از این که شرکتهای چاپ بتوانند رنگ را دقیقا مطابق با رنگ استاندارد پنتون در بیآورند. اگر به دنبال استفاده از رنگ سال و رنگ های جذاب برای تبلیغات در سال 1401 هستید میتوانید به مجتمع چاپ کهن تماس بگیرید. زیرا این مجتمع از سیستم استاندارد پنتون برای چاپ کمک میگیرد.
نظر شما درباره رنگ سال و رنگ های جذاب برای تبلیغات در سال 1401 چیست؟