ایجاد یک تصویر برند قوی و متمایز، کلید تبدیل مشتریان شما به یک مشتری وفادار است. همچنین بر کسی پوشیده نیست که مشتریان مایلاند برای محصولاتی که کیفیت و مشخصات بهتری ارائه میدهند، قیمت بالاتری بپردازند. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای نشان دادن برند خود از آن استفاده کنید یکی از این ابزارها استیکر و برچسب (لیبل) است. در این مطلب به بررسی چاپ انواع برچسب، استیکر و انواع آنها و هر آنچه باید بدانیم میپردازیم.
برچسب زدن فرآیند شناسایی و مشخصات یک محصول با افزودن برچسب به محصول است که اطلاعاتی در مورد آن ارائه میدهد. برچسب میتواند هر چیزی باشد - یک تکه کاغذ کوچک، فلز یا هر ماده دیگری که اطلاعاتی در مورد ارزش محتوا، قیمت محصول، اطلاعات تولید، تاریخ انقضا و بسیاری از جزئیات مهم دیگر برای مصرف کننده نوشته یا چاپ شده است. برچسب یا لیبل یک جزء مهم است که همه اطلاعات مربوط به محصول را به کاربر یا مصرف کننده منتقل کرده و به آن هویت متمایزی میدهد. به گفته پروفسور ویلیام جی استانتون، "برچسب بخشی از محصول است که حاوی اطلاعات شفاهی و شناسایی سازنده است."
برچسب گذاری برای شرکت ها در سراسر جهان از اهمیت استراتژیک برخوردار است. برخی از اقلام به گونهای طراحی شده اند که در صورت عدم ارائه اطلاعات دقیق و به روز، ایجاد خطر میکنند. در نتیجه، تولیدکنندگان ملزم به ارائه تمام اطلاعات لازم در مورد همه موارد با نوشتن برچسب هستند. خطرات و بحرانهای غیرمنتظرهای ممکن است رخ دهد اگر برخی از محصولات مانند: اقلام دارویی، محصولات حاوی مواد شیمیایی و سمی و... برچسب نداشته باشند.
برچسب و لیبل زدن نیز بخش مهمی از بازاریابی محصول است. بازاریابان برای جلب توجه و ترغیب خریداران بالقوه برای خرید کالا، برچسب و بستهبندی را ترکیب میکنند. این دو جزء برند سازی، تمامی اطلاعات مربوط به استفاده از محصول، مانند نحوه حمل، بازیافت، یا دور ریختن آن و همچنین بستهبندی آن را به مشتریان منتقل میکند. این یک بخش کلیدی در فرآیند تصمیمگیری مشتری است زیرا هنگام خرید یک محصول، مصرف کنندگان به اطلاعات ارائه شده روی برچسب تکیه میکنند. به عبارتی میتوان گفت که معمولا از برچسبها برای شناسایی اطلاعات، هشدارها، دستورالعملها و... استفاده میشود. برچسبها میتوانند دائم یا موقت باشند و در صنعت بستهبندی کاربرد دارد. مجتمع چاپ کهن در این مطلب به معرفی انواع برچسب و کاربرد آن میپردازد.
برچسبها کاربردهای متعددی دارند و در مواردی مانند: معرفی محصولات، نشانهگذاری اموال و داراییها و... مورد استفاده قرار میگیرند. در زیر به شرح مختصری در مورد این موارد میپردازیم:
در بسیاری از شرکتها برای کنترل و موجودی داراییها از برچسب اموال و داراییها استفاده میکنند. معمولا این برچسبها برای این به کار میرود که بتوانند فرایند نگه داری و کنترل اموال را سرعت ببخشند و هم از دزدی اموال جلوگیری کنند.
این برچسبها معمولا شامل راهنمای استفاده از محصول، گارانتی، قیمت، بارکد جهانی (UPC) و... هستند. این برچسبها به دو صورت قابل کندن و یا به صورت تک روی محصول زده میشود.
برچسب روی لباسها که اطلاعاتی نظیر درجه حرارت شستشوی لباس، جنس نخ مورد استفاده و... را مشخص میکنند. برچسب های لباس ها معمولا به دو صورت جدا از لباس یا تودوزی به پوشاک زده میشوند. برخی لوازم راحتی منزل نیز دارای این برچسب هستند که موارد استفاده و نگهداری را بیان میکنند.
امروزه اکثر محصولات از برچسب و لیبل استفاده میکنند و این کار یک امر عادی شده است. این لیبلها میزان ماندگاری، مواد تشکیل دهنده و... را مشخص میکنند. و متناسب با نوع محصول جنس و متریال مورد استفاده آن متفاوت است. مثلا برچسب VIN که بر روی خودروها استفاده میشود باید در برابر حرارت مقاوم باشد و برچسب روی برخی دیگر از لوازم مانند: لوازم آشپزخانه بعد از نصب به راحتی باید کنده شود.
برچسبها را بر اساس شکل، روش تولید و موارد مصرف به انواع مختلفی مانند: امنیتی، حرارتی ، وید (VOID)، گچی و... تقسیم میکنند که در زیر به شرح هر کدام میپردازیم:
برچسب پشت چسب دار کاغذی دو سطح دارند که یک سطح آن داری چسبندگی بوده و بر روی کالا میچسبد و سطح دیگر آن کاغذی بوده و اطلاعات محصول مانند: رنگ، قیمت و... بر روی آن نوشته میشود. این برچسبها معمولا برای کاربردهای روزانه مانند: قیمت زدن بر روی کالاها، صنایع بستهبندی و... استفاده میشود.
معایب: در سطوح کثیف و خمیده قابلیت چسبندگی کمی دارد
مزایا: تنوع بسیار بالا، ارزانتر از سایر برچسبها
به برچسبهایی که برای جلوگیری از سرقت، مهر و موم کردن، جلوگیری از جعل یا سرقت و... استفاده میشود برچسبهای امنیتی میگویند. این برچسبها دارای مقاومت و تحمل بسیار بالایی هستند و غالبا در گواهینامه، کارتهای اعتباری استفاده میشود.
این لیبل نوعی از برچسب امنیتی محسوب میشود. این برچسبها به گونهای طراحی شدهاند که اگر شخصی برچسب را دستکاری کند و یا بخواهد آن را بردارد یک پیام باطل شد روی برچسب ظاهر میشود. متریال مورد استفاده در این برچسبها معمولا مواد پلی استر و یک لایه اضافی است که با یک لایه نازک پلی استر و یا یک لایه پوشش نازک رنگی یا فلزی پوشانده میشود. معمولا از این نوع لیبلها برای لوازم خانگی و گارانتیها استفاده میشود. نوشته حک شده بر روی این برچسبها قابل شخصی سازی است.
PVC یا پلی وینیل کلراید مادهای مقاوم در برابر حرارت، ضربه و انعطاف پذیر است. لیبلهای PVC به خاطر مقاومت بالا در برابر رطوبت و شرایط بد آب و هوایی بسیار مورد توجه است. این برچسبها با عنصر اصلی PVC در واقع همان پلاستیک است که از طریق افزودن مواد مختلف و از طریق روشهای کشش مقاومتر از حد معمول هستند.
يكي دیگر از انواع ليبلهای پشت چسبدار كاغذي برچسب حرارتی یا ترمال است . در چاپ اين نوع برچسب، ديگر از ريبون حرارتی مانند ریبون رزین و یا انواع ریبون وکس استفاده نمیشود. برای پرینت بارکد و یا اطلاعات بر روي این برچسبها، از چاپگرهای حرارتي استفاده ميشود. سطح رويه جهت چاپ برچسب حرارتی به شکلی است كه کاغذ با هد دستگاه پرينتر برخورد میکند به وسيله حرارت دستگاه محتواي چاپ بر روي لیبل حرارتی نقش میبندد.
معایب: مقاومت کمتر از لحاظ کشیدگی، عوامل محیطی (گرما، رطوبت، نور خورشید و...) نسبت به برچسبهای کاغذی
لیبل شفاف یا برچسب شیشهای یا ترنسپرنت(Transparent Label) بی رنگ و شفاف بوده و از دو طرف قابل مشاهده است.
مزایا: قابلیت چاپپذیری بالا، مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب، قابل استفاده بر روی شیشه، پلاستیک و...
موارد استفاده: قابل استفاده در لوازم آرایشی، مواد غذایی، مواد بهداشتی و...
موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از انواع برچسبهاست که شرح داده شد. در ادامه به بررسی و تعریف چاپ استیکر میپردازیم.
نظر شما درباره هر آنچه در مورد برچسبها و استیکرها باید بدانیم؟ چیست؟