چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها
چاپ

چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها

1402/9/20
531 مشاهده

 چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها

یک راه عالی و مناسب برای ماندگاری برند شرکت یا سازمان شما چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌های مناسب برای شرکت‌تان است. همان طور که می‌دانید هر شرکت یا سازمانی نیاز به نامه‌ها برای مکاتبات دارد. سربرگ نماینده شرکت شما است پس سربرگ به شرکت و یا سازمانی که از آن استفاده می‌کند اعتبار می‌بخشد. سربرگ‌ها بعد از طراحی به مرحله چاپ می‌رسند که مانند طراحی، چاپ هم نیاز به کنترل کردن نکاتی دارد که در ادامه خواهیم گفت.

 چه نکاتی برای چاپ سربرگ باید رعایت شود؟

باید به چاپ سربرگ توجه زیادی داشته باشید چون یک چاپ بی کیفیت و بدون اصول و غیر حرفه‌ای باعث می‌شود به آسانی زحمات شما برای طراحی اصولی از بین برود. پس بعد از انتخاب طراح حرفه‌ای مهم‌ترین موضوع، انتخاب چاپخانه حرفه‌ای و مناسب است. چون انتخاب نادرست یک چاپخانه‌ای که خروجی بی‌کیفیت دارد می‌تواند تاثیر بدی روی کسب‌وکار شما بگذارد.
نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ وجود دارد که می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی و کمک کند. در ادامه مطلب چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها به بررسی برخی از این نکات خواهیم پرداخت:
• دقت به کاغذ: نکته مهم در چاپ سربرگ انتخاب درست کیفیت کاغذ است. کیفیت کاغذی که برای سربرگ اداری انتخاب می‌کنید باید کیفیت بالایی داشت ‌باشد چون وقتی برای مکاتبات استفاده می‌شود ممکن است چند روز یا چند ماه و یا چند سال آن برگه نیاز به نگهداری داشته باشد. پس اگر کیفیت پایین باشد، گیرنده‌های نامه به مشکل خواهند خورد، در نتیجه انتخاب کاغذ مناسب تاثیر بسزایی در چاپ با کیفیت سربرگ دارد.
نکته: شما با انتخاب کاغذ با کیفیت برای چاپ سربرگ در واقع به مشتری و اداراتی که با آن مکاتبه می‌کنید نشان می‌دهید که برند شما دارای سطح بالایی است و نشان دهنده ارزش قائل شدن برای برندتان است. برای انتخاب کاغذ برای چاپ سربرگ بهتر است دقت کرده و گرماژ بالا را انتخاب کنید. جنس کاغذ می‌تواند باعث تصویرسازی برند شما در ذهن مشتری شود. هر چه کاغذی که انتخاب می‌کنید، ضخیم‌تر و لوکس‌تر باشد کیفیت سربرگ بالاتر می‌رود و در ذهن مشتری بهتر ماندگار می‌شود.
• صحافی سربرگ: انتخاب صحافی خوب برای سربرگ اداری موجب بهتر دیده شدن و منسجم بودن سربرگ می‌شود. در صحافی انتخاب چسب، جلد سخت و یا پانچ به سلیقه شما بستگی دارد.
• انتخاب روش چاپ: سربرگ‌ها با دو روش چاپ می‌شوند هم با روش چاپ افست و هم چاپ دیجیتال فقط باید درک کنید و با این دو روش آشنا باشید که هر کدام چه ویژگی دارند. اگر شما چاپی، خلاقانه و منحصر به‌فرد می‌خواهید چاپگری را انتخاب کنید که  دارای جلوه‌های ویژه چاپ باشد. چاپ و برجسته کاری را در نظر بگیرید که می‌تواند شما را از بقیه متمایز کند. باید فکر کنید و مشخص کنید که چاپ سربرگ ارزان و با تیراژ کم تصمیم شما است یا چاپ سربرگ با تیراژ بالا.
• اندازه ابعاد در چاپ سربرگ: اندازه‌ی سربرگ یکی از نکات اصولی است که در چاپ سربرگ باید رعایت شود. برای چاپ سربرگ بهتر است از ابعاد استاندارد استفاده شود.حالت معمولی و استاندارد اندازه چاپ سربرگ A4 و A5 است. برای اینکه متوجه شوید کدام سایز برای شما مناسب است به نکات زیر باید توجه کنید: 

1. برای نامه نگاری کوتاه می‌توانید از سایز A5 استفاده کنید به دلیل اینکه سربرگ با سایز A5 ابعاد کمتر و کوچک‌تری دارد. پس هر وقت شما نیاز داشتید، میزان اطلاعات کمی برای مشتری یا مخاطب‌تان ارسال کنید بهتر است از ابعاد A5 برای سربرگ استفاده کنید. در نتیجه دیگر شما مجبور نیستید از کاغذ A4 استفاده کرده و کاغذ و سرمایه خود را هدر بدهید.

2. از سربرگ A4 در مواردی استفاده می شود که متن طولانی باشد پس در این شرایط از A5 استفاده نمی‌کنیم که مجبور شویم دو یا چند سربرگ استفاده شود. برای نوشتن این نامه‌ها از کاغذ A4 استفاده می‌کنیم و به راحتی متن را انتقال می‌دهیم.

3. شما باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است  کاغذ A5 نصف A4 باشد اما به این معنی نیست که شما باید اطلاعت کمی در کاغذ A5 وارد کنید. بلکه این به طراحی شما بستگی دارد، می‌توانید از فونت ریزتری برای کاغذ A5 استفاده کنید و تمامی مطالبی که آماده کردید را در این کاغذ جای دهید. ولی باید حواستان باشد اطلاعات وارد شده در کاغذ خوانا باشد و در خواندن آن مخاطب به مشکل بر نخورد.
• متنی که بر روی سربرگ می‌خواهید چاپ کنید باید با اطلاعات شرکت، کاملا یکی باشد و هر گونه اشتباهی در چاپ سربرگ از تعداد مخاطبان و مشتریان برندتان کم می‌کند.
• اگر می‌خواهید سربرگی با دو زبان داشته باشید باید حواستان باشد از کارشناس زبان کمک بگیرید تا مشکلی پیش نیاید.
• استفاده از لاک غلط‌‌‌گیر برای اصلاح‌ کردن متن و اطلاعات روی سربرگ از لحاظ حرفه ای کار درستی نیست. می‌توانید به جای اینکه لاک غلط‌گیر برای اصلاح کردن اطلاعات روی سربرگ استفاده کنید، مثلا اگر شماره تماس تغییر کرده باشد به جای لاک، در پایین برگه بنویسید، شماره تماس تغییر پیدا کرده و کنارش شماره جدید را وارد کنید.
• برای چاپ و طراحی سربرگ باید توجه زیادی داشته باشید تا در سربرگ از تنوع رنگ کمتری استفاده شود. زیرا هنگامی که می‌خواهید از کاغذ کپی بگیرید یا سربرگ را به وسیله فکس ارسال کنید زمینه کاغذ کپی شده تیره و در نهایت ظاهر بدی خواهد داشت.
با افزایش اطلاعات شما و فهمیدن نکات مهم چاپ سربرگ می‌توانید به راحتی یک چاپ سربرگ مختص به شرکت و یا خودتان را انجام دهید. استفاده از گزینه‌ها و ایده‌های خلاقانه می‌تواند به شما کمک کند تا سربرگ منحصر بفرد و اختصاصی داشته باشید.
هنگام طراحی و چاپ سربرگ باید دقت کنید همه‌ی عناصر در جای مناسب خود قرار بگیرند. مثلا اجزایی مثل لوگو، عنوان، نشانی را در جای مختص به خود قرار دهید تا مخاطب پیام شما را بهتر درک کند و با استفاده از سربرگ مختص به خودتان پیام و هدفتان را به درستی به مخاطب یا مشتری انتقال دهید، در واقع توسط سربرگ، مشتری و مخاطب بیشتر با شما و شرکت‌تان آشنا می‌شود.

 نتیجه گیری

برای طراحی سربرگ باید در چارچوب اصول و قوانین چاپ، قدم برداشت تا نتیجه نهایی کار مطابق خواسته شما باشد. پس به نکاتی که برای چاپ گفته شد دقت کنید و بهترین کیفیت را برای سربرگ که نماینده شرکت شما است انتخاب کنید. با طراحی سربرگ استاندارد پیش از اینکه به مشتری یا مخاطب فکر کنید اولین قدم برای نام برند و شرکت‌تان برداشتید و برای خودتان ارزش قائل شدید. در تمام مطلب چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها سعی کردیم تا به این نکات به طور کامل بپردازیم.

نظر شما درباره چاپ سربرگ‌های با کیفیت، استانداردها و تکنیک‌ها چیست؟