اگر شما مدیر بازاریابی یک کسبوکار یا شغلی که تولید محصول دارد باشید، حتما در مورد مزایای داشتن کاتالوگ حرفهای اطلاعاتی دارید و میدانید چه کارایی دارد. کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک به شمار میرود.
طراحی و چاپ کاتالوگ ارزان از رایجترین روشهای بازاریابی انواع محصولات است و هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده و به عنوان یک روش موثر بازاریابی در کسبوکارهای متفاوت استفاده میشود. برای طراحی یک کاتالوگ حرفهای حتما باید از نکات مختلف اطلاع داشته باشید و با تصمیمگیری و انتخابهای درست طراحی کاتالوگ انجام شود. در این نوشته میخواهیم در مورد کاتالوگها و اینکه یک کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک چگونه به کمک کسب و کارهای کوچک و بزرگ میآید صحبت کنیم.
کاتالوگها یکی از راههای مناسب و ارزان برای معرفی و هویت کسبوکار و برند شما در زمینهی بازاریابی و تبلیغات است و بهطور کلی کاتالوگ هم برای جذب مشتری جدید و ارتباط با مشتری فعلی استفاده میشود.
در این بخش از مطلب کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک به بررسی نکات کلیدی در ساخت کاتالوگ خواهیم پرداخت:
برای ایجاد کاتالوگ حرفهای و موفق اولین گام این است که مخاطبین هدف را بشناسید. شناخت مخاطبین هدف به شما کمک میکند که کاتالوگ چاپ شده را در اختیار چه اشخاصی قرار دهید و رنج سنی اشخاص هدف را بشناسید و موجب آشنایی شما با ویژگیهایی این افراد میشود تا کاتالوگهای چاپ شده مناسب با نیاز و سلیقه این افراد باشد.
وقتی افراد هدف و علایق آنها را بشناسید میتوانید به انتخابهای آنها دست یابید و در این صورت باید تصمیم بگیرید که میخواهید کدام یک از محصول یا خدمات خود را برای آنها تبلیغ یا معرفی کنید.
در این مرحله باید به صورت انتقادی به روشهای بازاریابی و تبلیغات خود بنگرید. همین طور باید حواستان باشد که در گذشته کدام یک از محصولات شرکت خریداری شده و کدام محصول فروش بیشتری داشته و این خریدها توسط کدام یک از مخاطبان هدف انجام گرفته است. توجه به این موارد به شما کمک میکند تا محصولات و خدمات دقیقتری را برای افراد هدف انتخاب کنید.
از مهمترین اصول طراحی و چاپ کاتالوگ متنی حرفهای است. متنی که به صورت روان و جذاب، محصولات شما را به مشتریان معرفی کند و به اندازه کافی باید از متون و نوشتهها استفاده شود. چون اگر از متنی طولانی استفاده شود وقت مخاطب را میگیرد و ممکن است اصلا به نوشته و متن اهمیت ندهد پس بدون زیاده گویی و بدون فراموش کردن معرفی محصول، متن را نوشته و چاپ کنید.
تصاویر یکی دیگر از عناصر مهم در هر کاتالوگ است، کاتالوگهایی که به صورت حرفهای چاپ شدهاند ابزاری قوی برای معرفی و راهنمایی محصول هستند پس بهتر است برای چاپ کاتالوگ از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. کاتالوگ یک ابزار لوکس برای تبلیغ است پس حتما در انتخاب تصاویر توجه کنید و خود افراد و مخاطب هم انتظار تصاویر با کیفیت دارند.
مقدار حجم محتوایی که تولید میشود نشان دهنده اندازه و تعداد صفحات کاتالوگ است. توجه داشته باشید کاتالوگهای حرفهای دارای یک سری نکات هستند که برای داشتن کاتالوگ استاندارد باید این نکات را رعایت کرد. بنابراین قبل از چاپ کاتالوگ، چک کنید که که ابعاد صفحات و همچنین تعداد صفحات کاتالوگ استاندارد باشد؟
در مرحله چاپ کاتالوگ باید در نظر داشته باشید که برای چاپ کاتالوگ باید از کاغذ گرماژ بالا و مناسب استفاده کنید. برای چاپ جلد کاتالوگها از کاغذ مات و براق با گرماژ بالا استفاده میشود و از کاغذ گلاسه دو رو برای صفحات داخلی کاتالوگ استفاده میشود.
هنگامی که میخواهید کاتالوگ را چاپ کنید باید دقت کنید کیفیت چاپ خوب باشد و از اصول مهم چاپ، توجه به کیفیت چاپ است. دستگاه چاپ پنج رنگ کیفیت بالایی برای چاپ دارد به شرط اینکه در کاتالوگ، چند رنگ استفاده کنید تا بتوانید از این دستگاه استفاده کنید.
برای چاپ و طراحی کاتالوگ از تنوع رنگی بیشتر و طرحی خلاقانه استفاده کنید تا هنگامی که مشتری کاتالوگ را میبیند جذب محصولات شود.
یکی از برنامههای بازاریابی و تبلیغات، داشتن یک کاتالوگ حرفهای است. پس باید طراحی کاتالوگ شما کاملا هماهنگ با استراتژی بازاریابی و تبلیغات باشد. مثلا رنگهای به کار رفته در کاتالوگ باید کاملا با رنگهای سازمانی هماهنگی داشته باشد و همچنین با بقیه ست اداری هماهنگ باشد.
طراحی کاتالوگ حرفهای موجب بهبود فروش به صورت تدریجی میشود ولی متاسفانه بعضی وقتها طراحی کاتالوگ بدون توجه به کاتالوگ قبلی و یا بازخوردهایی که نسبت به این کاتالوگ داشتند طراحی میشود. در حالی که اگر به این نکات و بازخوردها توجه کنند میتوانند نقاط ضعف و قوت کاتالوگ طراحی شده را بشناسند و برای کاتالوگ بعدی ویرایشها را اعمال کنند.
ارائه کاتالوگ مزایایی دارد که در ادامه مطلب کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک توضیح خواهیم داد.
• کاتالوگها شناسنامه محصولات بوده و نمایانگر نظم و دقت در کار شما هستند.
• در اختیار گذاشتن آموزش ها و اطلاعات درباره ی محصول باعث رضایت مشتری خواهد بود که این مهمترین هدف همه کسبوکارها و مشاغل است.
• این کاتالوگها طوری طراحی شده که شامل جواب بسیاری از سوالات مصرف کنندگان در آنها وجود دارد. در نتیجه موجب کاهش حجم کاری و کاهش تماس با بخش فروش و خدمات است.
• موجب تقویت برند و جذب مشتریان شده و چاپ کاتالوگ روشی برای ارائه خدمات پس از فروش است.
برای طراحی و چاپ کاتالوگها باید طبق قوانینی که دارای چهارچوب است پیش رفت تا در نهایت نتیجه کار با کیفیت و مطابق میل ما باشد. پس به نکاتی که در بالا برای کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک گفتیم دقت کنید تا بهترین کاتالوگ حرفهای را تولید کنید. در واقع کاتالوگها نماینده شرکت شما هستند با طراحی کاتالوگ استاندارد، برای کسبوکارتان ارزش قائل شوید.
کاتالوگهای شرکتها و سازمانها توانایی زیادی در ارتباط و جذب مشتریان داشته و کاتالوگها نقش مهم و دقیقی در انتقال اولین برداشت از برند و یا شرکت یا سازمان شما به مشتریان دارند. کاتالوگها باید خلاقانه و منحصر بهفرد و حرفهای طراحی و چاپ شوند و برای چاپ کاتالوگ از کاغذ با کیفیت استفاده شود.
نظر شما درباره کاتالوگهای چاپی راهنمای کامل برای کسبوکارهای کوچک چیست؟