در این نوشته می خواهیم با دیدی وسیع و جامع نگر اصول و مولفه هایی که باعث تولد یک چاپِ با کیفیت می شوند را بررسی کنیم. تفاوتی نمی کند که در چه حوزه ای از چاپ فعالیت دارید؛ کارت ویزیت، کارت پستال ها، سررسید و تقویم و یا پوستر و بنرهای تبلیغاتی، مطالعه ی این مطلب شما را در راه رسیدن به محصولاتی با کیفیت و مناسب یاری خواهد رساند.
توجه داشته باشید هر محوری که به عنوان دستورالعمل یا خط و مشی کلی طراحی در ادامه معرفی خواهد شد قابلیت تعمیم دارد و باید بسته به زمینه ی فعالیت خود آن ها را سازگار سازید.
تواضع ویژگی شخصیتی فوق العاده ای است؛ اما آیا این صفت را برای یک فرمانده نظامی مناسب می پندارید؟ خیر. شما از او استقامت، استواری در کلام و البته قدرت فرماندهی را طلب می کنید. کار طراحی هم دقیقا چنین شرایطی دارد.
نمی توان انتظار داشت که یک شرکت یا برند که در حوزه ی محافظت از میراث فرهنگی مشغول به کار است نقش و نگاری مربوط به تخریب بافت های باستانی و برج سازی را روی سالنامه ی خود کار کرده باشد. در نتیجه توصیه و گام اول در طراحی موفق برقراری پیوندهای قوی بین موضوع کار و طراحی است.
فرض کنید شخصی کارتی به شما می دهد که روی آن تبلیغ کسب و کاری است که شما به هیچ عنوان سر و کار خود را به آن جا نخواهید یافت. اما پشت آن کارت، تقویم دارد یا نقشه و کروکی منطقه ای خاص رویش قرار گرفته و یا اینکه اصلا یک تصویر از بازیگر یا رویداد مورد علاقه ی شما رویش چاپ شده است.
مسلما با وجود اینکه محتوای کاری آن کارت برای شما بی استفاده است اما به خاطر بخش الحاقی و ثانویه اش آن را نگاه خواهید داشت. امتیاز رخ دادن چنین حالت هایی تنها و تنها به طراح آن اثر می رسد.
او کاری کرده که فارغ از کسب و کار طراحی اش در هر زمینه ای موفقیت کسب می کند. حال در صورتی که صاحب یک شرکت باشید؛ دوست ندارید سالنامه، سررسید، کارت ویزیت یا هر گونه چاپی که در سال 97 منتشر خواهید کرد چنین قابلیتی داشته باشد؟
هنگام سفارش یا طراحی هر گونه چاپی دست و دل بازترین آدم دنیا شوید(البته در زمینه ی انتخاب جنس چاپ به شرایط طراحی مقرون به صرفه در ادامه خواهیم پرداخت). کارت ویزیت شما، سررسید یا سالنامه ی منقش به لوگوی شرکت شما و بسیاری دیگر از انواع چاپ گاهی شرکت شما را تا سالیان دراز نمایندگی خواهند کرد. حال هر چه قدر که به درخشش و اعتلای برند خود اهمیت می دهید، قاعدتا باید به ماندگاری چاپ های خود توجه داشته باشید.
به هیچ عنوان نمی توان پیش بینی کرد که چه موقع شخصی که چاپی از شما دریافت کرده، به خدمات شما نیاز پیدا کرده و مراجعه می کند. در نتیجه کار معقول این است که در کلماتی خلاصه و محدود خدمات و محصولات خود را معرفی کنید. این کار در کارت ویزیت کمی چالش برانگیز است اما در سررسید ها و سالنامه ها می توان راحت تر انجامش داد.
موفقیت طراحی و چاپ شما تضمین شده است اگر محصولی که کار کرده اید آن قدر قوی باشد که حتی خود شما نتوانید از آن چشم بردارید چه رسد به مشتری هایتان. مثال بالا را نگاه کنید؛ تا به حال تقویمی دیده بودید که اینگونه طراحی شده باشد؟
رفتار اقتصادی آن است که بدانید کجا هزینه کنید و کجا نه. به عنوان مثال در انتخاب کیفیت اولیه یا استخدام طراحی حرفه ای جایی برای مماشات وجود ندارد؛ اما چرا روی ابعاد چاپ مورد نظر بحث نشود؟ چه لزومی دارد که در ابعادی چاپ خود را انجام دهید که قسمت های زیادی دورریز کاغذ داشته باشید؟ این نکته تنها یک مثال بود.
خود در کار هستید و می دانید منظور از این نکته چیست. در آخر باید یادآوری کنم که ما ارائه دهنده ی گستره ی وسیعی از خدمات چاپ هستیم. تمامی نمونه کارهای موجود توسط تیم های حرفه ای انجام گرفته اند و البته خوشحال می شویم تنها برای مشورت و چپ و گفتی دوستانه با ما ارتباط داشته باشید. اگر برای سال 97 هنوز تصمیم نگرفته اید که چه چاپ هایی نیاز دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
نظر شما درباره اصول طراحی چاپ چیست؟