سرچ کردن نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق نشان میدهد شما طراحی هستید که خواستار پیشرفت در این زمینهاید. همهی ما به خوبی میدانیم گرافیستها از ذهنی خلاق و پویا برخوردارند و جلوههای بصیری برای این اشخاص بیشتر اهمیت دارد. البته گاهی پیش میآید که به بن بست میخورید و احساس میکنید که ایدهها شما تمام شدهاند اما این نوید را به شما میدهم این چنین نیست فقط نیاز دارید اندکی مطالعه کنید تا کوچکترین نکته جرقهای شود برای خلق بهترینها. در کنار خلاقیت در طراحی باید به نکات ظریف و مهم چاپی نیز توجه کافی داشت زیرا طراحی خاص اگر خروجی چاپ آن بیکیفیت باشد جلوی موفقیت شما را میگیرد.
قبل از اینکه نکات چاپی را بگوییم برای اینکه موفقتر از سایرین باشید باید حتما عاشق کارتان باشید. شما به عنوان گرافیست باید علاقهای خاص به حرفه خود داشته باشید تا اولین قدم که طراحی خلاقانه و گیرا است را بتوانید خلق کنید. با رعایت نکات ذیل و طراحی با تکنولوژی، این شرایط را فراهم میسازد تا پس از چاپ طرح شما پویا و زندهتر جلوه کند:
طراح زمانی میتواند یک طرح کامپیوتری خلق کند که آشنایی کافی بر نرم افزارهای طراحی داشته باشد و حداقل تسلط و مهارت کافی بر روی یکی از برنامههای گرافیکی جزء مهارت او باشد. تسلط کافی قوه خلاقیت و طراحی بهتر را میسر میسازد.
این مهارت مربوط به تکنیکهای نوشتاری و تنظیم آن است که شامل بخشهای ذیل است.
رعایت نکات ریز و درشت قبل از چاپ کمک میکند تا از هزینههای هنگفت جلوگیری کنید و ارباب رجوع رضایت کامل از خروجی محصول خود را داشته باشد. به این نکته توجه کنید و حتما به مشتریان خود بگویید کیفیت رنگی که در مانیتور میبینند بعد از چاپ درصدی پایینتر میآید البته این اختلاف درصدی رنگ را میشود تا حدودی با کالیبره کردن مانیتور جبران کرد. نکته دیگر در زمینه نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق و رنگ این است که، بهتر است برای ایجاد یک رنگ از رنگهای اصلی کمتر استفاده شود با این تکنیک بعد از چاپ اختلاف رنگ خیلی کمتری را دارید. انتخاب پالت رنگ مناسب در نحوه ارتباط گیری با مخاطب نقش بسزایی دارد.
یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق فونت است در کنار فاکتور رنگ، فونت نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. مثلا شما در طراحی، فونت ریز را انتخاب کردهاید و در کنار آن رنگهایی برای این فونت در نظر گرفتهاید که بیش از یک رنگ اصلی تشکیل شدهاند. تصور این مورد حتی برای فردی که گرافیست نیست نیز واقعا دشوار و غیر قابل باور است. در این صورت ۱۰۰ درصد چاپ با مشکل اساسی روبهرو میشود.
طرح را باید در کادری قرار دهید که از طرفین دارای فاصله استاندارد باشد حال این فاصله چقدر باشد بسته به محصول چاپی دارد. معمولا فاصله برش برای کارت ویزیتها ۵ میلیمتر از لبه کادر است که به آن حاشیه امن نیز گفته میشود.
چهار چوببندی یکی از اصلیترین مواردی است که هنگام طراحی چیدمان به آن باید توجه شود. شما باید به تمام المانهای طراحی مانند لوگو، تیتر، متن اصلی، لینکها و... توجه کنید. چیدمان هر کدام در چهارچوب خاص خودش باید قرار گیرد. اینکه اطلاعات را به درستی گردآوری و طبقهبندی کنید از اهمیت به سزایی برخوردار است.
اگر طراح به رزولوشن مناسب توجه نکند هنگام چاپ تازه متوجه اشتباهی میشود که دیگر خیلی دیر است و باید دوباره وقت بگذارد تا جبران اشتباه کند. در نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق باید بدانید که، کیفیت DpI برای چاپ افست و دیجیتال محصولاتی مانند: چاپ تراکت، کارت ویزیت، پوستر، کاتالوگ، پاکت و... استفاده میشود. همچنین باید رزولوشن آن۳۰۰ پیکسل باشد، اما این رقم برای چاپهای بزرگتر مانند چاپ بنر و فلکسی به ۷۲ پیکسل کاهش پیدا میکند. انتخاب بهترین کیفیت بهترین وضوح را تضمین میکند.
در نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق باید به جنس کاغذ نیز توجه داشت. کاغذ مناسب، چاپ با کیفیتتری را به ارمغان میآورد. مثلا کاغذ براق برای چاپ رنگهای شاد و پویا مناسبتر از کاغذهای مات هستند. باید بدانید هر کاغذ مناسب چه نوع محصولی است.
بسته به اینکه چه محصولی قرار است چاپ شود نوع طراحی، برش، سایز، نوع قطع آن متفاوت میشود که هنگام طراحی گرافیکی باید به آن توجه شود.
یک گرافیست زبر دست میداند طراحی خلاقانه و جسورانه در خروجی محصول اهمیت ویژهای دارد. بهتر است قبل از اینکه در تیراژ بالا محصول را به چاپ برسانید در صورت امکان با چاپ دیجیتال خروجی آن را مورد ارزیابی قرار دهید.
امیدوارم نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. چاپ کهن به عنوان بزرگترین موسسه چاپی بر آن است که همیشه بهترینها را در حوزه فعالیت خود ارائه دهد.
نظر شما درباره نکات کلیدی در طراحی گرافیکی برای چاپ موفق با تکیه بر تکنولوژی چیست؟