نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری
طراحی

نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری

1402/7/18
1395 مشاهده

 نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری

 نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری        

می‌دانید یک راه عالی و آسان برای به یاد ماندنی کردن شرکت شما چیست؟ آیا شرکت شما نیاز به ارسال نامه دارد؟ چگونه می توانید عناصر نام تجاری خود را به شکل فیزیکی زیبا در آورید؟ پاسخ شما داشتن سربرگ است. اما اینکه یک سربرگ بتواند علاوه بر کارایش  بیشتر از آن عمل کند نیاز است تا نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری را بدانید. سربرگ در واقع نماینده شرکت یا شخص شما است، طراحی چشم نواز و شیک سربرگ در کنار چاپ با کیفیت، در اعتبار و حتی میزان فروش شرکت شما تاثیر بسزایی دارد.

 سربرگ اداری  

 سربرگ اداری  

قبل از بررسی نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری بهتر است با سربرگ اداری آشنا شویم. سربرگ نشان دهنده هویت و اصالت مجموعه و شخص شما است. مناسب نیست که شما در مکاتبات تجاری و غیر تجاری خود از کاغذ‌های ساده و خام استفاده کنید. به هر حال، هر شغل و جایگاهی که دارید به یک نامه اداری که قالبی مشخص و زیبا داشته باشد و بتواند برند شما را نشان ‌دهد نیاز دارید. سربرگ اداری نیاز شما را در قالب نامه اداری بر طرف می‌سازد و شما می‌توانید تمام مشخصات آن را به سلیقه و مطابق نیازتان طراحی کنید.

 چه مشخصاتی باید در طراحی سربرگ‌‌ها لحاظ شود 

همه می‌دانیم داشتن سربرگ مهم است اما اینکه طرح و چاپی خاص را داشته باشد نشان دهنده پرستیژ کاری شما است. رعایت نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری باعث می‌شود وجه تمایز برند شما با سایر رقبا مشخص شود. تفاوت زیادی در گرفتن نامه روی کاغذ خالی استاندارد و دریافت نامه روی یک سربرگ زیبا با طراحی خاص وجود دارد. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید:

 چه مشخصاتی باید در طراحی سربرگ‌‌ها لحاظ شود 

 • خلاقیت

اولین نکته از نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری خلاقیت است. در حالی که شما قطعاً باید لوگوی خود را در طراحی سربرگ بگنجانید، سعی کنید به راه‌های دیگری فکر کنید که بتوانید خلاقانه برند خود را نشان دهید. به عنوان مثال، می‌توانید به جای چسباندن کل آرم اداره از بخش‌هایی از لوگوی خود استفاده کنید. این فکر هوشمندانه تفاوتی است که کنجکاوی همراه با زیبایی را به همراه دارد.

 • آن را ساده نگه دارید

 به واسطه‌‌ی سربرگ اداری می‌توانید متنی را به دیگران اطلاع دهید پس قرار نیست طراحی آن حواس مخاطب را پرت کند. بدون منحرف کردن حواس سعی کنید طرحی انتخاب شود که برند شما را بهتر نشان دهد. برای جلب توجه خواننده در سربرگ اداری بیهوده تلاش نکنید بهتر است از خود بپرسید که آیا قصد رقابت با متن نامه را دارید و یا می‌خواهید چاپ سربرگ اداری  خود را به رخ بکشید.

 • مشخصات 

نکته دیگر از نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری درج مشخصات است. طراحی سربرگ تقریباً مانند هر ابزار دیگر در مبحث انتقال مؤثر اطلاعات مهم است. مهم‌ترین اطلاعاتی که برای برقراری ارتباط در سربرگ نیاز دارید این است که چه کسی نامه را می نویسد. پس از آن، آدرس بازگشت، شماره تلفن یا آدرس ایمیل و این چنین مشخصاتی مورد نیاز است.
 شما باید در مورد اطلاعات مهمی که سربرگ شما باید منتقل کند تصمیم بگیرید و سپس بر اساس این سلسله مراتب طراحی کنید. اطلاعات کلیدی باید به طور واضح و در دسترس قرار گیرند. در سربرگ علاوه بر اطلاعات کلیدی نیاز به درج یک سری اطلاعات دیگری بوده که بهتر است آ‌ن‌ها را کوچک‌تر نوشته و فضایی کمی به آن اختصاصی داده شود. 

 • رنگ

رنگ ابزار قدرتمندی است که می‌تواند طراحی شما را بسازد و یا از بین ببرد. بهتر است از رنگ‌های کمی در سربرگ اداری استفاده کنید اما در هر صورت تاثیر زیادی روی مخاطب داشته باشید. سربرگ عنصری نیست که رنگ‌های متنوع در آن جایی داشته باشد سعی کنید طراحی خود را فقط با یک یا دو رنگ برجسته کنید.

 • چیدمان

 • چیدمان

به طور سنتی، مشخصات سربرگ در بالای صفحه قرار می‌گیرند اما این به هیچ وجه یک قانون نیست. شما می‌توانید آنچه را که دوست دارید در این بخش انتخاب کنید اما اصول کار را زیر پا نگذارید. دقت داشته باشید چیدمان و انتخاب تعداد اطلاعات باید به صورتی باشد که فضا به اندازه کافی برای نوشتن متن موجود باشد. هدف سربرگ طراحی نیست، محتوا است، بنابراین شما فقط باید طرحی را که بر محتوا تأکید می‌کند اضافه کنید. قرار دادن اطلاعات بر روی سربرگ در یک شکل یا قاب استاندارد باعث می شود همه چیز مرتب و منظم به نظر برسد.

 • تصویر معنادار 

اگر می‌خواهید پس‌زمینه یا تصاویر در یک طرف قرار دهید، مطمئن شوید آن تصویر با برند شما در ارتباط باشد و به مخاطب مورد نظر مرتبط است. گنجاندن  تصویر معنادار در پس زمینه به عنوان بخشی از طراحی سربرگ شما راهی ظریف برای جلب توجه به برند شما بدون اشغال فضای ارزشمند سربرگ است.

 • از طرف معکوس غافل نشوید

نکته دیگر از نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری  استفاده از فضلی معکوس است. اگر نامه‌های فیزیکی ارسال می‌کنید، بهتر است چیزی را در صفحه پشتی سربرگ قرار دهید حتی اگر فقط یک رنگ یا طرح ثابت باشد. 

 • برندسازی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید بیشترین بهره را از برند سازی خود در سربرگ  ببرید، بزرگ‌نمایی برخی از عناصر لوگوی خود است.

 • برندسازی

 • امضا

استفاده از امضای خود به عنوان بخشی از طراحی سربرگ شما، ظاهری متمایز و بسیار شخصی به آن می‌دهد. امضای هر فردی مخصوص به خودش است و مانند اثر انگشت می‌ماند درج امضا  یک راه آسان برای اطمینان از داشتن طرح سربرگ است. 

 • حاشیه

در طراحی سربرگ باید به فاصله مناسب حاشیه‌ها دقت کنید در غیر این صورت موقع چاپ سربرگ بخشی از متن، تصویر یا حتی لوگو حذف خواهد شد. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید ضروری است که چیدمان سربرگ‌های شما به درستی تنظیم شود تا با آنچه که روی آن‌ها چاپ می‌کنید مطابقت داشته باشد.

 • حاشیه

به طور استاندارد، سربرگ شما باید حداقل 10 میلی‌متر در طرفین و حداقل 12.5 میلی‌متر از بالا و 15 میلی‌متر از پایین فاصله داشته باشد. این قالب استاندارد در فاصله‌ها، ظاهری تمیز و حرفه‌ای در سربرگ ادرای شما را حفظ می‌کند.
در این قسمت نکات مهم طراحی سربرگ به پایان رسید در نهایت اگر برایتان طراحی سربرگ سخت است. می‌توانید برای طراحی سربرگ اداری خود از سربرگ‌های موجود در ایران کهن ایده بگیرید و یک سربرگ جذاب و حرفه‌ای برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

 چه نکاتی باید در چاپ سربرگ رعایت شود

 چه نکاتی باید در چاپ سربرگ رعایت شود

علاوه بر رعایت نکات مهم و ذکر شده در طراحی باید به  چاپ سربرگ هم توجه کرد. زیرا یک چاپ بی کیفیت و غیر حرفه‌ای می‌تواند به راحتی زحمات شما را برای طراحی اصولی سربرگ هدر دهد. پس در مرحله چاپ سربرگ اداری انتخاب چاپخانه بسیار مهم  است، زیرا انتخاب نادرست یک چاپخانه بی‌کیفت می‌تواند تاثیر منفی روی کسب و کار شما بگذارد. نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری راهنمایی است که درست‌ترین‌ها را به شما نشان می‌دهد.

 • به کاغذ دقت کنید

 • به کاغذ دقت کنید

نکته مهم در نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری انتخاب کاغذ است. کیفیت کاغذی که برای سربرگ اداری خود انتخاب می‌کنید می‌تواند تأثیر زیادی در تأثیرگذاری سربرگ ایجاد کند. اگر می‌خواهید تاکید کنید که برند شما سطح بالایی دارد انتخاب کاغذ در سربرگ حائز اهمیت است. برای کاغذ سربرگ بهتر است گرماژ بالا را انتخاب کنید دقت کنید. جنس کاغذ می‌تواند تصویری از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد کند هر چقدر کاغذ سربرگ ضخیم‌تر و لوکس‌تر باشد کیفیت کار در ذهن مشتری بیشتر باقی می‌ماند. 

 • صحافی سربرگ

نوع انتخاب صحافی سربرگ اداری به بهتر دیده شدن و قرارگیری منسجم کنار هم کمک می‌کند اینکه صحافی چسب، جلد سخت و یا پانچ بخواهید به سلیقه شما بستگی دارد.

 • انتخاب روش چاپ

سربرگ را می‌توانید با روش چاپ افست و چاپ دیجیتال به چاپ برسانید فقط باید بدانید ویژگی‌های این دو چاپ مجزا چیست. اگر می‌خواهید سربرگ شما متمایز باشد، چاپگری را انتخاب کنید که بتواند جلوه‌های ویژه چاپ را در خود جای دهد. چاپ و برجسته کاری را در نظر بگیرید که می‌تواند شما را از بقیه متمایز کند. مشخص کنید چاپ سربرگ ارزان و با تیراژ کم مد نظر شما است یا چاپ سربرگ با تیراژ بالا.

 • انتخاب روش چاپ

 طراحی و چاپ سربرگ در چاپ کهن

نوشتن نامه‌ها و فاکتورها روی کاغذهای معمولی چندان برای مشتریان شما جذاب نیست و برند شما را زیر سوال می‌برد. به همین خاطر است که چاپ سربرگ اداری برای هر کسب و کاری بسیار واجب است و به آن اعتبار می‌بخشد. چاپخانه‌ای که نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری را بداند بهترین را قادر است بسازد.

نظر شما درباره نکات کلیدی در طراحی و چاپ سربرگ اداری چیست؟