معرفی بهترین لوگوهای جهان
مقالات

معرفی بهترین لوگوهای جهان

1401/8/22
1022 مشاهده

معرفی بهترین لوگوهای جهان


لوگوی هر برندی شناسنامه و مهم‌‌ترین عنصر بصری هویت آن برند محسوب می‌‌شود. در دنیای امروز لوگو یکی از اصلی‌‌ترین جنبه‌‌های استراتژی بازاریابی و فروش یک کسب و کار است به طوری که بیننده آن لوگو از طریق مشاهده فرم، شکل، رنگ، ترکیب‌‌بندی و... آن پی به ماهیت آن برند می‌‌برد و می‌‌تواند ارتباط برقرار کنند. یک لوگوی با کیفیت و خوب قادر است تا ابد در ذهن بیننده‌‌اش نقش ببندد و جاودانه شود و از او یک مشتری وفادار بسازد. در واقع لوگوی یک برند المانی است که رسالتش حفظ مالکیت همان برند خاص است. در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین لوگوهای جهان تا به امروز بپردازیم.


تأثیرات یک لوگوی موفق


اگر بخواهیم تاثیراتی را که یک لوگو برای یک سازمان به ارمغان می‌آورد را نام ببریم می‌توان موارد زیر را بیان کرد:
• کمک به شناخت ماهیت برند آن لوگو
• جلب توجه مداوم که سبب جلب مشتریان جدید می‌‌شود
• نشان دهنده خاص بودن یک برند
• میزان حرفه‌‌ای بودن یک برند
• جلب اعتماد مشتریان 
• کمک به بهتر دیده‌‌شدن برند مورد نظر در فضای مجازی
•  کمک به ایجاد رابطه احساسی و خاطره‌‌انگیز با مخاطبان
• سبب پیشی گرفتن از رقبا آن برند در بازار فروش
• ارزشمند کردن آن برند
• امکان رقابت در بازارهای جهانی و داخلی با سایر رقبا
• قابلیت ثبت همان برند با لوگوی خاص خودش
•  استفاده ار آن لوگو برای تبلیغات


انواع طراحی لوگو


طراحی لوگو دارای انواع و اقسام گوناگون به شرح زیر است:
• طراحی لوگو تایپی: شامل سه نوع 1- لوگو تایپ 2- مونوگرام 3- استفاده از حرف اول، از کنار هم چیده شدن تعدادی حروف تشکیل می‌‌شوند. مانند طراحی لوگوی سونی
• طراحی لوگو تصویر: شامل سه نوع: 1- استفاده از تصویر بر اساس نام برند 2- بر اساس فعالیت برند 3- به صورت انتزاعی ( بدون ارتباط با فعالیت و نام آن برند). با استفاده از یک سری نمادهای بصری شامل اشکال، آیکون‌‌ها، طرح‌‌ها و رنگ‌‌ها خلق می‌‌شوند. مانند طراحی لوگوی اپل
• طراحی لوگو تلفیقی: ترکیبی از لوگوی تایپوگرافی و لوگوی تصویری است. مانند طراحی لوگو استارباکس
• طراحی لوگو نام: به صورت نوشتاری است یعنی استفاده از نام همان برند در طراحی لوگو.


طراحی انواع لوگو بر حسب شخصیت آن


جالب است بدانید که لوگوها نیز دارای شخصیت هستند و شخصیت لوگوها به شرح زیر است:
• دارای شخصیت قهرمان: مانند برند نایک، دوراسل و...
• دارای شخصیت جادوگر: مانند برند اپل، دیزنی و...
• دارای شخصیت قانون شکن: مانند برند هارلی دیویدسون و...
• دارای شخصیت عاشق: مانند برند هرمس، ویکتوریا سکرت، شنل و...
• دارای شخصیت دلقک: مانند برند کیت کت، اسمارتیز و...
• دارای شخصیت همه پسند: مانند برند ایکیا، گپ و...
• دارای شخصیت مراقب: مانند برند مادر ترزا، هاینز و...
• دارای شخصیت حاکم: مانند برند بنز، رولکس، مرسدس، مایکروسافت و...
• دارای شخصیت خالق: مانند برند یوتیوب، کرایولا و...
• دارای شخصیت معصوم: مانند برند دیزنی، صابون داو و...
• دارای شخصیت حکیم: مانند برند گوگل، دانشگاه هاروارد، ویکی‌‌پدیا و...
• دارای شخصیت کاوشگر: مانند برند جبپ، ردبول و... 
تا اینجا به اهمیت وجود لوگوی یک برند و تأثیراتش بر ذهن مخاطب پرداخته شد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا برخی از بهترین لوگوها را با ذکر برند معرفی کرده تا شاید بتوانیم برای مخاطبان خود مثمر ثمر واقع شویم.


بهترین لوگوهای جهان


در میان لوگوهایی که تا کنون طراحی شده‌اند برخی لوگوها به شهرت جهانی رسیده‌اند و جز بهترین لوگوهای جهان به شمار می‌روند. برخی از این لوگوها را در ادامه بررسی می‌کنیم:


• لوگو استارباکس 


یکی از بهترین لوگوهای جهان لوگوی استارباکس  است . این لوگو تصویری از یک پری دریایی است که یکی از خاص ترین و معروف ترین لوگوهای دنیا است. طراحان این لوگو با اقتباس از قصه اسطوره شناسان یونان که معتقد بودند پری‌‌های دریایی با اغوای ملوانان، باعث غرق شدن کشتی‌‌هایشان می‌شدند، این لوگو را برای جذب عاشقان قهوه طراحی کردند. لوگوی استارباکس در طول زمان‌‌های مختلف دچار تغییر و تحولاتی شده است، اگرچه نام استارباکس حذف شده اما یکی از محبوب‌ترین قهوه‌‌های جهان را داراست.


• لوگو مک دونالد


یکی دیگر از بهترین لوگوهای جهان لوگو مک دونالد محبوب است. دو کمان طلایی در طراحی لوگو مک دونالد استفاده شده به جهت معماری قوسی شکل رستوران است. استفاده از دو رنگ طلایی و قرمز، به خوبی توانسته هویت این برند را به دنیا بشناسد. همچنین جلوه بیشتری به کمان‌های طلایی دهد. لوگوی رسمی مک دونالد توسط شرکت Heye & Partners در سال ۲۰۰۳ طراحی شده که یکی از مشهورترین رستوران‌های زنجیره‌‌ای جهان با داشتن بیش از سی و پنج هزار شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور است. مهمترین شاخص لوگوی مک دونالد حرف M آن است.


•  لوگو اپل


به عنوان یکی از خاص‌‌ترین و برجسته‌‌ترین لوگوهای جهان شناخته شده است. لوگوی این کمپانی هیچ نشانی از محصول ارائه شده ندارد اما توانسته است به راحتی در ذهن تمام مردم دنیا خود را بگنجاند.


• لوگو FedEx

 این لوگو معمولا در کتاب‌های درسی و مقالات، برای توصیف لوگوهای ساده و در عین حال موثر استفاده می‌‌شود. فدکس یک شرکت هواپیمایی باری آمریکایی است، با دو رنگ بنفش و نارنجی که رنگ بنفش نشان دهنده مبدا و رنگ نارنجی بیانگر سرعت است. در این لوگو بین دو حرف E و X یک فلش وجود دارد که بیانگر انتقال بارها از مبدا به مقصد است. همین لوگوی ساده توانسته خود را در بین بهترین لوگوهای جهان بگنجاند.


• لوگو مرسدس

مرسدس بنز جزء خودروهای لوکس محسوب می‌‌شود. ستاره مثلثی که در لوگو Mercedes وجود دارد، نشان دهنده تسلط برند بر زمین، هوا و دریا است. این لوگو در سال 1903 طراحی و در سال 1923 ثبت شده است.


• لوگو پپسی


برند پپسی یکی از برندهای پرطرفدار در صنعت نوشیدنی‌‌های گازدار محسوب می‌‌شود که تا کنون 11 مرتبه لوگو خود را تغییر داده است. شعار معروف برند پپسی که با رنگ نقره‌ای بر روی قوطی‌ها و بطری‌های نوشابه پپسی حک شده،  Live the moment (در لحظه زندگی کن) است.


• لوگو کوکاکولا

نام تجاری کوکاکولا در طول زمان ساخته شده و در طول این سال‌‌ها، تنها فونت آن کمی بهینه شده اما همچنان لوگو آن ثابت باقی مانده است. این برند توسط دکتر جان پمبرتون بنیان گذاشته شد. اما نام کوکاکولا را فرانک رابینسون بر آن نهاد و ابتدا در داروخانه‌ها به فروش می‌رسید. رابینسون ابتدا لوگو کوکاکولا را با خط خودش نوشت. نوشته دست نویسی که حالا بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

• لوگو Channel
 

یکی دیگر از بهترین لوگوهای جهان لوگوی چنل است که لوگوی موفقی در صنعت پوشاک محسوب می‌‌شود. وجود دو حرف C نشان دهنده طرح‌های مینیمالیستی کوکو شنل است که حروف ابتدایی برند را تشکیل می‌دهند.


• لوگو Mickey Mouse

 که با وجود شکل‌های گردی که دارد، آن را به عنوان یک شخصیت خوب نشان می‌‌دهد.


• لوگو رویترز  Reuters 

لوگوی خبرگزاری رویترز در سال ۱۹۶۵  طراحی شده که الهام گرفته از ماشین‌های تله تایپ، چاپگرهای سوزنی و تلگراف است. این لوگو را آلن فلچر Alan Fletcher برای این آژانس خبری طراحی کرده که هدفش نمایان کردن موضوع کاری این شرکت یعنی بنگاه خبری در عصر مخابرات بوده است. برای این لوگو از ۸۴ نقطه بهره برده است. البته در سال ۱۹۹۶ تا به امروز 3 بار دست خوش تغییراتی شده که با همه این تغییرات، هنوز هم نقاط مورد استفاده طراح اولیه در آن حفظ شده است. لوگوی فعلی رویترز در سال 2008 توسط شرکت اینتربرند Interbrand طراحی شد که تمامی نقاط به شکل دایره درآمد‌‌اند.


•  لوگو یونیلیور   Uniliver

این لوگو  توسط مایلز نیولین Miles Newlyn در سال ۲۰۰۳ با هدف القای حس و حال ارگانیک طراحی شده است.


•  لوگو سونی

لوگوی سونی در سال ۱۹۵۹ رونمایی شده، که البته تغییرات اندکی در سال‌های ۱۹۶۱ ، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۳ داشته است. طراحی این لوگو توسط یوسو کوروکی Yasuo Kuroki انجام شده است.


• لوگو فولکس واگن

لوگوی فولکس واگن از معدود لوگوهایی است که در طی ۷۵ سال تنها تغییرات اندکی داشته و تنها ساده‌تر شده است. شاخصه اصلی این لوگو یعنی قرار داشتن حرف V بالای حرف W و قرار گرفتن کل آن داخل یک کپسول گرد ویژگی یکی از بهترین و خلاقانه‌‌ترین لوگوهای جهان محسوب می‌‌شود.


• لوگو لگو LEGO

لگو با آن خطوط خمیده، القای حس دوستانه، بهره گیری از رنگ‌های گرم و شاد را می‌دهد. این لوگو طی چهل سال اخیر چندان دست خوش تغییرات نبوده است. آخرین تغییر در این لوگو مربوط به ۱۹۷۳ است.


• لوگو آتاری ATARI

این شرکت از پیشگامان بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌رود. لوگوی آن نخستین بار توسط گرافیک دیزاینر شرکت جرج اوپرمن با الهام از کوه فوجی ژاپن طراحی شد.

• لیوایز  LEVI’S

شرکت لیوایز نخستین بار در سال ۱۹۶۹ توسط والتر لاندر برای شلوارهای جین طراحی شد تا در پشت شلوار قرار بگیرد. این لوگو یکی از نخستین لوگوهایی است که حروف کوچک و بزرگ در کنار هم قرار دارند.


• لوگو دیزنی

شرکت دیزنی در سال ۱۹۲۳  تاسیس شد که تا ۱۹۸۵ از هیچ لوگویی استفاده نمی‌‌کرد و به جای آن در آغاز فیلم‌های خود از عبارت «والت دیزنی تقدیم می‌کند» استفاده می‌‌کرد.


• لوگو بی ام دبلیو  BMW

لوگوی شرکت BMW  یکی از شاخص‌ترین نمادهای صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. این لوگو از ۱۹۱۷ تا به امروز تغییر چندانی نکرده و و ترکیب  رنگ‌های آبی و سفید آن نمادی از پرچم ایالت باواریا است. لوگوی امروزه شرکت از سال ۲۰۰۰ رونمایی شده است. 


• لوگو آئودی  AUDI

یکی دیگر از بهترین لوگوهای جهان چهار حلقه موجود در لوگوی آئودی است. این حلقه‌ها نمایانگر ادغام چهار شرکت خودروسازی در آلمان در سال ۱۹۳۲  است. آن چهار شرکت شامل  آئودی، DKW ، Horch  و  Wandere بودند که به دلیل جبر فضای بازار مجبور به اتحاد تحت عنوان شرکت آئودی شدند.


• لوگو ام تی وی  MTV

لوگوی ام تی وی ابتدا در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا و بعد در بریتانیا توسط سه طراح جوان و ناشناخته برای این کانال تلویزیونی مخصوص موزیک رونمایی شده است که در خود انرژی و هیجان جوانی را دارا است.


• لوگو ناسا

تصویری مدرن از کشف و پیش‌بینی آینده که در این لوگو نمایان است و اجزای آن بسیار اغوا کننده و آینده‌نگرانه به کار گرفته شده‌‌اند. در عین حال بسیار ساده طراحی و اجرا شده و شکل کرم مانندی دارند. در سال ۱۹۸۴ این لوگو برنده جایزه پرزیدنت شده است. وقتی در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار از این لوگو رونمایی شد جامعه طراحان آمریکا نسبت به آن انتقادهای فراوانی را مطرح کردند که در نهایت سبب شد کمی تغییر کند.


•  لوگو براون  Braun

یکی دیگری از شرکت آلمانی است که در طی سال‌ها تغییر چندانی نکرده است. از زمان طراحی در سال ۱۹۵۲ تنها یک بار دست خوش تغییر شده است.


• لوگو موبیل  MOBIL

از شرکت‌‌های معروف عرضه کننده سوخت به شمار می‌‌رود.


• لوگو ان بی سی  NBC

سمبل طاووس نمادی از تنوع و رنگ در تلویزیون که از ۱۹۵۶ در شبکه تلویزیونی ان بی سی مورد استفاده قرار گرفت.

• لوگو آدیداس

لوگوی آدیداس از بین ۱۰۰ ایده انتخاب شد و هنوز همان سه خط معروف را دارد که اشاره احترام آمیز به سرزمین آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا است. این سه خط اتصال دهنده سه شکل نمادی از تنوع و گوناگونی هستند.


• لوگو سی بی اس  CBC

این شبکه تلویزیونی دارای 71 سال قدمت است و یک سال بعد از افتتاح این برند ویلیام گلدن پیشنهاد لوگوی فعلی‌اش را داده است.


• لوگو من عاشق نیویورکم  I Love New York 

این لوگو در سال ۱۹۷۷ توسط طراحی به نام میلتون گلسر طراحی شد. او این لوگو را برای وزارت بازرگانی آمریکا و برای پشت تاکسی‌های نیویورک، بدون دریافت وجه نقدی طراحی کرده بود.


• لوگو آی بی ام

طراحی به نام الیوت نویز در سال ۱۹۵۰ که در موزه هنر نیویورک کار می‌کرد، برای توسعه و مدرن‌سازی برند به‌‌کار گرفته شد. در حال حاضر این لوگو جز بهترین لوگوهای جهان به شمار می‌رود. 


• لوگو  نایک

یکی از ساده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان که شکل بسیار ساده‌ای دارد لوگوی نایک است. طراحی این برند توسط خانم کارلیون دیویدسون در سال ۱۹۷۱ انجام شده که فقط ۳۵ دلار دستمزد دریافت کرده بود. اما در سال ۱۹۸۳ فیلیپ نایت بنیان‌‌گذار نایک یک حلقه طلا با الماسی به شکل نایک و همچنین سهام شرکت نایک را به او اهدا کرد.


• لوگو شل  Shell

طراحی این لوگو توسط ریموند لوی طراح فرانسوی انجام گرفته است. هدفش از طراحی این لوگو طراحی نشانی برای این شرکت بود که در عین سادگی از راه دور به خصوص در جاده‌ها قابل مشاهده باشد. این لوگوها در عین تفاوت در ظاهرشان دارای یک وجه مشترک هستند، آن هم ایده و تفکری که در پس لوگو وجود دارد و به آن‌‌ها هویت می‌‌دهد.
موارد گفته شده تنها برخی از بهترین لوگوهای جهان هستند و طراحان زیادی امروزه در این زمینه فعالیت می‌کنند و با وجود تکنولوژی اثرهای جاودانه‌ای هر ساله خلق می‌شوند.

 درطرح کهن بهترین طراحان مشغول به فعالیت هستند و تمام مراحل طراحی لوگو را با بهترین کیفیت و کمترین زحمت و دردسر برای شما انجام میدهند

نظر شما درباره معرفی بهترین لوگوهای جهان چیست؟