راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌
طراحی

راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌

9/15/2023 12:46:23 PM
149 مشاهده

 راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌

 راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌

می‌خواهید سربرگ را خودتان طراحی کنید اما اطلاعات کافی و نکات لازم آن را نمی‌دانید نگران نباشید. چاپ کهن با مقاله راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری هر آنچه طراحی یک سربرگ حرفه‌ای نیاز دارد را به شما می‌آموزد. هر اداره‌ای وقتی می‌خواهد مطالب خود را در قالب نامه به مخاطب هدف خود ارائه دهد باید از برگه‌ای خاص استفاده کند این برگه نمایانگر مشخصات آن سازمان است. به این برگه‌ها سربرگ گفته می‌شود و دلیل استفاده از سربرگ، اعتبار بخشی به مکاتبات بوده و می‌توان گفت این کاغذ‌ها به عنوان بخشی از هویت یک شرکت یا سازمان است.

 سربرگ اداری چیست

 سربرگ اداری چیست

امروزه در هر اداره، سازمان و شرکتی که مراجعه کنید، سربرگ مخصوص به همان مجموعه را خواهید دید، در واقع یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد یک مجموعه نیز داشتن سربرگ و ابزارهای لازم و ضروری اداری آن است. سربرگ اداری به برگه‌ای گفته می‌شود که از آن برای مکاتبات تجاری و رسمی استفاده می‌کنند. سربرگ یکی از عناصر اصلی اوراق اداری یک شرکت است که برای برقراری ارتباط از طریق نامه‌های رسمی برای اشخاص حقیقی به کار می‌رود. راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌ به شما کمک می‌کند تا طراحی سربرگ اداری شما درست و مناسب باشد.

 ویژگی‌ سربرگ اداری

در این بخش از مطلب راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌ به بررسی ویژگی‌ سربرگ اداری خواهیم پرداخت: 
• یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سربرگ، وجود لوگو است که سربرگ مورد نظر را به عنوان یک شاخص در نظر می‌گیرد و به نوعی نشان دهنده هویت شرکت خواهد بود.

 ویژگی‌ سربرگ اداری

• یکی از کاربردهای سربرگ این است که علاوه بر نامه‌های رسمی می‌تواند برای صدور پیش فاکتور و حتی نوشتن قراردادها هم استفاده شود، از این رو یکی از ابزارهای ضروری محسوب می‌شود.
• سربرگ‌ها در ابعاد مختلفی وجود دارند اما رایج‌ترین آن‌ها سربرگ A4 و A5 است.
• همان طور که گفته شد در سربرگ، اطلاعات زیادی از سازمان یا شرکت درج می‌شود. از این رو سربرگ می‌تواند امنیت مکاتبات را افزایش دهد. زیرا مجوز استفاده از سربرگ‌های هر شرکتی را فقط همان شرکت دارد و کسی اجازه کپی‌برداری از آن را ندارد.
• همچنین سربرگ‌ها جنبه تبلیغاتی دارند با پخش شدن سربرگ سازمانی در هر جایی سبب افزایش تعداد مشتریان آن شرکت یا سازمان شده، زیرا سربرگ‌ها مانند تبلیغات سیار عمل می‌کنند. سربرگ یکی از روش‌های کم هزینه و تاثیرگذار در تبلیغات است.
• بزرگ‌ترین حسن سربرگ‌ها این است که با وجود این که  هزینه کمتری را می‌طلبند تاثیرگذاری زیادی دارند.
  در مطلب راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌ باید به ایراد این محصول چاپی نیز اشاره کنیم. عیب بزرگ سربرگ‌ها، یک رو بودن آن‌ها است به همین دلیل نمی‌توان از روی دیگر آن برای مکاتبات استفاده کرد.

 ویژگی‌ سربرگ اداری

و سربرگ‌ها به مکاتبات اداری با داشتن شماره، تاریخ و پیوست نظم می‌دهند. علاوه بر آن آرشیو نامه‌ها نیز راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند.

 نکات مهم راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری

المان‌هایی که توسط طراح برای طراحی سربرگ‌ها انتخاب می‌شوند، فوق العاده مهم و حائز اهمیت است، از این رو باید تمام جوانب را در نظر بگیرند. با بیان نکات مهم راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری در رسیدن به این هدف به شما کمک خواهیم کرد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به مطلب طراحی و چاپ سربرگ حرفه‌ای برای شرکت‌ها با بهترین روش‌ها مراجعه کنید.

 • مشخصات

 در طراحی سربرگ مشخصه‌های اصلی همچون: لوگو، نام شرکت، زمینه فعالیت، تاریخ و... در بالای صفحه درج می‌شود. البته برای ثبت این اطلاعات در بالای سربرگ اجباری وجود ندارد. در پایین سربرگ هم به طور معمول اطلاعات تماس شرکت را ثبت می‌کنند.

 نکات مهم راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری

 • اندازه

یکی از مهم‌ترین قوانین طراحی سربرگ این است که اندازه مناسبی را برای آن در نظر بگیرید، در کشور ما به صورت معمول سربرگ را در سایزهای A4 و A5 در نظر گرفته و این سایز‌ها بسیار پرکاربرد هستند. بهتر است پاکت سربرگ هم در کنار سربرگ‌ها طراحی کنید.

 • رنگ

استفاده از رنگ بندی درست در طراحی سربرگ نشان دهنده سبک و سیاق شرکت است، غالبا در طراحی سربرگ از رنگ‌های تیره و یا ترکیبی استفاده می‌کنند. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید از رنگ‌های تیره مانند سورمه‌ای، مشکی و سبز تیره استفاده کنید. دقت کنید که در چاپ سربرگ نباید از طیف رنگی گسترده‌ای استفاده کرد چون زمانی که از آن‌ها کپی گرفته شود و یا با فکس ارسال شود خوانایی  متن از بین می رود.

 • عناصر

باید از حداقل عناصر گرافیکی استفاده کرد تا متن نوشته شده در آن تحت الشعاع قرار نگیرد. اضافه‌ کاری در طراحی سربرگ معنا و مفهوم این ابزار را از بین می‌برد و آن را از حالت رسمی خارج می‌کند.

 • هماهنگی

در ادامه نکات مهم راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری به هماهنگی می‌رسیم. سربرگ بخشی از هویت شرکت و یا سازمان است که در کنار دیگر عناصر مانند: پاکت نامه، لیبل و کارت ویزیت و... قرار می‌گیرد، از این رو طراحی سربرگ به گونه‌ای باید  هماهنگی با دیگر عناصر داشته باشد.

 • فونت

 • فونت

استفاده از فونت مناسب بسیار مهم است. اندازه فونت سربرگ معمولا بین 10 الی 14 پوینت است. برای تاثیرگذاری  بیشتر باید قسمت‌های مهم‌تر متن با فونت درشت چاپ شود.

 • پیوست

شماره و پیوست یکی از آیتم‌های اصلی در طراحی سربرگ است که باید بلااستثنا در طراحی سربرگ قرار گیرد.

 • سادگی

سربرگ به عنوان یک ابزار کارآمد و مناسب برای مکاتبات اداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها به شمار می‌آید، بنابراین حفظ سادگی و تلاش برای کارآمد بودن آن بسیار مهم است. در واقع باید متن در رأس توجه باشد و رنگ و لعاب تصاویر متن را تحت شعاع قرار ندهد

 • جلوه بصری

در طراحی سربرگ سبک‌های خاصی را اعمال کنید. مثلاً طراحی بخشی از سربرگ برای چاپ به صورت برجسته کردن کاغذ، طلاکوب، یووی موضعی و ... انجام دهید. این دست خلاقیت‌ها است که باعث می‌شود جذابیت خاصی به سربرگ بدهد.

 • بدون کادر

دقت کنید که در طراحی سربرگ‌ها اصلاً از کادر حاشیه استفاده نکنید زیرا در این صورت  طرح‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند.

 • کاغذ

دقت کنید که جنس کاغذ می‌تواند  تصویری از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد کند هر چقدر کاغذ سربرگ ضخیم‌تر و لوکس‌تر باشد کیفیت کار در در ذهن مشتری بیشتر می‌شود.

 چاپ سربرگ اداری در مجتمع چاپ کهن

اگر با خواندن راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری باز هم  برای برند سازی سازمان خود به دنبال یک شرکت معتبر هستید که سربرگ تخصصی‌تری را طراحی کند، ما به شما مجتمع چاپ کهن را پیشنهاد می‌دهیم که توانسته با سال‌ها تجربه در صنعت چاپ و طراحی، به‌روزترین‌ها را به مشتریان خود ارائه دهد.

نظر شما درباره راهنمای کامل طراحی و چاپ سربرگ‌های اداری‌ چیست؟