روند طراحی گرافیک در قرن 21 دستخوش تغییر و تحولات بیشماری شد و در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد. در قرن 21 به ویژه اواخر این دهه، افراد برای ساخت هویت برند، چاپ بنر، چاپ هدایای تبلیغاتی و... به طراحی گرافیک روی آوردهاند. اما روند طراحی گرافیک در قرن 21 در همین مبحث خلاصه نشده و طراحی گرافیک به صنعت مد، خودرو سازی و دیگر صنایع نیز راه یافت. در ادامه به بررسی بیشتر روند این تحول خواهیم پرداخت.
در ابتدا و تا اواخر قرن بیستم، طراحی گرافیکی تنها مختص به صنایع دستی بود و همه امور به کمک دست و به صورت دستی ترسیم و تجسم میشد. اما در کنار آن به ویژه در بین سالهای 1980 تا 1990 ساخت سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری شدت بسیاری گرفت و همین امر روند طراحی گرافیکی در قرن 21 را دست خوش تحولات متعددی کرد. در اولین گام از نرم افزار کامپیوتر مکینتاش 1984 اپل و برنامه MacPaint که توسط بیل اتکینسون طراحی شده و دارای رابط انسانی قوی بود استفاده شد که یک انقلاب را در این زمینه ایجاد کرد.
این نرم افزار امکان کنترل ابزار توسط موس و یا تبلتهای گرافیکی داشت و خروجی کار را میشد به صورت بصری مشاهده کرد. علاوه بر این امکان افزودن تصویر نیز به کار امکان پذیر بود و همین امر علاقهمندی طراحان را به این نرم افزارها بیشتر کرد. این نرم افزار در سال 1990 با انتقال طراحی گرافیک از یک فعالیت جدول پیش نویس به یک فعالیت رایانه روی صفحه کامپیوتر تقریباً کامل شد. در نتیجه مجلهها و انتشارات برای چاپ کتاب، مجله و حروف چینی از این نرم افزارها استفاده کردند.
در همین راستا چاپخانهها دچار تغییر و تحول شدند و دورههای آموزش جدید برای حروف چینی و صفحه آرایی کتاب و دیگر محصولات چاپی را آغاز کردند. دیگر تصاویر به مانند گذشته یک پارچه نبود و دارای لایههای متعدد شدند. اندازه و وزن حروف دست خوش تحول شد و دیگر کار طراحی و چاپ به مانند گذشته نبود. دیگر شاهد یک فونت یکنواخت در تمام صفحات و کلمات نبودیم. فونت سر فصلها با فونت دیگر بخشها متفاوت شد و جذابیت بیشتری به محصولات چاپی داد.
دیوید کارسون طراح آمریکایی - مدیر هنری مجله Beach Culture در سالهای 1989-1991، Surfer در سالهای 1991-1992 و مجله Ray Gun در سالهای 1992-1996 با استفاده از روند طراحی گرافیک در قرن 21 و استفاده از این نرم افزارها توانست تعداد بسیاری از نوجوانان و جوانان را به مخاطبین درجه یک مجلات خود تبدیل کند.
این نرم افزارها به همین مقدار بسنده نکردند و با پیشرفت فزایندهای امکان کشش، خم کردن، کم و زیاد کردن مقیاس را نیز برای طراحان فراهم کردند. علاوه بر این امکان ترکیب و مونتاژ تصاویر را نیز این نرم افزارها فراهم کردند. در انتها، روند طراحی گرافیک با این نرم افزار تمبری شد در آمریکا. در یک تمبر پستی ایالات متحده در سال 1998، طراحان اتل کسلر و گرگ برگر، تصویر جان سینگر سارجنت از فردریک لا اولمستد را با عکسی از پارک مرکزی نیویورک، نقشه سایت و هنر گیاه شناسی به صورت دیجیتالی مونتاژ کردند تا از معمار منظره یادی کرده باشند. این تصاویر با هم بیانی غنی از زندگی و کار اولمستد را تداعی میکند.
اما روند طراحی گرافیک در قرن 21 به همین جا خلاصه نشد و با همهگیر شدن اینترنت حوزه جدیدی از طراحی گرافیکی به وجود آمد. علت این امر تکاپوی سازمانها و برندها برای ایجاد وبسایت بود و این امر رشد فزاینده طراحی گرافیکی را به همراه داشت. این رشته به سرعت جهانی شد و رفته رفته به عنوان یک رشته مستقل شناخته شد. در نتیجه در قرن 21 در همه جا شاهد طراحی گرافیکی هستیم. از محصولات چاپی مانند تراکت گرفته تا سایتها و بقیه موارد بصری.
در این شرایط و در زمان حاضر گرایشهای طراحی گرافیک به طور مداوم با زمان و با توجه به انتخاب ها و ترجیحات مصرف کنندگان تغییر میکند. در نتیجه، طراحان ممکن است یک سال روی رنگهای روشن تمرکز کنند در حالی که این انتخابها ممکن است در سال بعد به رنگهای تیره تغییر کنند.
گرایشهای روند طراحی گرافیک در قرن 21
امروز طراحی گرافیک به یک گزینه شغلی مناسب تبدیل شده است و به طور مداوم در حال گسترش است. از جمله فرصتهای شغلی که در روند طراحی گرافیک در قرن 21 افزوده شدن، شامل طراحی وب، طراحی رابط کاربری (UI)، طراحی تجربه کاربری (UX)، تخصص بازاریابی، توسعه محصول و بسیاری موارد دیگر است. حال که با تاریخچه طراحی گرافیک در قرن بیست و یک آشنا شدید، بیایید نگاهی به گرایش روند طراحی گرافیک در قرن 21 بیندازیم:
اولین گرایش در روند طراحی گرافیکی در قرن 21 آثار سه بعدی است که اکنون در همه جا آن مشاهده میکنیم. این نوع طرحها بسیار ملموس هستند و احساس محبوبت را به برند ها القا میکند. این گرایش گرافیکی برای اجرا محدودیتی نداشته و میتوان طرحی پررنگ، کم رنگ، اسکریپت را با هر نوع فونت و قلمی اجرا کرد.
دیگر در طراحی به اجرای طرحهای متقارن بسنده نکرده و شاهد طرحهایی هستیم که به صورت نامتقارن طراحی شده و جنب و جوش را به مخاطب القا میکنند. این طراحی نامتقارن تنها به طراحی سایت محدود نشده و در طراحی انواع بنر، کارت ویزیت و... نیز شاهد این عدم تقارن هستیم.
3. هنر دکو
عصر طراحی "مدرن" به نام جنبش هنر مدرنیستی نامگذاری شد که پس از جنگ جهانی اول آغاز و نزدیک به نیم قرن به طول انجامید. دو سبک اصلی از این دوران وجود دارد که در حال حاضر یک رنسانس کامل را تجربه میکنند. طراحی بسیار دکوراتیو و جذاب آرت دکو از دهه 1920 و فرم ارگانیک ساده از دوران مدرن اواسط قرن دهه 1950 و 1960. اما طراحی الهام گرفته از هنر دکو در سال 2019 منفجر شده و گرایشها بهویژه در آثار لوگو به این سمت رفته است.
کلام آخر
در بررسی روند طراحی گرافیک در قرن 21 و در این مطلب اشاره کردیم که با به وجود آمدن اولین نرم افزارها روند کار گرافیک از شکل سنتی خارج و به سمت مدرنیته پیش رفت. دیگر طراحی گرافیکی به کتاب و مجله مختص نمیشد و در تمام عرصهها شاهد طرحهای گرافیکی بوده و هستیم. حتی طراحی گرافیکی در طراحی وب سایتها نیز رسوخ کرده و امروزه شاهد گرایشهای متعددی در زمینه طراحی گرافیک هستیم. هدف مجتمع چاپ کهن از ارائه این مطلب، آشنایی بیشتر شما با تحول و روند پیشرفت طراحی گرافیک است. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید مسیر خود را در زمینه طراحی گرافیک پیدا کنید.
نظر شما درباره روند طراحی گرافیک در قرن 21 چیست؟