تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته با شتاب بسیاری پیش رفته و باور آن برای بسیاری از افراد سخت و تا حدودی مشکل است. در ده سال گذشته به دلیل رشد سریع فناوری و ابزارهای دیجتالی گرافیک تحول متفاوت و چشمگیری را به خود دید. این تغییر و تحول با ظهور پلتفرمها و ابزارهای جدید آغاز شد که در کنار به وجود آوردن فرصتهای زیاد برای طراحان چالشهای جدیدی را نیز ایجاد کرد. اما این تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته چگونه بوده است را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.
روند تغییرات به گونهای بوده است که میتوان آن را به دستههای مختلفی تقسیم کرد از جمله مهمترین این تغییرات تغییر در نوع چاپ طرح گرافیکی است. تغییر از چاپ متداول در قبل از این دهه به چاپ دیجیتال و در کنار آن ارائه کار در پلتفرم های دیجیتالی تغییر کرده است. طراحان اکنون محتوایی را تولید میکنند که برای طیف وسیعی از دستگاههای دیجیتال، از رایانههای رومیزی گرفته تا تلفنهای هوشمند و تبلتها، بهینهسازی شده است.
تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته ظهور سبک مینیمالیسم بوده است. طراحان به طور چشمگیری از خطوط تمیز، اشکال ساده و پالتهای رنگی محدود برای ایجاد طرحهایی استفاده میکنند که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر بوده و هم برای مخاطب بسیار قابل درک است. در کنار استفاده از طرحهای مینیمالیسم، استفاده از تایپوگرافی نیز در طراحی گرافیک در دهه گذشته رواج بیشتری یافته است. در این نوع تایپوگرافیها عموما از فونتی پر رنگ برای ایجاد یک ماهیت بصری تاثیرگذار استفاده میکنند. این تایپوگرافیها خوانا و آسان بوده و درک مخاطب از آن بسیار راحت شکل میگیرد.
یکی دیگر از مهمترین تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته استفاده از انیمیشن و عناصر تعاملی در طراحی گرافیک است. طراحان اکنون در حال ایجاد انیمیشنها و طرح های تعاملی هستند که کاربران را درگیر کرده و تجربهای فراگیرتر را ارائه میدهد.
نکته مهم دیگر در تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته تمرکز جدیدی بر طراحی تجربه کاربر (UX) در طراحی گرافیکی است. طراحان در حال حاضر با در نظر گرفتن راحتی کار برای کاربر طرحهای دیجیتال (طراحی سایت، اپلیکیشن و...) خود را طراحی میکنند.امروزه طراحان، طرحهایی را ایجاد میکنند که بصری و آسان برای پیمایش هستند و در عین حال تجربه بصری جذابی را نیز ارائه میدهند.
اگر بخواهیم به طور کلی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را بررسی کنیم باید بگوییم که، تکامل طراحی گرافیک در دهه گذشته با تمرکز بر سادگی، جسارت، و تعامل مشخص شده است که توسط خواسته های عصر دیجیتال هدایت میشود. همان طور که تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه میدهد، دیدن اینکه چگونه طراحی گرافیک در سالهای آینده پیشرفت بیشتری میکند، جالب خواهد بود.
اما اکنون این سوال پیش میآید که چه عواملی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را موجب است. در نتیجه در این بخش به بررسی پاسخ این سوال و عوامل تاثیرگذار خواهیم پرداخت:
اولین عامل تاثیرگذار در تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته گوشیهای هوشمند هستند. بعد ظهور گوشیهای هوشمند دیگر بنر، کاتالوگ، بروشور و... تنها برای چاپ طراحی نشده و برای نمایش در گوشیهای هوشمند هم مورد استفاده قرار میگیرند. علاوه بر این، این تکنولوژی موجب شد تا ریسپانسیو طرح برای اپلیکیشنها و وب سایتها اهمیت پیدا کند و طراحان در هنگام طراحی کارهای خود به این امر نیز توجه داشته باشند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که همین ظهور گوشیهای هوشمند موجب به وجود آمدن سبکهای مینیمالیستی شده است.
این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که فناوری و طراحی هر دو با یکدیگر موازی هستند. بنابراین پیشرفت باور نکردنی در فناوری میتواند منجر به رشد استثنایی در طراحی گرافیک شود. در اوایل سال 2010 همه میتوانستند ببینند که چگونه رایانهها به اندازه امروز پیشرفته نیستند. طراحان گرافیک به دلیل نسخههای نرم افزاری و رم محدود، گزینههای بسیار محدودی داشتند.
اکنون، پس از ارتقاء سطح لپتاپ و اختراع تبلتها، تغییر سریعی در دنیای طراحی ایجاد شده است، زیرا کار با نرم افزارها آسانتر و راحتتر شده است. امروزه مردم آمادهاند تا تم ها و رنگ های جدید را امتحان کنند. اولاً به این دلیل که امتحان کردن آنها زیاد سخت نیست و دوم اینکه بسیار جذاب و تاثیرگذار نیز هستند. در نتیجه با توجه به محبوبیت گسترده تلفنهای هوشمند، سهولت استفاده و چندکاره بودن برنامههای مختلف طراحان در هر مکانی امکان دسترسی و کار دارند و همین امر تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته سرعت بیشتری بخشید.
یکی از عوامل موثر تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته تکنولوژی VR و ARاست. در دهه 2010، جهان از نعمت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برخوردار بود، به دلیل این ظهور، به طراحان گرافیک فرصت دیگری داده شد تا از این فناوری همه جانبه جدید استفاده کنند. در سال 2014، Google Glass فناوری AR را برای اتصال طرحهای برنامهها با دنیای روزمره ما پیادهسازی کرد.
در سال 2015، اسنپ چت لنزها و فیلترهای سلفی مختلفی را معرفی کرد، در حالی که اینستاگرام نیز در سال 2016 از استوریها استفاده کرد. در نتیجه، این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که آنها AR را در دسترس عموم قرار داده اند. در حال حاضر، میتوان گفت که AR به شدت به دنیای بازی راه یافته است، این اولین چیزی است که وقتی کسی امروز درباره AR صحبت میکند به آن فکر میکنید.
با عرضه Oculus Rift و HTC Vive در سال 2016، واقعیت مجازی دسکتاپ به واقعیت تبدیل شد، درها را بیشتر برای طراحی وب VR باز کرد و در سال 2019، Oculus Quest به عنوان اولین هدست بی سیم راه اندازی شد. اگر VR به همین شکل ادامه دهد، میتوانیم انتظار انقلابی در روند UX داشته باشیم زیرا طراحان تلاش میکنند تا کاربران را از طریق تلاقی فناوری و واقعیت راهنمایی کنند.
مدتی بود که عباراتی مانند «نرم افزار طراحی حرفهای» و «ادوبی» به صورت مترادف هم مورد استفاده قرار میگرفتند اما در دهه گذشته، ادوبی گام های قابل توجهی برای تحکیم موقعیت خود در بازار برای رقابت با رقبا برداشت و خود را از رقبا جدا کرد. در سالهای گذشته ادوبی بهجای خرید تک نرمافزار، به کاربران امکان دسترسی به تمام محصولات خود را با پرداخت هزینه اشتراک بهروزرسانیهای درخواستی و تمرکز بر ادغام بین محصولات در طول مسیر فراهم کرده است.
با این حال، اکثر طراحان راضی نبودند و برای رفع این نگرانی ها و توجیه هزینه گزاف اشتراک؛ Adobe قول داده است که برنامه خود را با فرکانس بیشتری نسبت به قبل به روز کند. اجازه دهید شما را به سری تغییرات نرم افزار طراحی گرافیک در طول یک دهه آشنا کنیم:
• ویژگیهای آگاهی از محتوا در فتوشاپ 2012
• گوشههای زنده در ایلاستریتور 2014
• Perspective Ward و اشیاء هوشمند مرتبط در فتوشاپ 2014
• Live Shapes در Illustrator 2015
• ابزار انحنا در ایلاستریتور 2017
اگر بخواهیم به طور کلی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را بیان کنیم باید بگوییم که با وجود پیشرفت تکنولوژی طراحی گرافیکی نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و در طی یک دهه تغییرات قابل توجهی را به خود دید. دیگر کار طراحی گرافیکی محدود به ابزارهای خاصی نشده و تنها برای چاپ مورد استفاده قرار نمیگرفت. همه این موارد در کنار هم موجب تبدیل شدن طراحی گرافیک به یک حرفه تخصصی و پردرآمد شد.
نظر شما درباره تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته چیست؟