کاتالوگ یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی است، به شرطی که استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ رعایت شود و در این صورت میتوان آن را به عنوان بهترین ابزار تبلیغاتی به جهت اطلاع رسانی و نمایش محصول دانست. کاتالوگ از آن محصولات تبلیغاتی است که مشتریان همواره علاقه زیادی به داشتن آن دارند. زیرا با اطلاعات کاملی که از طریق کاتالوگ به دست میآورند به صورت دقیق با محصولات آشنا میشوند.
در این بخش از مطلب استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ به بررسی مهمترین استاندارها خواهیم پرداخت:
یکی از موارد مهم استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ انتخاب نوع کاغذ است. برای این که چاپ شما دقیق و حرفهای باشد باید متناسب با نوع طرح و هدف خود از چاپ کاتالوگ کاغذ مناسب را انتخاب کنید و یا از روکشهای مناسب استفاده کنید.
نخستین نکته پیش از چاپ، گرد آوری داده های لازم و مربوطه است. طراحی کاتالوگ به صورت حرفهای را میتوان بر اساس محتوا، نوع صحافی، ابعاد و جنس کاغذ مصرفی آنها تقسیم بندی نمود. اما اصلیترین و معروفترین نوع طبقه بندی کاتالوگها برحسب محتوا است. این دادها هستند که به صورت استاندارد و در جای درست قرار بگیرند قادر به خلق یک کاتالوگ استاندارد هستند.
رنگها یکی دیگر از مواردی هستند که در استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ باید با دقت و ظرافت کامل انتخاب شوند. رنگ عکس را مد نظر قرار دهید. در پس زمینه اغلب باید از رنگهای خنثی استفاده کنید. نباید تضادی در عکس به وجود بیاید که دید مشتری را نسبت به محصول عوض کند.
تصویری که انتخاب میکنید باید کاملا گویا بوده و باید قدرت برقراری ارتباط با مشتری را داشته باشد. بنابراین هسته اصلی هر کاتالوگ کیفیت عکس آن است اگر در فکر چاپ کاتالوگ هستید حتما از با کیفیتترین عکس محصولات خود استفاده کنید تا جلوه خاصی به کاتالوگ شما بدهد.
در هنگام رعایت استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ، یه زاویه عکاسی از تصاویر نیز باید توجه داشته باشید. شما باید تصاویری که تهیه میکنید از بهترین زاویه آن باشد. هر تصویر یک زاویه مناسب برای عکاسی دارد که شما باید آن زاویه را پیدا کنید.
جلد کاتالوگ مهمترین بخش کاتالوگ و اولین عنصر ارتباط کسب و کار با مخاطب است. بنابراین فرقی نمیکند به چه میزان برای طراحی و چاپ کاتالوگ هزینه کرده باشید، بلکه در صورتی که طراحی جلد کاتالوگ حرفهای نبوده و استاندارهای جهانی در آن رعایت نشده باشد از جذابیت کافی برای مشتری برخوردار نیست. بنابراین معمولا جلد کاتالوگ باید حاوی مهمترین مضامینی باشند که به صورت خلاصه وار در قالب متن، عکس و طرح بر روی جلد کاتالوگ تنظیم شود، به طوری که بیشترین میزان اثرگذاری را روی مخاطب داشته باشند.
برای اینکه تصمیم مناسب در زمینه سایز و قطع کاتالوگ بگیرید در ابتدا باید به حجم مطالب و تصاویری که می خواهید در طراحی کاتالوگ استفاده کنید توجه شود. سایز استاندارد و استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ کمک میکند تا میزان پرتی کاغذ به کمترین حد ممکن برسد.
زیرا طراحی کاتالوگ و دیگر محصولات چاپی بر اساس سایز کاغذهای استاندارد تعیین میگردد، طوری که میزان دور ریز کاغذ حداقل شود. سایزهای استاندارد شامل، سایز چاپ کاتالوگ خشتی به صورت مربعی در سایز بزرگ و کوچک بوده، که معمولا سایز چاپ کاتالوگ خشتی در ابعاد 23×23 , 21×21, 19×19 ,14×14 است. سایز چاپ کاتالوگ وزیری (17.5*23.5) که در دو مدل عمودی و افقی چاپ میشود. معمولا برای فرم بندی چاپ کاتالوگ وزیری از فرم 16 صفحهای استفاده میکنیم.
سایز در چاپ کاتالوگ رحلی یا a4 به صورت 21×29.7 سانتیمتر بوده، که در این مدل نیز طراحی کاتالوگ میتواند به صورت افقی و عمودی باشد. فرم بندی سایز چاپ کاتالوگ رحلی به صورت ضریب 8 صفحه بسته میشود. سایز در سفارش چاپ کاتالوگ رقعی یا a5 به صورت 21×14.8 سانتیمتر است، که در این مدل نیز طراحی کاتالوگ همانند مدلهای قبلی به 2 صورت افقی و عمودی است.
یکی دیگر از فاکتورهای استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ صحافی آن است، که طبقه بندی کاتالوگ از لحاظ صحافی به سه دسته تقسیم میشود. صحافی چسبی که شامل نوع چسب گرم و چسب سرد است. صحافی سیمی که دارای دو نوع فلزی و پلاستیکی بوده و در نهایت صحافی مفتول یا منگنه که دارای دو نوع لوپ و تخت است. در طراحی و چاپ کاتالوگ کمتر از ۴۲ صفحه از صحافی منگنه استفاده می شود. برای صحافی کاتالوگ که تعداد صفحات آنها بیش از ۴۲ صفحه باشد از صحافی چسب گرم استفاده میشود و در نهایت جهت صحافی کاتالوگ با تعداد بیش از ۱۰۰ صفحه دوخت انجام میشود تا در گذر زمان صفحات میانی کاتالوگ از داخل عطف خارج نشود.
طراحی استاندارد کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذابتر میکند و اگر به صورت اصولی و هدفمند انجام گیرد در جذب مخاطب و ایجاد تمایل به سمت محصولات و خدمات شما تاثیر گذار است. طراحی و رعایت استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ حرفهای نیازمند دانستن استانداردها و اصول مشخص است که در طی زمان و با تجربه به دست میآید.
بنابراین طراحی مهمترین بخش تهیه یک کاتالوگ است، چرا که با یک چیدمان و طراحی عالی میتوانیم بهترین و حرفهایترین نوع طراحی بر اساس قطع استاندارد کاتالوگ را داشته باشیم. به عنوان مثال در طراحی کاتالوگ صنعتی یا لوکس به علت اینکه اطلاعات محصول در کنار آن قید می شود بهتر است در قطعهای بزرگتر مانند A4 طراحی و چاپ شود. و در کاتالوگهای اینفورماتیو یا کاتالوگهایی که حاوی نوشتار بیشتری هستند بهتر است از قطع کوچکتر برای چاپ آنها استفاده نمود. طراحی کاتالوگ مانند نکات چاپ آن دارای استاندارهای است و برای دستیابی به این استاندارها بهتر است با چاپخانه منتخب مشورت کنید.
هدف نهایی هر شرکتی فروش محصول و کالای خود در تعداد زیاد است. این حس رقابتی در بین شرکتها باعث می شود که در امر بازاریابی و تبلیغات فعالیت گستردهای داشته باشید. کاتالوگ اگر به صورت دقیق و مناسب . با رعایت استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ طراحی و چاپ شود جذب و تعامل مخاطب بالاتری را رقم میزند. زیرا کاتالوگی که دارای اطلاعات جامع و عکسهای مناسب از محصول باشد میتواند حس تعامل با کالا را در مشتری ایجاد کند. یک کاتالوگ مناسب میتوانید جذب مشتری را تا 30 درصد افزایش دهد. در واقع طراحی و چاپ کاتالوگ به کسب و کار کمک می کند تا بتواند خدمات و محصولات خود را به بهترین نحو در اختیار مشتریان قرار دهد.
کاتالوگ مهمترین ابزار تاثیرگذار تبلیغات آفلاین برای مصرف کنندگان است. مصرف کنندگان و خریداران از روی کاتالوگ اطلاعات مورد نیاز خود را به دست میآورند و در واقع از روی کاتالوگ شما، به آنچه که هستید پی میبرند پس نیاز است نکاتی مهم در آن رعایت شود تا بهتر و خاصتر به مخاطب معرفی شوید. در این بخش از مطلب استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ به بررسی بیشتر این نکات خواهیم پرداخت:
• در کاتالوگ لازم است توضیحات کامل و مورد نظر در ارتباط با محصول ارائه شده و از توضیحات زیاد که باعث گمراهی مخاطب می شود دوری نمایید.
• از جمله موارد مهم دیگر در طراحی کاتالوگ قسمت اول آن است که مربوط به شرحی از سازمان و دستاوردهای آن است همیشه سعی کنید شروع کاتالوگ را تخصصی و تاثیرگذار انتخاب کنید.
• هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازههای آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت، فونت بزرگ برای عنوان اصلی، فونت بعدی در عنوانهای فرعی و فونت کوچکتر در نوشتههای صفحات در کاتالوگ باعث ایجاد هماهنگی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان میگردد.
• درج اطلاعات تماس کسب و کار از جمله شماره تماس، ایمیل، آدرس وب سایت در بخشهایی از کاتالوگ به ویژه پشت جلد الزامی است.
• جذابیت یک کاتالوگ بر مبنای رنگ بندی، نوع طراحی، جنس کاغذ، تصاویر به کار برده شده در آن معلوم میگردد. پس تا جایی که امکان دارد سعی کنید از این المانها متناسب با استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ استفاده نمایید تا مخاطب بتواند با نگاه اول جذب طراحی شما و محصول شما گردد.
• متون کاتالوگ بهتر است علامت گذاری شده و موضوعات آن با نشانهها و تیترهای مناسب دسته بندی شود تا بدین وسیله پاراگرافها و متون طولانیتر کوتاهتر به نظر برسند، ابتدای متنها با نقطه گذاری مشخص شود و حتماٌ فاصله بین خطوط رعایت شود تا خوانا و زیباتر باشد و بیننده علاقه بیشتری به دیدن و خواندن پیدا کند.
• یک طرح تبلیغاتی باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند در کمترین زمان آن را مطالعه و مهمترین اطلاعات را دریافت نماید. در طراحی کاتالوگ از نوشتن اطلاعات اضافی و غیر سازنده پرهیز شود و مطالب اصلی و مهم نیز به صورت خلاصه نوشته شود. پر کردن کاتالوگ با متنها و مطالب خسته کننده و طولانی، تصاویر تکراری و سرد جذابیتی برای مخاطب ندارد.
• برای توضیح هر محصول، بخشی جداگانه در نظر گرفته و به مزیتهای محصول مورد نظر در این بخش اشاره گردد تا مشتری بتواند بین محصولات تمایز قائل شده و متناسب با نیاز خود محصول مورد نظر را انتخاب کند.
• در طراحی کاتالوگ میبایست با رنگ سازمانی همسو بوده تا بتواند تداعی کننده سازمان و برند برای مخاطب باشد. این موضوع برای سازمانها بسیار با اهمیت و پر رنگ بوده که علاوه بر شناخته شدن موجب می شود برند کسب و کار، دیرتر از یاد مخاطبان برود.
در چاپ کهن استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ و کلیه محصولات چاپی از لحاظ چاپی و طراحی آن به طور کامل و اصولی رعایت میشود. در صورت نیاز به این عنصر تبلیغاتی و سایر ابزارها کافی است ثبت سقارش را انجام دهید.
نظر شما درباره استانداردهای جهانی در چاپ کاتالوگ چیست؟