چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب
چاپ

چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب

1402/8/9
669 مشاهده

 چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب 

 چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب به دو عامل طراحی حرفه‌ای و چاپی با کیفیت بستگی دارد. کیفیت و طراحی ایده‌آل باعث می‌شود نه تنها سربرگ بلکه تمام محصولاتی که نیاز به چاپ دارند خوب بدرخشند. سربرگ به عنوان یکی از اجزای ست اداری اهمیت بسیار زیادی دارد و هر شرکت می تواند با داشتن سربرگ اختصاصی سازمان خود، به نوعی بازاریابی انجام دهد. سربرگ روشی مؤثر برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان و انجام مکاتبات اداری به شکل رسمی و حرفه‌ای است. 

 چرا به سربرگ نیاز داریم

در دنیای کسب  کار برای این که پیشرفت زیادی داشته باشید می توانید از چاپ سربرگ ارزان استفاده کنید. سربرگ به دلیل مزایا و اهمیتی که دارد به یکی از مهم‌ترین ضامن‌های چاپی در کسب و کار تبدیل شده است. پس سربرگ برای بسیاری از کسب‌وکارها، ادارات و شرکت‌های تجاری اهمیت زیادی دارد و معمولاً در نامه‌های اداری، توافق‌نامه‌ها، قراردادهای تجاری و فاکتورهای فروش و... از این متریال استفاده می‌شود.  از جمله موارد اهمیت سربرگ به شرح زیر است:

• با اطلاعاتی که در سربرگ نوشته می‌شود، به راحتی مخاطب شرکت شما می تواند با شما تماس بگیرد و یا از وب سایتتان بازدید کند. به نوعی ارتباط برقرار کردن با شما بسیار راحت می‌شود.
•  با سربرگ به احتمال زیاد می‌توانید رابطه‌ای بر اساس اعتماد با مشتری خود بسازید. همچنین شما به مشتری نشان می‌دهید که کسب و کار با ثبات و محکمی دارید.
• وقتی شرکتی در کاغذ‌های اداری خود از سربرگی شکیل و زیبا استفاده می‌کند، مشتری به سرعت فرض می‌کند که خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.
•  امنیت بالای مکاتبات یعنی اطلاعات و لوگوی هر شرکت یا سازمان بر روی آن‌ها درج می شود و همین عامل باعث جلوگیری از سوء استفاده یا کپی برداری غیر قانونی خواهد شد. به همین دلیل امکان استفاده از سربرگ یک شرکت برای هیچ سازمان دیگری وجود ندارد.
• طبیعتا سازمان و ارگانی که نسبت به ثبت سفارش برای طراحی سربرگ اختصاصی اقدام می کند نسبت به رقبای خود که چنین سربرگ هایی ندارند، مزیت رقابتی پیدا می کند.

 اجزایی تشکیل دهنده سربرگ

برای چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب بهتر است بدانید یک سربرگ مناسب حاوی چه اطلاعاتی است و بهترین قسمت قرارگیری آن کجا می‌شود. رایج‌ترین المان‌های موجود در سربرگ‌ها شامل موارد زیر است. 

• آرم یا لوگو یکی از مهم‌ترین اجزا سربرگ بوده و جای قرارگیری آرم شرکت یا مؤسسات در اوراق اداری در اکثر طراحی‌های گرافیکی، ‌به سلیقه طراح مربوط است.
• در سربرگ‌های اداری تاریخ، شماره ثبت، پیوست‌ها و... از ضروری‌ترین عناصر سربرگ هستند؛ اما در سربرگ‌های غیر اداری بسته به نیاز و سلیقه طراح پیوست یا شماره قابل حذف است. این المان‌ها قاعدتاً باید در بالای برگه و در سمت چپ سربرگ درج شوند. 
• عنوان، مورد دیگری است که در سربرگ قرار می‌گیرد و بهتر است عنوان کمپانی یا شرکت و زمینه فعالیت آن در ابتدای سربرگ چاپ شود تا در وهله اول توسط مخاطب دیده شود. در ضمن فونت استفاده شده در عنوان شرکت سلیقه‌ای و بسته به نظر طراح گرافیک انتخاب می‌شود.
• شما در سربرگ نکاتی که احتیاج بوده را نوشته‌اید و آن را برای اداره‌ای ارسال کرده‌اید. این سربرگ در کارتابل باقی می‌ماند تا زمانی که شخص مربوطه آن را باز کند در اینجا است که  مشخصات درج شده کمک کننده هستند. بنابراین آدرس و نشانی کامل شرکت یا کمپانی به منظور دسترسی به صاحبان سربرگ، یکی دیگر از المان‌های ضروری در طراحی سربرگ‌ها است. زمانی که در مکاتبات رسمی نیازی به ارسال پاسخ یا تماس با نهاد مربوطه باشد، دسترسی راحت‌تر می‌شود. در این صورت بهتر است درباره بخش آدرس و نشانی شرکت، تلفن تماس شرکت، فکس، آدرس پست الکترونیکی و آدرس وب‌سایت (در صورت وجود)  ثبت شود تا تمامی راه‌های تماس با کمپانی یا شرکت در دسترس مشتری قرار بگیرد.
ر اشکال و نشانه‌ها از دیگر عناصر سربرگ هستند که برای ایجاد جلوه بصری بهتر به سربرگ اضافه می‌شوند. وجود این المان‌ها سلیقه‌ای هستند و برای تأثیرگذاری بیشتر و تبلیغات در سربرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما  می‌توانید برای سربرگ خود از المان‌های اختصاصی هم استفاده کنید. مانند پررنگ کردن حروف، برش خاص، کاغذ مخصوص و گران قیمت و علامت‌هایی از این دست. استفاده از این امکانات می‌تواند بر اساس ضرورت و خواسته شما متغیر باشد. 

 طراحی سربرگ 

اگر برایتان مهم است که چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب داشته باشید نیاز دارید تا طراحی ایده‌آل و حرفه‌ای بر روی آن انجام دهید. وقتی سربرگ طراحی می‌کنید باید به جزئیات زیادی توجه کنید. زیرا سربرگ یکی از المان‌های اصلی طراحی ست اداری بوده و شامل یک طراحی گرافیکی است که مجموعه‌ای از اطلاعات مانند لوگو، نام برند، زمینه فعالیت، تاریخ و پیوست و... را پوشش می‌دهد. بنابراین سربرگ حرفه‌ای اولین نقطه‌ی تماس شما با مشتری احتمالی خواهد بود و مهم است نکات طراحی و چاپ آن را بدانید. توجه داشته باشید که هر چه طراحی یک سربرگ جذاب‌‎تر باشد، تاثیری که بر روی مخاطب می‌گذارد بیشتر خواهد شد.
• استفاده از فونت مناسب نیز اهمیت زیادی دارد شما باید در انتخاب فونت دقت و زمان زیادی را بگذارید چون اگر از فونت ناخوانا برای سربرگ خود استفاده کنید عملا چاپ سربرگ شما بی فایده خواهد بود. 
• از رنگ‌های سازمانی برای طراحی سربرگ خود استفاده نمایید و استفاده از رنگ‌های ملایم مانند سبز سدری، صورتی روشن و... را فراموش کنید بنابراین استفاده از رنگ در طراحی سربرگ خوب است اما نباید در این کار زیاده روی کرد. از رنگ آرم و لوگوی برندتان روی سربرگ باید استفاده کنید. 
• شما می توانید برای سربرگ خود از کادر در حاشیه ها استفاده نمایید اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد مانند عدم رعایت تقارن امکان دارد از زیبایی سربرگ شما کاسته شود.
• معمولا از سربرگ A4 برای مکاتبات برون سازمانی استفاده می شود و از سربرگ A5  برای انجام مکاتبات درون سازمانی استفاده می شود وجود ابعاد درست کمک می‌کند تا سربرگی خاص و اصولی طراحی کنید. 
•  برای انتخاب گرماژ کاغذ باید دقت لازم صورت گیرد، برای سربرگ بیشتر کاغذ تحریر با 2 گرماژ و 70 یا 80 گرمی مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که تمایل دارید که نامه هایی که از جانب شما فرستاده می شود با دیگر نامه‌ها تفاوت داشته باشد باید از نامه هایی با گرماژ بیشتری استفاده کنید. بهتر است گرماژ را فقط برای اینکه هزینه هایتان را کم کنید، انتخاب نکنید زیرا پرینترها اصولاً با کاغذهای خیلی سبک با مشکل مواجه می شوند. کاغذهایی که گرماژ بالاتری دارند اصولاً دارای جنس مرغوب‌تر و جذابیت ظاهری آن‌ها بیشتر است.
• می توان با جرات گفت که  چاپ سربرگ نیز در کنار پاکت نامه، لیبل، هولوگرام و کارت ویزیت هویت یک سازمان را تشکیل می دهد بنابراین تا جای ممکن این موارد باید با هم هماهنگ بوده و همچنین نکات ضروری در طراحی آنها رعایت شود. سربرگی که حرفه‌ای طراحی شود احساس خوبی را در مخاطب ایجاد می نماید و همچنین موجب می شود در مخاطب اطمینان بیشتری حاصل شود پس نیاز است آن را هماهنگ با سایر ابزارهای تبلیغاتی بسازید.
• قسمت بالا و پایین سربرگ نباید خیلی شلوغ شود اگر شما مایل هستید کلیه راه‌های ارتباطی با شرکت‌تان را در سربرگ بیاورید باید این را در نظر بگیرید که شلوغی زیاد بر روی سربرگ موجب عدم زیبایی می‌شود بنابراین در نظر بگیرید که اطلاعات واقعاً ضروری بر روی سربرگ قرار بگیرد.
• قبل از چاپ سربرگ باید اطلاعاتی که روی سربرگ قرار دارد بررسی شود زیرا در صورت اشتباه در نگارش کلاً کار شما ارزش کمی پیدا می کند.
• باید به فاصله مناسب حاشیه‌ها دقت کنید در غیر این صورت موقع چاپ سربرگ بخشی از متن، تصویر یا حتی لوگو حذف خواهد شد.

 هدف از چاپ سربرگ 

سربرگ از نیاز‌های اولیه نامه نگاری بوده، چه شما در یک مطب پزشکی یا یک شرکت خصوصی و یا شرکت دولتی کار می کنید، داشتن سربرگ برای سازمان یا کسب و کار شما یکی از الزامات است، پس این برگه جزء نیازهای اساسی بوده و مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی برای هدفی خاص طراحی می‌شود.
 زمانی که نامه های تجاری خود را به شرکت دیگر ارسال می‌کنید، لوگوی شما روی نامه اولین چیزی است که مشتری آن را می‌بیند. این عنصر به عنوان بخش مهمی از برند سازی، قادر بوده تا لوگو را در معرض دید عموم قرار‌ دهد. اگر نکات مهم در آن رعایت شده باشد، مخاطبان شرکت را تحت تاثیر قرار خواهند داد. بنابراین سربرگ شرکت، به نوعی اعتبار یک سازمان و نشانی از رفتار حرفه‌ای شما است، که با داشتن آن این فرصت را دارید که در حافظه مخاطب خود بیشتر باقی بمانید. 

  پایان

در مقاله چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب تمام جوانب سربرگ‌ها  را مورد بررسی قرار داده‌ایم. تیم چاپ کهن با بهترین طراحان و به‌روزترین تجهیزات خلاقانه‌ترین‌ها را برایتان می‌سازد.

نظر شما درباره چاپ سربرگ زیبایی و تاثیرگذاری در یک قالب چیست؟