طی کردن فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر جذب مخاطب را رقم میزند. بروشورها بر اساس هدفی که دارند به چهار گروه تقسیم میشوند تبلیغاتی، اطلاعاتی، آموزشی و شناسایی که اگر فرآیند طراحی و چاپ آن صحیح و با دانش انجام شود یک تبلیغات مفید صورت میگیرد.
بروشورها کتابچه راهنمایی هستند که از تا خوردن یک برگه و یا اتصال چند برگه به هم درست میشود. اگر بروشور از تا خوردن یک برگه درست شود به هر کدام از قسمتهای تاخورده و کوچکتر یک لت گفته میشود. بسته به اینکه چه میزان اطلاعات و تصاویر قرار است در بروشور گنجانده شود بروشور به انواع تک لتی، دو لتی، سه لتی، چاپ بروشور چهار لتی و بیشتر تقسیم میشوند که هزینه نهایی بروشور را میزان لت آن مشخص میکند. تعداد لت در فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر نیز بسیار اهمیت دارد.
طراحی نه تنها برای برشورها بلکه برای هر عنصری که دیده میشوند از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا در حال حاضر همهی انسانها جذب جلوه بصیری یک عنصر میشوند. طراحی اصولی بروشور، برندتان را چند گام به سمت جلو در حوزه تبلیغات و جذب مخاطب سوق میدهد. پس هر چقدر طرح چاپ شده روی بروشور جذابتر باشد، برای مشتریان جذابتر خواهد بود.
اهمیت طراحی بروشور به حدی است که افراد طراحی بروشور خود را به عهده یک گرافیست حرفهای و مجرب در این زمینه میگذارند؛ زیرا این افراد توانایی طراحی تصاویری جذاب و بهترین بروشورها را دارند و میتوانند بهتر از هر فرد دیگری این کار را انجام دهند. در طراحی بروشور تبلیغاتی میبایست همه نکاتی که در زیبایی یک بروشور حائز اهمیت است لحاظ گردد تا آن بروشور بتواند با یک نگاه، مشتری را به خویش جلب کند.
در این بخش از مطلب فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر به بررسی نکات طلایی در چاپ بروشور خواهیم پرداخت. در مورد فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر در حوزه چاپ آن باید نکات خاصتری رعایت شود تا چاپی بینقص داشته باشید. اما لازم است این نکته را بخاطر بسپارید که، تجهیزات، تکنولوژی و فوتوفنهای صنعت چاپ متفاوت است و هر چند وقت یکبار دستگاههای بهروزی روانه بازار میشود و عموما افرادی که تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشند، نظر ارزشمندتری دارند و مطمئنا موارد حائز اهمیتی را میدانند که هر کسی از آنها آگاه نیست؛ بنابراین توصیه میکنیم با کارشناسان در چاپخانه مشورت کرده و حتما از اطلاعاتی که به شما میدهند، استفاده کنید. برخی از نکاتی که چاپ بروشور بهتری را رقم میزنند شامل:
• کاغذهای با کیفیت، جذابیت رنگها را بالا میبرند و احساس قدرت و اعتبار به بروشور ما می دهند. پیشنهاد میدهم برای چاپ بروشورها از کاغذهای گلاسه مات یا براق استفاده کنید. کاغذی که شما برای چاپ بروشور خود انتخاب کردهاید میتواند تصویر برند شما را قوی یا ضعیف نشان دهد، بنابراین مهم است که تصمیمات درست را اتخاذ کنید.
• نکته دیگری که چاپ بروشور را با کیفیتتر میکند این است که برای مات یا براق شدن بروشور از سلفون مات یا براق یا یووی براق یا یووی موضعی استفاده کنید.
• شما میتوانید کیفیت چاپ بروشورهای تبلیغاتی خود را بدون سرمایه گذاری زیاد با استفاده از تکنیکهای چاپ بروشور به صورت چاپ دیجیتال افزایش دهید. چاپ دیجیتال برای تیراژ کم بصرفه است.
• یکی دیگر از نکات طلایی در فرایند چاپ بروشور استفاده از تکنیکهای طلاکوب و نقره کوب، چاپ رنگهای اسپات، انواع روکشهای برجسته، براق و… است.
در بازار رقابتی و داغ کسب و کارها، تبلیغات اولین مزیت رقابتی است که میتواند عدهای را از بقیه جدا کند که این متفاوت ساختن در ابزارهای تبلیغاتی مربوط به طراحی مناسب و چاپ با کیفیت آنهاست. در این بخش از مقاله فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر میخواهم ۶ عامل موثر در فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای تبلیغاتی را ذکر کنیم:
هدف از طراحی بروشور تبلیغاتی اطلاع و جذب مشتری است. سعی کنید طراحی خودتان را براساس آن اهداف تنظیم بکنید. بهتر است هنگام فکر کردن درباره نحوه طراحی یک بروشور ، هدف نهایی را در ذهن داشته باشید. اگر در همین ابتدا، هدف اطلاع رسانی خود را از طریق بروشور مشخص نکنیم نمی توانیم از آن برای ارائه درست اطلاعات خود استفاده کنیم.
ترکیب رنگها در طراحی بروشور میتواند تاثیر ویژهای روی عملکرد آن داشته باشد. سعی کنید از رنگ های متنوع پرهیز کنید. رنگهای مختلف نه تنها باعث جذابیت بروشور نمیشوند بلکه مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد.
طرحهای خاص و جذاب برای چاپ بروشور استفاده کنید تا بتواند عملکرد و بازده راضیکنندهای از خود نشان دهند. اگر بروشور شما شامل محصولات مختلفی است، تصویر محصولات باید با هم همخوانی داشته باشند. در این صورت است که صفحهها از نظر بصری متعادل و متوازن میشوند، همچنین در نظر داشته باشید که تصاویر و عکسهای بروشور باید با متن هماهنگ بوده و بتوانند جلوه بصری صفحه را تقویت کنند. تا آنجا که امکان دارد از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری استفاده کنید.
بهترین کپی هم اگر باشد اغلب کم ارزشترین عنصر در طراحی بروشور است. حتما و یا تا جایی که امکان دارد از عکسها، تصاویر و ترکیبهای تکراری که سابق بر این در دیگر آثار کارفرما یا سفارش دهنده منتشر شده و وجود داشته است، استفاده نکنید.
چند فونت محدود برای طراحی بروشور خود استفاده کنید، این تعداد میتواند به حداکثر ۲ یا ۳ فونت محدود شود، میتوانید از سایزهای بزرگ برای عنوان اصلی، متوسط برای عنوانهای فرعی و کوچک برای متن و مشخصات تماس استفاده کنید. در تنوع رنگ فونتها احتیاط کنید.
قبل از چاپ انبوه بروشور طراحی شده، پرینت رنگی از آن تهیه و به اطرافیان خود نشان دهید. هیچ توضیحی درباره پیام بروشور ندهید و اجازه دهید به راحتی درباره بروشور نظر داده و انتقاد کنند. از جمعبندی این نظرات در بهتر شدن طراحی بروشور بیشترین استفاده را ببرید.
در این بخش از مطلب فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر به بررسی گام های موثر در این زمینه خواهیم پرداخت:
• تا آنجا که امکان دارد از متون کمتر و کاملا به جا استفاده کنید. هر چه جملات کوتاه و مختصرتر باشد، کار شما کیفیت بهتر خواهد یافت.
• طراحی برخی بروشورها با موضوعاتی که تصویر از متن اهمیت زیادتری دارد، باید اینگونه انجام شود که تصاویر بیشتر و یا بزرگتر در طرح استفاده کنید؛ این کار موفقیت دیداری بروشور را در جلب مخاطب، افزایش میدهد.
• بروشور باید با آنچه مشتری به عنوان دید اولیه به آن نگاه می کند جذاب باشد.
• بروشور باید اطلاعاتی مفید و ارزشمند را به مخاطبان خود انتقال دهد تا بازده مناسبی داشته باشد.
• باید تمام اطلاعات کسب و کار و محصولات برندتان در بروشور ذکر شوند تا مخاطب تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد. بروشور باید بتواند پل ارتباطی میان شرکت و مخاطب را ایجاد کند.
• برای طراحی بروشور میتوانید از تصاویر مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنید اما توجه داشته باشید باید از تصاویر با کیفیت بالا و ترجیحا اختصاصی استفاده کنید. سعی کنید تصاویری پیدا کنید که مشتریان شما آن تصاویر را در هیچ کجا ندیده باشند.
و در آخر باید بگویم طراحی بروشور هرچه حرفهایتر، مشتری مدارتر و با کیفیتتر باشد، حس خوبی در مخاطب ایجاد میکند و باعث ایجاد حس احترام به مخاطب و جذب بیشتر آنها میشود. در نتیجه مخاطبان را در گرفتن خدمات یا خرید محصول ترغیب میکند. چاپ کهن، با رعایت نکات فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر به شک کامل حرفهای در کنار شما است.
نظر شما درباره فرآیند طراحی و چاپ بروشورهای موثر چیست؟