فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا
چاپ

فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا

1402/7/21
459 مشاهده

 فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا

کاتالوگ‌ها ابزاری همه کاره برای بازاریابی و پیشبرد فروش هستند. آن‌ها یک راه جامع برای چگونگی محصولات و خدمات ارائه می‌دهند و ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها را برجسته می‌کنند. اما آیا از همان طرح‌های کاتالوگ قدیمی در حال حاضر نیز می‌شود استفاده کرد؟ خیر شما به ایده‌های جدید نیاز دارید! در این مقاله با فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا  برای الهام بخشیدن و بازاریابی موفق آشنا می‌شوید.

 • ایده

ایده‌های جدید کاتالوگ برای ارتقاء کاتالوگ‌های شما نقش مهمی دارند. در فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا، یک طرح پویا می‌‍‌تواند تأثیر قابل توجهی بر مشتریان و مشتریان بالقوه بگذارد. در ادامه چند ایده طراحی کاتالوگ محصول منحصر به فرد که رویکرد شما را به کاتالوگ‌های چاپی متحول می‌کند ذکر می‌کنیم:

 • اجازه دهید تصاویری رهبری کنند

برای کاتالوگ با هر رویکردی که می‌خواهید بهتر است  تصاویر منتخب تاثیرگذار باشند و به نوعی برای صحبت کردن و برقراری ارتباط بهترین آن را در نظر بگیرید. این کاتالوگ با حداقل متن روی تصاویر باعث می‌شوند تا بدون حواس پرتی عناصر طراحی گرافیکی در مرکز قرار گیرند. 

 • شکل ظاهری  

اگر دقت کرده باشید، کاتالوگ‌ها اکثرا در اشکال مربع و مستطیل طراحی می‌شوند. یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه طراحی کاتالوگ، تغییر قوانین در نمای ظاهری آن‌ها است.

 • طرحی سه بعدی 

در ادامه فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا به طراحی سه بعدی می‌رسیم. البته در ابتدا بگوییم برای همه کاتالوگ‌ها این امر صدق نمی‌کند، اما می‌توانید فضاهای میان صفحات را جوری طراحی کنید که با ورق زدن برگه‌های کاتالوگ یک‌ شکل سه‌بعدی خودنمایی کند. این حرکت مبتکرانه و جالب مخاطب را به تماشای ادامه اثر هنری شما سوق می‌دهد.

 • از طراحی مینیمالیستی استفاده کنید

رویکرد طراحی مینیمالیستی به طور گسترده در چند سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی مینیمالیستی برای کاتالوگ شما می‌تواند راهی عالی برای تمرکز بر محصولات یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید. از فضای سفید برای توجه بیشتر به محصولات خود استفاده کنید، شاید توضیحات مختصری یا نکات مهم اضافه کنید. آن را ساده و در عین حال شیک نگه دارید. طراحی کاتالوگ مینیمالیستی می‌تواند حس منحصر به فردی را به بازاریابی شما اضافه کند!

 • محصولات خود را به نمایش بگذارید

ایجاد یک کاتالوگ که ویژگی محصول را به نمایش بگذارد، احتمال خرید مشتریان را افزایش می‌دهد. محصولات در حال استفاده را با تصاویر با کیفیت در کاتالوگ چاپ کنید و مزایای آن را نشان دهید. همچنین می‌توانید برای کشف بهتر محصول زیرنویس یا عنوان برای آن اضافه کنید. طراحی تمیز با عکس‌های اکشن می‌تواند دستاورد زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 • با رنگ ها خلاق باشید

رنگ ها نقش مهمی در جلب توجه دارند و یک ایده کاتالوگ عالی هستند. اضافه کردن رنگ‌های مختلف به کاتالوگ می‌تواند آن را از نظر بصری جذاب‌تر و به یاد ماندنی‌تر کند. رنگ‌های پر جنب و جوش می‌توانند حس هیجان و سرگرمی ایجاد کنند. همچنین می‌توانید از رنگ تک رنگ برای ایجاد ظاهری آرام و ظریف استفاده کنید. بهتر است با پالت‌های رنگی مختلف آزمایش کنید تا سبک مناسب برای برند خود را کشف کنید! ایده طراحی کاتالوگ محصولات نباید خسته کننده  باشند. بازی با الگوهای رنگی می‌تواند یک رویکرد منحصر به فرد برای ایده‌های طراحی جلد کاتالوگ ارائه دهد.

 • داستان برند خود را به نمایش بگذارید

گفتن داستان برند شما برای ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف شما ضروری است. تصاویر و متنی را بگنجانید که نشان می‌دهد چه چیزی الهام‌بخش برند شما بوده و چرا وجود دارد. ارزش‌ها و اصول اصلی خود را به نمایش بگذارید و بر آنچه شما را متمایز می‌کند  تأکید کنید. داستان سرایی برند یک پیوند عاطفی بین مشتریان و شما ایجاد می‌کند  این یک ایده بکر و جذاب برای مشتریان است  و ماندگاری عمیقی در ذهن او دارد.

 • محتوا مناسب 

در فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا  به متن و محتوای مورد استفاده در کاتالوگ می‌رسیم. ساده نگه داشتن طراحی کاتالوگ و حرکت آسان می‌تواند تعامل را افزایش دهد. از قرار دادن اطلاعات زیاد خودداری کرده و از محتوا کوتاه برای انتقال پیام استفاده کنید. 

 • حرف زیادی برای گفتن دارید

در صفحات کاتالوگ احساس می‌کنید توضیحات بیشتری باید قرار دهید اما این کار از لحاظ حرفه‌ای صحیح نیست. نگران نباشید ایده‌ نوین شما را قادر می‌سازد توضیحات تکمیلی هر محصول را در انتهای کاتالوگ لحاظ کنید. مسلماً هر مشتری در مواجه با یک محصول و برند سؤالاتی در ذهن دارد که با بررسی کاتالوگ به آن پاسخ داده می‌شود، هر چه یک کاتالوگ بهتر به این سؤالات پاسخ دهد مشتری بیشتر به برند آن اطمینان پیدا می‌کند.

 • کد گذاری 

بهتر است بجای استفاده از نام کامل محصول برای آن کدگذاری شود، زیرا اینکار هم برای مشتریان هنگام اعلام سفارش خود و هم برای افراد آن شرکت هنگام تعیین محصول راحت‌تر و کم خطاتر می‌شود.

 • جلد کاتالوگ

فراموش نشود که در طراحی جلد کاتالوگ  باید رنگ سازمانی بکار گرفته شود و حتما در آن نشانی از برند مانند آرم چاپ شود. 

 فرآیند چاپ اجرای کاتالوگ اجرا

در این بخش از مطلب فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا به بخش اجرای کاتالپگ خواهیم پرداخت:

 • اجرا

به طور کلی مرحله چاپ در هر یک از ابزار‌های تبلیغاتی اهمیت بالایی دارد زیرا این مرحله چاپ است که ابزار تبلیغاتی را به صورت فیزیکی و بصری در اختیار مشتری قرار می‌دهد. کیفیت چاپ و صحافی و کیفیت خدمات پس از چاپ می تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نماید. در مورد کاتالوگ‌ها نیز این قضیه صادق است هر چقدر که کیفیت چاپ کاتالوگ‌ها بیشتر باشد بر روی جذب مخاطب از این طریق تأثیر بیشتر می‌گذارد.
 اگر یک کاتالوگ به صورت حرفه‌ای چاپ شود، مشتریان بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در نتیجه آن محصول و برند را بهتر دنبال می‌کنند. در واقع یک چاپ خوب است که طرح کاتالوگ را به زیبایی نشان می‌دهد. چه بسیار طرح‌هایی که در زمان چاپ از بین رفته و از کیفیتشان کاسته شده است.
در مرحله اجرا که منظور چاپ کاتالوگ است کیفیت چاپ به میزان زیادی به مرحله طراحی باز می‌گردد. برای اینکه فایل طراحی کاتالوگ حداکثر کیفیت را در مرحله چاپ داشته باشد نکاتی وجود دارد که حتماً باید رعایت شوند. این نکات شامل:
• فایل طراحی کاتالوگ باید به صورت (cmyk)  شده به چاپ خانه ارسال گردد.
• تعداد صفحه های کاتالوگ باید از 4 طراحی شده باشد یعنی کاتالوگ مثلاً ۴ صفحه، ۸ صفحه، ۱۲ صفحه داشته باشد.
• عکس‌های داخل کاتالوگ باید به صورت فایل با فرمت (dpi300)  ارائه شده باشد تا کیفیت عکس هنگام چاپ کاتالوگ پایین نیاید.
• در طراحی کاتالوگ نیم سانت از هر طرف باید خط احتیاط برش رعایت شده باشد.

 نکات مهم در مورد چاپ کاتالوگ

پس بررسی کردیم که فایل ارسالی چه ویژگی‌های باید داشته باشد تا چاپ آن با مشکل مواجه نشود حال نوبت به روش چاپ می‌رسد. قبل از اینکه به مرحله انتخاب درست شیوه چاپی بپردازیم، نیاز می‌بینیم برای اجرای صحیح  و مناسب کاتالوگ، در مورد انتخاب و نوع کاغذ که در کاتالوگ بسیار مهم است توضیحاتی مختصر اما بسیار مفید ارائه دهیم. 
صفحات کاغذ مورد استفاده برای چاپ کاتالوگ بسیار متفاوت است.  ضخامت کاغذ در حد میکرون یا میکرومتر بوده و کاغذهای ضخیم دارای مواد متراکم در ساختارشان هستند. به عنوان نمونه کاغذ مورد استفاده برای چاپ کاتالوگ‌های رنگی کاغذ گلاسه است که معیار سنجش کیفیت آن مقاومت گرمایی آن است.
 کاغذ های art paper بهترین نوع برای چاپ کاتالوگ به شمار می‌آیند که معمولا برای چاپ کاتالوگ با کیفیت عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای چاپ کاتالوگ که در طرح آن تصاویر زیادی به کار رفته است پیشنهاد می‌شود از کاغذ کرافت استفاده گردد. رنگ این نوع از کاغذها قهوه‌ای بوده و جنسی بسیار مقاوم دارند. این کاغذ به دلیل کیفیتش رنگ‌های به کار رفته در کاتالوگ را به خوبی نمایش می‌دهد.

 روش انتخابی چاپ 

برای چاپ کاتالوگ بسته به کیفیت و زمان مورد نظر برای تحویل کار، از چاپ افست یا چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

 • چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یک فرایند چاپ مستقیم است که براساس فایل‌های دیجیتال انجام می‌شود. این روش مجزا بوده و برای چاپ محدود  کوچک‌تری از نسخه‌ها استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال یک روش پیشرفته و مدرن در عرصه چاپ بوده که بازدهی و انعطاف‌پذیری بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد.
 برای انجام چاپ دیجیتال کاتالوگ‌ها از پرینترهایی تحت عنوان پرینترهای لیزری استفاده می‌شود و زمان کمتری را نسبت به دیگر چاپ ها به خود اختصاص می‌دهد. برای چاپ دیجیتال کاتالوگ معمولاً دو سایز پیشنهاد می‌شود، سایز A4  و سایز A5 ، تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و چاپ افست در استفاده نکردن از بلیت‌های چاپ است، که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ را متحول کرده است.

 چاپ افست

 چاپ افست یک فرایند چاپ پیچیده‌تر است که براساس یک سیستم افست انجام می‌شود. این روش برای چاپ تعداد بالا از نسخه‌ها و طرح‌ها مناسب است. در این فرایند، جوهر چاپ بر روی صفحه‌های فلزی دستگاه چاپ قرار می‌گیرد و سپس به وسیله فشار، جوهر به کاغذ منتقل می‌شود.

 مراحل تکمیلی در فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا  

چاپ به پایان رسید نیاز است دو مرحله تکمیلی در کاتالوگ رعایت شود.
• در پروسه چاپ کاتالوگ پس از اتمام مرحله چاپ، برای کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر کاتالوگ که در طول زمان کیفیت خود را از دست ندهد، معمولا از پوششی برای محافظت از سطح آن استفاده می‌شود. جنس این پوشش متفاوت بوده و از انواع آن می‌توان به سلفون مات، سلفون براق، پوشش یووی موضعی براق اشاره نمود. از انواع پوشش‌های مورد توجه چاپخانه پوشش یووی هستند که در دو نوع برجسته یا موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• در این مرحله بنا بر شرایطی که کاتالوگ در آن قرار می‌گیرد صحافی متفاوت می‌شود. پس از طراحی و چاپ کاتالوگ و سلفون کشی آن، نوبت به صحافی کاتالوگ می‌رسد. این عمل بدین صورت انجام می‌شود که فرم‌ کاتالوگ‌ تا می‌شود و داخل هم قرار می‌گیرد و به یکدیگر به شکل منگنه ساده یا لوپ صحافی می‌شوند. تفاوت منگنه ساده با منگنه لوپ در زیبایی آن بوده به طوری که در حالت منگنه لوپ پشت کاتالوگ برجستگی ایجاد شده که در منگنه ساده این برجستگی مشاهده نمی‌شود.
• انتخاب شرکتی مناسب برای عملیات فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا برای مجموعه شما دارای اهمیت بوده زیرا برای طراحی کاتالوگ حرفه‌ای، گرافیست شما باید دارای تجربه کافی باشد. شما نیز به راحتی بتوانید با گرافیست آن مجموعه در ارتباط باشید تا نقطه نظرات خود را انتقال دهید و همچنین دارای بخش چاپ با کیفیت هم باشد تا بتواند فرآیند اجرا کاتالوگ شما را با کیفیت مناسب ارائه دهد. شرکت مورد نظر شما باید دارای پشتیبانی در دسترس و آنلاین نیز باشد.

 پایان 

مقاله فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا به پایان رسید به طور کلی با فرآینده ایده و کلیت مراحل اجرای آن آشنا شدید. برای ساخت هر اثر تخصصی، بهترین روش استفاده از شخص یا گروهی با تجربه و کاردان است؛ اگر شما برای تبلیغ کسب‌وکار خود به تیم حرفه‌ای و کاتالوگ خلاقانه نیاز دارید، کافی است به صفحه طراحی کاتالوگ در سایت ایران کهن ، مراجعه کنید.  

نظر شما درباره فرآیند چاپ کاتالوگ از ایده تا اجرا چیست؟