اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر
چاپ

اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر

10/17/2023 5:35:11 AM
275 مشاهده

 اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر 

اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر برای انتشار اطلاعات مهم در مورد شرکت شما و محصولات یا خدمات ارائه شده بر هیچ کس پوشیده نیست. به طوری که حتی در دنیای عمدتا دیجیتال امروزی، بروشورهای فیزیکی هنوز به عنوان یک ابزار بازاریابی مهم برای مشاغل در صنایع مختلف عمل  می‌کنند. در این صورت  بروشورها بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی چاپی را تشکیل می‌دهند. یک بروشور با طراحی خوب، نه تنها به دلیل جلوه‌های بصری جذاب، بلکه به دلیل انبوهی از اطلاعات مربوط به محصول که در آن وجود دارد، یک آیتم حساس محسوب می‎‌شود.

 بروشور چیست؟

بروشور یک نوع مجله یا دفترچه کوچک و یا به عبارتی دیگر یک برگه تا شده است که شامل تصاویر و اطلاعاتی دربارۀ محصولات و خدمات مختلف یک شرکت است. این عنصر تبلیغاتی چاپی ارزان تمام می‌شود و نیاز به بودجۀ آن چنانی ندارد بنابراین استفاده از آن بسیار افزایش پیدا کرده است. البته این افزایش استفاده تنها به خاطر قیمت آن نیست، بلکه بروشور با داشتن شکل منحصربه‌فرد و قابلیت ارائه اطلاعاتی کامل و مفید در مورد یک محصول یا خدمت توانسته است به عنوان یکی از کارهای چاپی کارآمد شناخته شود. نکته با اهمیت در  بروشورها این است که بسته به سلیقه و نظر سفارش دهنده می‌تواند طراحی یا متنی برجسته داشته باشد. 

 چند مورد از مهم‌ترین دلایل چاپ بروشور اختصاصی

چند مورد از مهم‌ترین دلایلی که چرا شرکت‌ها باید بروشورهای سفارشی چاپ شده را به عنوان بخشی از تلاش های بازاریابی و چاپ ارزان خود انتخاب کنند را در ادامه مطلب اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر ذکر خواهیم کرد:
• اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر، از آن جهت مهم است که این عنصر کم هزینه تبلیغاتی قادر است خدمات بی‌نظیری برای برند شما انجام دهد. به همین سبب شما باید بروشور را در مجموعه خود داشته باشید.
•  تعامل با مشتری: فرآیند ارائه بروشورها راهی برای تشویق تعامل حضوری بیشتر بین کارمندان و مشتریان است. در دنیایی که بسیاری از تعاملات ما از طریق ایمیل یا تلفن انجام می‌شود، داشتن آن لحظات کوچک ارتباط که در آن چیزی فیزیکی برای دادن به شخص دیگری دارید می‌تواند قدرتمند و ارزشمند باشد. 
• دستیابی گسترده:  بروشورها قادر هستند تا اطلاعات خود را با طیف وسیعی از انسان‌‌ها  در میان بگذارند و به کسب‌ و کارها این امکان را می‌دهد تا به سرعت و کارآمد مخاطبان زیادی را به دست آورند.
• اثربخشی در مقابل سایر رسانه‌های چاپی: بروشورها در ارائه اطلاعاتی که شما نیاز دارید مؤثر هستند و به احتمال زیاد در جیب یا کیف مشتریان بالقوه باقی می‌مانند در مقایسه با تبلیغاتی که در مجلات یا روزنامه‌ها قرار می‌دهید. 
• مقرون به صرفه: خدمات چاپ بروشور بسیار مقرون به صرفه است، به خصوص زمانی که به صورت عمده چاپ می‌شود. هزینه هر بروشور در تعداد بیشتر به طور پیوسته کاهش می‌یابد، بنابراین اگر می‌دانید که به تعداد زیادی بروشور با همان اطلاعات نیاز دارید، آن را در تیراژ بالاتر سفارش دهید.
• تطبیق پذیری: بروشورها مواد بازاریابی بسیار متنوعی هستند. می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغ تقریباً هر نوع محصول یا خدماتی که دارید استفاده کنید، و می‌توانید آن‌ها را در هر جایی که مردم هستند قرار دهید. مانند میزهای پذیرش، روی میزها در اتاق‌های انتظار، در اتاق‌های کنفرانس یا جلسات یا هر جای دیگر که مردم به احتمال زیاد در آنجا جمع می‌شوند. 
ن گزینه های قالب بندی: نحوه قالب بندی بروشور کاملاً به شما بستگی دارد. می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان بروشور، منوها، خبرنامه‌ها یا به سبک معمولی سه‌گانه‌ای که احتمالاً می‌بینید و می‌شناسید قالب‌بندی کنید. قالب‌بندی بروشور کاملا به نحوه توزیع، محل قرار دادن آن و میزان و نوع اطلاعاتی که می‌خواهید منتشر کنید بستگی دارد. 
• مخاطبان متفاوتی را جذب کنید: این بدان معنی است که  می‌توانید با استفاده از رسانه‌های چاپی مانند بروشورها برای اهداف بازاریابی، مخاطبان خود را  گسترش دهید.

 آیا بروشورهای تبلیغاتی موثر هستند؟

بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که آیا بروشورهای تبلیغاتی موثر هستند؟ در این بخش از مطلب اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر به این سوال پاسخ خواهیم دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. بروشورهای تبلیغاتی به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی پرکاربرد در صنعت تبلیغات محسوب می‌شوند و می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا به مشتریان جدید برسند و محصولات و خدمات خود را به طور بهتری معرفی کنند. بروشورهای تبلیغاتی می‌توانند در افزایش شناخت برند، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش و افزایش اعتبار شرکت موثر باشند.

 چرا هر سازمانی باید بروشور داشته باشد

با توجه به مزایای چند جانبه استفاده از بروشور برای اهداف بازاریابی، باید توجه داشت که کیفیت طراحی، محتوا، تصاویر، کاغذ و جوهر مورد استفاده برای چاپ بروشور عامل کلیدی است که اثربخشی آن را تعیین می‌کند. صرف اینکه فقط  بروشور سفارش دهیم و انتظار داشته باشیم مانند یک  بروشور موثر عمل کند چنین انتظاری برآورده نمی‌شود. در ادامه به اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر را بیان خواهیم کرد:
• بروشورها تطبیق پذیری بالایی دارند و به همین دلیل از آن‌ها به عنوان یکی از ابزارهای قوی و متنوع در بازاریابی یاد می‌شود که جزو نیازهای هر سازمان به شمار می‌رود.
• بروشورها به جلب توجه مشتریان بالقوه کمک می‌کنند، به خصوص در مورد مشاغل کوچک و نوظهور که بودجه کمی دارند.
• با این حال، نکته کلیدی این است که محتوا و تصاویر را به صورت جالب و آموزنده قادر است در اختیار کاربران قرار دهد. 
• دسترسی به بروشور چاپی و خواندن آن آسان است.
• بروشورها همچنین می‌توانند حاوی چندین صفحه اطلاعات در اندازه‌های مختلف بسته به نیاز کسب و کارتان باشند اینکه محدودیت در این عنصر تبلیغاتی وجود ندارد باعث شده تا نیاز انواع طرح و متن را پوشش دهند.

 اهمیت بروشور در چیست

بروشور دارای سه کارکرد بوده که در میزان اهمیت آن نقش مهمی دارند. این سه عامل باید در کنار هم قرار گیرند تا موفقیت و تاثیر گذاری دلخواه را داشته باشد این کارکردها شامل:

 • کارکرد اطلاعاتی 

دلیل اصلی داشتن بروشور همین است که اطلاعاتی به مخاطب ارائه دهد. حتی در  بروشورهای که تصاویر غالب هستند باز هم بدون شک محتوای اطلاعاتی وجود دارد. این اطلاعات می‌تواند مربوط به معرفی شرکت، یک محصول یا خدمت جدید ارائه شده و یا حتی تغییرات اخیر صورت گرفته در سازمان باشد.

 • کارکرد تبلیغاتی

همه‌ی محصولات چاپی جنبه تبلیغات را به عهده دارند. اما بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مهم جایگاه ویژه‌ای دارد و این مسئله بیشتر به آن خاطر است که به صاحبان کسب و کارهای مختلف اجازه می‌دهد تا یک یا چند محصول یا خدمات خود را به شکلی منحصربه‌فرد تبلیغ کنند.

 • کارکرد شناسایی

در کنار آن دو کارکرد بروشور حاوی نام تجاری شما است که مخاطب با دیدن آن شما را بهتر می‌شناسد. وقتی‌که طراحی و چاپ بروشور به بهترین نحو ممکن انجام شود خیالتان راحت می‌شود که با ارزان‌ترین تبلیغات دارید حرفه‌ای در بازار معرفی می‌شوید. 

 نکاتی که در طراحی چاپ بروشور باید رعایت شود 

در این قسمت از مطلب اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر به بررسی نکات طراحی چاپ بروشور خواهیم پرداخت:
1. کیفیت: باید مرکز چاپی برای چاپ بروشور انتخاب شود که از بالاترین استاندارها به لحاظ کیفیت چاپ برخوردار باشد.
2. رنگ: رنگ‌های به کار رفته مهم هستند زیرا زیبایی بروشور را می‌سازند.
3. عنوان: عنوان بروشور شما باید مخاطبان را به خود جذب کرده و توجه آن‌ها را به خود جلب کند. بنابراین، عنوانی قوی، جذاب و فریبنده انتخاب کنید.
4. نوع کاغذ: قبل از سفارش چاپ بروشور باید نوع کاغذ مورد نظر را انتخاب کرد. این کار باید با توجه به نوع بروشور، کاربرد آن و هزینۀ موجود انجام شود.
5. جوهر: با توجه به اینکه نوع جوهر به کار رفته در مراکز چاپ متفاوت است و از آنجایی که جوهر نقش مهمی در کیفیت بروشور دارد بنابراین باید به این مسئله دقت داشت.
6. روش‌های تکمیلی: در صورت نیاز باید برای بروشور از صحافی و روکش متناسب با کار استفاده کرد.
7. تکنیک‌های ویژه: طراحی و چاپ بروشور می‌تواند به طور کاملاً سفارشی و بر اساس سلیقه و درخواست شما انجام شود. با چاپ دیجیتال هر تغییری خاصی که بخواهید قادر هستید لحاظ کنید.
8. محتوا: محتوای بروشور شما باید مناسب و جذاب باشد. محتوای بروشور باید شامل اطلاعات مهم و کاربردی درباره محصول یا خدمات شما باشد و باید به مخاطبان شما کمک کند تا تصمیم گیری درباره خرید بهتر داشته باشند.
9. طرح‌ها و تصاویر: بروشورهای تبلیغاتی با گرافیک مناسب، تصاویر با کیفیت، رنگ‌های جذاب و قالبی زیبا می‌توانند به راحتی توجه مخاطب را به خود جلب کنند و او را به خواندن مطالب دعوت کنند.

 تکنیک‌های رسیدن به بروشور بازاریابی موثر و هدفمند

اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر به آن جهت است که این ابزار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رشد درآمدی، ایجاد جنبه رقابتی، ایجاد وفاداری به برند، آموزش مشتریان و کمک به افزایش اقتصادی را برای کسب و کارتان رقم بزنند. اما برای داشتن  بروشور موثر باید تکنیک‌های طیر را رعایت کرد :
• اولین و مهم ترین قدم این است که بازار هدف را کاملاً مشخص کنید.
• دومین کاری که باید بکنید این است که یک پیام قانع کننده ایجاد کنید. پیامی تمیز و متقاعد کننده بسازید که در بازار هدف طنین انداز شود.
• به سومین نکته تکنیکی رسیدیم، همه‌ی کسب و کارها دارای راه‌های ارتباطی متفاوتی هستند سعی کنید در  بروشور آن برجسته‌ترین راه ارتباطی را درج کنید. 
• چهارمین مورد استراتژی‌‌های داستان‌گویی را در بازاریابی بگنجانید تا ارتباط عاطفی با مخاطب ایجاد کنید.

 کلام آخر

بروشور این ابزار تبلیغاتی مانند پازل است اگر در مجموعه شما نباشد تصویری که از برند خود می‌خواهید بسازید کامل نمی‌شود. اکثر شرکت‌ها و کمپانی‌ها برای معرفی خدمات و محصولات خود از بروشور استفاده می‌کنند. همین امر اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر را به خوبی بیان می کند.

نظر شما درباره اهمیت چاپ بروشور در بازاریابی موثر چیست؟