با نزدیک شدن به سال جدید، ترندهای طراحی گرافیک 2025 که بسیار جدید، جسورانه و خلاقانه هستند در مرکز توجه قرار گرفتهاند. نکته جذاب و هیجانانگیز این است که این ترندها بیش از هر زمان دیگری برای کسبوکارهای کوچک در دسترس هستند. بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک تغییر تازه، ترکیب سبکهای مختلف و یا انجام کاری کاملا غیرمنتظره هستید، اکنون بهترین فرصت برای آزمایش و یافتن ترندی است که با برند شما همخوانی دارد. لازم به ذکر است که بازاریابی و برندینگ موفق تنها به ظاهر زیبا ختم نمیگردد، بلکه باید تجربهای لذتبخش برای شما و مخاطبان هدفتان ایجاد کند. ما امسال با ارائه نمونهها و نکات کاربردی، به شما کمک میکنیم تا تعادلی ایدهآل میان زیبایی بصری و تاثیرگذاری طراحی ایجاد کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا عناصر کلیدی هر ترند را بیشتر بررسی کنیم و روشهایی را برای ادغام آنها در بازاریابی و برندینگ توضیح دهیم.
به منظور درک بهتر گرایشهای طراحی گرافیک سال جاری، نگاهی به ترندهای سال گذشته بیندازید یا مجموعه پیشبینیهای ما را که توسط جامعه جهانی طراحان در VistaPrint ارائه شده است، مرور کنید.
یکی از ترندهای طراحی گرافیک 2025، سبک نامتقارن و درخشان است. این ترند در واقع؛ ترکیبی از فونتهای مختلف در اندازهها، سبکها و ضخامتهای متفاوت است که با رنگهای روشن و متضاد همراه شدهاند. این سبک شباهت زیادی به حروف بریده شده مجلات دهه 90 دارد، اما با حالوهوای دیجیتالی و مدرن آمیخته شدهاست. این ترند جذاب و هیجانانگیز، بر تضاد و عدمتقارن تاکید دارد و کسبوکارهای کوچک با استفاده از آن میتوانند با ایجاد یک سبک غیرمعمول و جذاب، توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.
عناصر کلیدی این ترند به شرح زیر است:
استفاده از فونتهای متفاوت با اندازهها، اشکال و ضخامتهای متنوع
مانند زردهای نئونی در کنار بنفش های تیره
استفاده از فضاهای نامتقارن و فاصله گذاری نامنظم
طراحی هایی که به برند شما یک هویت منحصر به فرد میبخشند.
لازم به ذکر است که این ترند را در برندینگ یا بازاریابی خود باید به طور جزئی وارد کنید. به عنوان مثال، ارائهدهندگان خدمات حرفهای میتوانند در شبکههای اجتماعی یا سایر موارد تبلیغاتی خود این سبک را به کار گیرند. از طرفی برندهای خردهفروشی نیز میتوانند با ترکیب فونتهای نامتقارن و رنگهای متضاد، در طراحی تابلوها و بستهبندی محصولات خود خلاقیت به خرج دهند.
طراحان در این سبک از ترندهای طراحی گرافیک 2025، جذابیت اسکرپبوکهای قدیمی را با دقت و ساختاری منظم وارد دنیایدیجیتال کردهاند. اسکرپبوک ساختار یافته شامل لایهبندی و ترکیب تصاویر، برشها، نقاشیهای دستساز، نوار چسب و استیکرها به شیوهای بازیگوش و حرفهای میشود.
از جمله عناصر کلیدی این روش میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
ترکیب تصاویر، برشهای کاغذی و استیکرها برای ایجاد جلوهای کلاژ مانند.
جزئیاتی مانند عکسهای پولاروید، چسب، لبههای پارهشده و بافتهایکاغذی.
استفاده از خطخطیها، نقاشیهای دست کشیده و فونتهای دست نویس.
برخلاف ظاهر شلوغ و تصادفی، هر عنصری در جای مناسب خود قرارگرفته است.
این ترند بینظیر میتواند برای برندهای خلاق، برنامهریزان رویدادها و یا کسبوکارهایی که در حوزه سبک زندگی فعالیت دارند، انتخابی ایدهآل باشد. به منظور پیادهسازی این سبک، میتوانید از تصاویر پولاروید و المانهای دستنویس استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این ترند بسیار انعطافپذیر بوده و میتوانید متناسب با هویت برند خود آن را تغییر دهید.
برخلاف ترند اسکرپبوک ساختاریافته که از طراحیهای فیزیکی الهام گرفته است، شبکههای نوستالژیک به خوبی حالوهوای دیجیتال قدیمی را زنده میکند. به عبارتی این ترند ترکیبی از طرحهای ساده، رنگهای ابتدایی و چیدمانهای مینیمالیستی است که به خوبی حس نوستالژی دهههای گذشته را تداعی میکند. عناصر کلیدی در این ترند طراحی گرافیک 2025 به شرح زیر هستند:
شامل شبکهها، دایرهها، ستارهها و خطوط که نمادی از گرافیکهای اولیه دیجیتال هستند.
استفاده از رنگهای اصلی در تناژهای ملایم همانند نمایشگرهای دیجیتال قدیمی.
طراحیهای تمیز و ساده که در عین حال حس نوستالژیک دارند.
مانند هنر ASCII( تصاویر ساخته شده از کاراکترهای متنی، فونتهای پیکسلی و آیکونهای الهامگرفته از بازیهای کامپیوتری قدیمی.
بنابراین باتوجهبه این ویژگیها، برندهایی که به دنبال ایجاد حس نوستالژی دیجیتالی در عین حفظ ظاهری مدرن هستند میتوانند از این ترند استفاده کنند. به عنوان مثال ترند شبکههای نوستالژیک برای برندهای زیبایی، استارتاپهای فناوری و کسبوکارهایی که به نوآوری و اصالت خیلی اهمیت میدهند میتواند بسیار مفید و موثر باشد. بهطوریکه مشاغل ذکر شده میتوانند از فونتهای پیکسلی که در کمپینهای ایمیلی خود به کار میبرند استفاده کنند و یا آیکونهای الهامگرفته از طرحهای قدیمی را به سایت و بستهبندی محصولات خود اضافه نمایند.
یکی دیگر از ترندهای طراحی گرافیک 2025، حکاکی و چاپ است. این ترند در طراحی گرافیک، واکنشی در برابر کمالگرایی مصنوعی است و روی چیزی متمرکز شده (یعنی لمس انسانی) که ماشینها نمیتوانند از آن تقلید کنند. این سبک شامل لکهها، اثرانگشتها و نقشهایدستی است و حضور واقعی انسان در طراحی را به خوبی نشان میدهد. ازاینرو میتوان گفت که طراحان با استفاده از این سبک، عملا امضای خود را بر روی آثارشان میگذارند. عناصر کلیدی این ترند به صورت زیر میباشد:
ردکردن هایپررئالیسم (واقع گرایی افراطی) و استقبال از نقصهای طبیعی.
جزئیاتی همانند حکاکیهای دستی و ردپای انسانی که حس گرما و اصالت را به طراحی اضافه میکند.
بنابراین میتوان گفت این سبک میتواند انتخاب مناسبی برای تبلیغات و برندینگ برای کسبوکارهایی باشد که در صنایع خلاق، فیلمسازی یا غذا فعالیت میکنند. این ترند به آنها کمک میکند تا با تاکید بر اصالت و دستساز بودن، اعتماد مخاطبان را جلب کنند و برند خود را گرم و انسانی نشاندهند.
این ترند طراحی گرافیک 2025 نیز همانند ترند Etches and Imprints، دقت طراحیهای تولیدشده توسط هوشمصنوعی را رد میکند. اما این بار، تمرکز بر روی خلاقیت، تخیل خام و آزادانه جوانان و الهامگرفته از دوران کودکی است. در واقع با خطوط ضخیم و رنگهای پر جنبوجوش، طراحیهایی که از این ترند استفاده میکنند، حس کارهایدستی را به بیننده انتقالمیدهند. به عبارتی در این سبک از خطوط و لبههای ناپخته و نامنظم استفاده میشود، به گونهای که به نظر میرسد یک کودک آن را طراحی کرده است. لذا موجب میشود برند سرگرم کننده، خودمانی و قابل درک نشان دادهشود و مورد توجه مشتریان قراربگیرد.
از جمله عناصر کلیدی این سبک میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
استروکهای ناپخته که به خوبی نقصها را پذیرا هستند.
ترکیب رنگهای شاد که حس سرزندگی ایجاد مینمایند.
طرح هایی که بیپروا و پرشور به نظر میرسند و گویی با دست کشیده شدهاند.
بنابراین این ترند برای برندهایی که به دنبال ایجاد حس سرگرمی در طراحی لوگو و تبلیغات خود هستند میتواند انتخاب ایدهآلی باشد. البته برای آنکه هویت برند تحتتاثیر این سبک قرار نگیرد، میتوان از عناصر کوچکی مانند آیکونهای دستساز یا رنگهای بازیگوش در طراحی استفاده نمود.
این ترند که یکی از برترین ترندهای طراحی گرافیک 2025 است، زیباییشناسی آرت نوو دهه 1920 را به همراه تایپوگرافی برجسته، رنگهایزنده و پس زمینههایتیره به دوران مدرن میآورد. به عبارتی این سبک، نوعی بازآفرینی از تاریخ است و دورهای خاص را به شیوهای نوین تفسیر میکند. عناصر کلیدی سبک نوین معاصر شامل موارد زیر میشود:
فونتهای تمیز و قوی با الهامگرفتن از پوسترهای اوایل قرن بیستم.
رنگهای چشمگیر و درخشان که در پس زمینه تاریک برجسته میشوند.
بسترهای غنی که موجب میشود رنگها و تایپوگرافی جلوه خاصی پیدا کند.
نقاشیهای دستکشیده و گرافیکی که حس آرتنوو را به خوبی تداعی میکنند.
خطوط و اشکال ظریف که پیچیدگی و ظرافت را به طراحی میافزایند.
چیدمانهای ساده که بر تایپوگرافی متمرکز میشوند.
با توجه به این موارد میتوان گفت این ترند، ترکیبی شیک از پیچیدگی و نوستالژی است و موجب میشود که لوگوی برندها و بازاریابی آنها متمایز گردد. از این سبک عمدتا در محصولات لوکس، برندهای بوتیکی و رستورانهایمجلل استفاده میکنند.
این ترند، حسوحالی تازه را به طراحی گرافیک میبخشد و مستقیما از طبیعت الهاممیگیرد. از لحاظ بصری، طراحیهای این سبک دارای خطوط نرم و روانی هستند که به انحنای برگها یا حرکت آب شباهت دارند. همچنین از بافتهایی که یادآور سنگ، چوب یا برگهای درختان هستند بهره میبرند. پالتهای رنگی عمدتا شامل تناژهای خاکی و آبی مانند سبزهای عمیق، قهوهایهای گرم و آبیهای ملایم میشوند. البته گاهی اوقات نیز با رنگهایی مانند آبی پر رنگ یا صورتی ترکیب میشوند تا جلوهای غیرمنتظره ایجاد نمایند. از ویژگیهای بارز این سبک طراحی گرافیک میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
استفاده از بافتهایی مانند چوب، سنگ و برگها که حس ارگانیک ایجاد میکنند.
خطوط منحنی که یادآور فرمهای موجود در طبیعت هستند.
سبزهای خاکی محبوب که میتوان از آنها در کنار رنگهای زنده جهت ایجاد تعادل استفاده نمود. برندهایی که این سبک را برای برندینگ و بازاریابی خود انتخاب میکنند، میتوانند پیامی در مورد مسئولیت زیستمحیطی و سلامتی جامعنگر را به مصرفکنندگان انتقال دهند. بنابراین این ترند میتواند گزینه مناسبی برای معرفی محصولات سازگار با محیطزیست و برندهای سلامتی باشد.
هیچ راهی برای گذر از مینیمالیسم نه چندان دور وجود ندارد، بهطوریکه این ترند در تابستان 2024 کاملا بر دنیای طراحی مسلط گردید. این سبک با آلبوم Brat از چارلی ایکسسیایکس آغاز شد. بازاریابی این آلبوم موجب محبوبیت تصاویر کموضوح و استفاده از فونتهای بیپروا شد، همزمان رنگ خاص این آلبوم نیز که به Brat Green معروف گردید، به صورت غیررسمی به رنگ سال تبدیل شد.
بهطوریکه شاهد استفاده گسترده از آن در پستهای شبکههای اجتماعی تا بیلیوردهای سطح شهر بودیم، همچنین برندهای مختلف نیز در بازاریابی و تبلیغات خود از آن استفاده کردند، با این تفاسیر به نظر میرسد که این فونتهای جسورانه و رنگهای متضاد در 2025 نیز همچنان به عنوان ترندهای سال حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است که این سبک نوعی مینیمالیسم جسور و نامتعارف است و از ویژگیهای کلاسیک مینیمالیسم همانند خطوط تمیز، فضای خالی و چیدمان ساده بهره میبرد. اما با این تفاوت که افزودن فونتهای بولد و رنگهای درخشان شدت آن را بالا میبرد. از جمله ویژگیهای مهم این سبک میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
تایپوگرافی مینیمال ولی چشمگیر با پیچ و تاپ
رنگهای تند و گاهی متضاد در جهت ایجاد تاثیر بصری بیشتر
فضای گسترده و سادگی، اما با استفاده از عکاسی جسورانه و به کارگیری رنگهای برجسته و متون قوی به منظور ایجاد کنتراست.
با توجه به این خصوصیات میتوان گفت که علت محبوبیت این سبک این است که به اندازهای جسور بوده که توجه همگان را به خود جلب میکند، اما در عین حال همچنان مدرن و شیک باقیمیماند. به همین دلیل برندهای بسیاری که به دنبال شهرت هستند و یا اینکه میخواهند توجه مخاطبان جوان را جلب کنند به سراغ آن میروند. البته نکته مهمی که در مورد این سبک طراحی گرافیک وجود دارد این است که تمامی برندها در صنایع مختلف میتوانند برای بازاریابی از آن استفاده کنند و شاهد نتایج شگفتانگیزی باشند.
در حالی که بیشتر ترندهای طراحی گرافیک 2025 جسور و پرقدرت هستند، سبک کاربردی و آرامشبخش گزینه مناسبی برای برندهایی است که به دنبال طراحیهای آرام، عملی و متعادل هستند. در این سبک از مواد طبیعی و رنگهای ملایم استفاده شدهاست و احساس آرامش و زیبایی جاودانهای را ایجاد میکند. لازم به ذکر است که این ترند از طراحی ژاپنی الهام گرفته و بر روی سادگی و عملکردگرایی بدون فدا کردن صمیمیت و گرما متمرکز است. از عناصر کلیدی این سبک میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
به کارگیری بافتهایی که یادآور چوب، سنگ و سایر عناصر ارگانیک هستند و حسی خاکی و زمینی القا میکنند.
پالتهای رنگی نرم و خنثی که ایجاد کننده احساس آرامش هستند.
چیدمان تمیز و به دور از هر گونه شلوغی که بر روی عملکرد متمرکز است.
در نهایت میتوان گفت که این ترند رویکردی مینیمالیستی آرامتر را ارائه میدهد و میتواند انتخابی ایدهآل برای برندهای سلامتی، زیبایی و طراحی داخلی باشد. البته برندهای دیگری نیز مانند برندهای فناوری و برندهای خردهفروشی که از رنگهای نرم و ملایم استفاده میکنند میتوانند از تواناییهای آن بهرهمند شوند.
هوش مصنوعی اگرچه خودش یک ترند طراحی گرافیک نیست، اما تاثیر بسزایی در این صنعت دارد. به طوری که به جای خلق تصاویر پر زرقوبرق، از هوشمصنوعی در جهت بهبود ظرافت و تقویت طراحیهای دستی استفاده میکنند. در واقع طراحیهای هوشمصنوعی خیلی واضح نیستند، بلکه به عنوان یک دستیار پنهان به طراحان کمک میکنند تا سطح کیفیت آثارشان را ارتقا دهند و بیشتر توجه مخاطبان را جلب کنند.
نگاهی به ترندهای طراحی گرافیک 2025 نشان میدهد که با یک ترکیب جذاب و هیجانانگیز از زیباشناسی جسورانه و ماکسیمالیستی، بازگشت به طبیعت و عناصر انسانی و تلفیق دورانهای تاریخی با مدرنیته روبرو هستیم. اما تمامی این ترندها دارای یک نقطه مشترک هستند و تمایل دارند که مرزهای طراحی را بشکنند و آزمایش کنند، اما همچنان اصالت و خلاقیت خود را محفوظ نگهدارند. با توجه به اینکه بالغ بر 48% صاحبان مشاغل کوچک میخواهند در سال 2025 سرمایهگذاری بیشتری بر روی بازاریابی انجام دهند و به سراغ روشهای جدید بروند، کسب آگاهی و اطلاعات لازم از ترندهای طراحی میتواند به شما کمک کند تا از رقبای خود سبقت بگیرید و همواره موفق باشید.
نظر شما درباره 10 ترند طراحی گرافیک در سال 2025 چیست؟