دو رشته کاربردی در این روزها که بسیار آن دو را با هم اشتباه میگیرند طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات است. اما این دو با هم از جهات مختلفی متفاوت هستند که مهمترین تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات در این است که طراحی تبلیغات بیشتر در مورد ایجاد مفاهیم تبلیغاتی به طور بسیار گسترده و کامل کار میکند، در مقابل طراحی گرافیک در کنار مقیاس کلی با جزییات نیز سر و کار دارد. در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت این دو رشته با هم خواهیم پرداخت.
طراحی تبلیغاتی به تمام آثار هنری گفته میشود که به طور خاص برای تبلیغ محصولات یا خدمات طراحی و تولید میشوند. برای مثال بنر، کاتالوگ و... به عنوان طراحی تبلیغاتی به شمار میروند.
اما طراحی گرافیک مقوله گستردهتری بوده که شامل تمام مواردی میشود که با طراحی مرتبط است، از طراحی سایت گرفته تا طراحی جعبه شیرینی، پوستر و بسیاری موارد دیگر. در واقع طراحی تبلیغات زیر مجموعه طراحی گرافیک است که برای فروش بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات شاید به اندازه شباهتهای آنها زیاد نباشد اما شناخت تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات بسیار کمک کننده است تا طراحان بتوانند کاری را ارائه دهند که به هدف کارفرما نزدیکتر باشد. اولین تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات این است که، طراحی تبلیغات یکی از مقولههای طراحی گرافیکی است که بر تبلیغات جذاب و تاثیرگذار بصری تمرکز دارد. اما طراحی گرافیک کار بسیار پیچیده تری است. تفاوت عمده این دو رشته را در شش دسته زیر میتوان تقسیم بندی کرد که عبارت است از:
• آزادی هنری و محدودیتهای احتمالی
• مالکیت محصول
• فرآیند تحقیق و توسعه
• مهلتها و بازههای زمانی
• محصولاتی که پوشش میدهند
در طراحی تبلیغاتی طراحان باید فاکتورها و مشخصههای زیادی را رعایت کنند تا خروجی کار آن چیزی باشد که فروشی را برای محصول یا خدمات به همراه بیاورد. این فاکتورها شامل اندازه، قالب، نوع و سایز فونت، متن و تصویر و بسیاری موارد دیگر میشود. برای درک بهتر این مطلب یک مثال بسیار ساده را بیان میکنیم:
تصور کنید شما میخواهید یک بنر تبلیغاتی را در فیس بوک منتشر کنید. برای این که طرح تبلیغاتی شما مورد تایید قرار بگیر و در فیسبوک ارائه شود، پستها باید بدون پرداخت باشند. همچنین باید دارای اندازه و فرمت خاصی باشد و تنها 20 درصد از این طرح تبلیغاتی را متن میتواند پوشش دهد.
اما در طراحی گرافیک داستان متفاوت است، این به معنای آزادی کامل طراح نیست، اما به نسبت طراحی تبلیغاتی از آزادی هنر بیشتری برخوردار هستند و میتوانند خلاقیت خود را بیشتر در کار استفاده کنند. در یک طرح گرافیکی طراح یک ایده مبهم از نام و لوگو برند دارد و با تحقیقات گسترده به آن بال و پر داده و طرح نهایی را ارائه میدهد.
یکی دیگر از تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات در زمینه مالکیت محصول است. مالکیت یک کاری گرافیکی و یا تبلیغاتی که در زمینه برند سازی طراحی و اجرا میشود متعلق به سازمان است. اما طراحی گرافیکی متعلق به خود طراح است و امکان ارائه و عرضه آن را در همه امکان و پلتفرمی را دارد. اما در هر صورت مالکیت معنوی اثر متعلق به خود طراح است، چه طراح گرافیک، چه طراح تبلیغاتی.
این بخش برای هر دو طراح مشترک است اما تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات در این زمینه چیست؟ نکته مشترک برای هر دو این طراحان این است که باید در برحی از زمینهها قبل از اجرای کار تحقیق و بررسی کنند و به مرور زمان طرح خام خود را توسعه و گسترش دهند.
به طور کلی، طراحی تبلیغات بیشتر بر بازاریابی فصلی، کمپین، و ad-hoc متمرکز است، که به معنای طراحی محصولات بیشتر جامعه هدف کوچکتر است. طراحان گرافیکی که روی برندسازی کار میکنند پروژههای بزرگتری دارند که به ندرت نیاز به تغییر کاربری یا طراحی مجدد دارند (آرمها، راهنمای برند و بستهبندی نباید اغلب تغییر کنند)، بنابراین زمان بیشتری را صرف تحقیق و توسعه محصول نهایی میکنند.
در طراحی تبلیغات، تحقیقات بیشتر بر روی روندها و مقررات جاری متمرکز است. به عنوان مثال، در دیجیتال مارکتینگ، برای اینکه یک تبلیغ خوب عمل کند، باید به جایگذاری، تقسیم بندی، محدود کردن مخاطب و استفاده از کپی رایتینگ خوب نیز توجه کنید. طراح همچنین باید آخرین به روز رسانی قوانین و مقررات، مانند ابعاد، قالب، استفاده از لوگوها و سایر علائم تجاری و آخرین علایق مخاطب را بداند. اگر لباسهایی را برای جوانان تبلیغ میکنید، طرح باید بازیگوش، رنگارنگ، شاید حرکتی باشد که در استوری اینستاگرام قرار داده شود.
در این مورد نیز تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات بسیار متفاوت است. در گاهی مواقع طراح تبلیغاتی زمان کمی برای آماده کردن محصولات مورد نظر دارد، زیرا باید برای ک همایش، یک حراج سالیانه و یا موارد دیگر آماده شود. امل در زمینه طراحی گرافیکی چین موارد کمتر دیده میشود. از سو دیگر یک طراح تبلیغاتی به تحقیق و جستجوی بیشتری برای رسیدن به نتیجه مورد نظر دارد.
برای اهداف تبلیغاتی، ضربالاجلها معمولاً کوتاهتر هستند، زیرا به معنای ایجاد داراییهایی است که برای یک دوره زمانی معین استفاده میشوند. غیر معمول نیست که یک طراح تیلیغاتی یک پروژه با اطلاع دیرهنگام داشته باشد یا یک طرح تمام شده را تغییر دهد. همچنین نمونههای زیادی از بازاریابی بلادرنگ وجود دارد که خیلی سریع ایجاد شدهاند، اما به شرکت کمک میکنند تا در زمان مناسب پیامهای مناسب را ارسال کند. بنابراین، محصولات به زمان زیادی برای توسعه نیاز ندارند، اما میتوانند برنامهریزینشدهها و تغییر کاربریها را انجام دهند.
این احتمال وجود دارد که یک طراح گرافیک در مسیر شغلی خود روی تبلیغات کار کند، اما ممکن است در چیز دیگری تخصص داشته باشد. و بالعکس، یک طراح که معمولاً با تبلیغات در یک آژانس تبلیغاتی کار می کند، می تواند با سایر دارایی ها کار کند و تحقیقات فرآیند طراحی را انجام دهد.
موارد ذکر شد تنها برخی از تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات بود. این تفاوتها به این معنا نیست که این دو رشته به طور کامل از هم جدا هستند. در واقع این دو رشته کاملا با هم مرتبط بوده و هم را پوشش میدهند. یک طراح گرافیک میتواند یک طراح تبلیغاتی نیز باشد و بالعکس. اما باید در اجرای کار متناسب با نوع کار این موارد را نیز در نظر بگیرند.
نظر شما درباره بررسی تفاوت بین طراحی گرافیک و طراحی تبلیغات چیست؟