در دنیای امروزی نمیتوان از طراحی لوگو و برند سازی غافل شد. آنچه در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت اهمیت لوگو و سایت های معروف طراحی لوگو است
لوگوی هر برندی شناسنامه و مهمترین عنصر بصری هویت آن برند محسوب میشود. در دنیای امروز لوگو یکی از اصلیترین جنبههای استراتژی بازاریابی و فروش یک کسب و کار است به طوری که بیننده آن لوگو از طریق مشاهده فرم، شکل، رنگ، ترکیببندی و... آن پی به ماهیت آن برند برده و میتواند ارتباط برقرار کنند. یک لوگوی با کیفیت و خوب قادر است تا ابد در ذهن بینندهاش نقش ببندد و جاودانه شود و از او یک مشتری وفادار بسازد. در واقع لوگوی یک برند المانی است که رسالتش حفظ مالکیت همان برند خاص است
یک لوگوی موفق میتواند تاثیرات زیر را بر مخاطب خود بگذارد:
• کمک به شناخت ماهیت برند آن لوگو
• جلب توجه مداوم که سبب جلب مشتریان جدید میشود
• نشان دهنده خاص بودن یک برند
• میزان حرفهای بودن یک برند
• جلب اعتماد مشتریان
• کمک به بهتر دیدهشدن برند مورد نظر در فضای مجازی
• کمک به ایجاد رابطه احساسی و خاطرهانگیز با مخاطبان
• سبب پیشی گرفتن از رقبا آن برند در بازار فروش
• ارزشمند کردن آن برند
• امکان رقابت در بازارهای جهانی و داخلی با سایر رقبا
• قابلیت ثبت همان برند با لوگوی خاص خودش
• استفاده ار آن لوگو برای تبلیغات
طراحی لوگو داری 4 شاخه مختلف است که عبارت است از:
طراحی لوگو تایپی خود شامل سه نوع: لوگو تایپ، مونوگرام و استفاده از حرف اول از کنار هم چیده شدن تعدادی حروف تشکیل میشوند. مانند طراحی لوگوی سونی.
این سبک طراحی شامل سه نوع: استفاده از تصویر بر اساس نام برند، بر اساس فعالیت برند، به صورت انتزاعی ( بدون ارتباط با فعایت و نام آن برند) با استفاده از یک سری نمادهای بصری شامل اشکال، آیکونها، طرحها و رنگهایی خلق میشوند. مانند طراحی لوگوی اپل.
ترکیبی از لوگوی تایپوگرافی و لوگوی تصویری است. مانند طراحی لوگو استارباکس.
به صورت نوشتاری است یعنی استفاده از نام همان برند در طراحی لوگو.
ویژگی یک لوگوی باکیفیت و مناسب
یک لوگوی با کیفیت و مناسب برند باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
• مهم ترین نکته یک لوگو، خاص بودن آن است.
• انتقال معنا و مفهوم آن برند توسط لوگو
• با رعایت اصل سادگی، زیبایی خود را حفظ کند.
• دارای طراحی خلاقانه برای جذب مخاطب باشد.
• ملاحظه کردن نام برند در طراحی لوگو
• استفاده از علم روانشناسی رنگ برای جاودانه شدن آن برند در ذهن مخاطب
• رعایت اصول و قوانین ثبت برند در طراحی آن لوگو
• لوگوی طراحی شده مقیاس پذیر باشد یعنی با کوچک کردن آن لوگو جزئیاتی از آن حذف نشود و...
برای طراحی لوگو از نرم افزارهای متعددی استفاده میکنند که معروفترین آنها به شرح زیر است:
• با استفاده از کورل
• با استفاده از فتوشاپ
• با استفاده از ایندیزاین
• با استفاده از ایلاستریتور
در طراحی لوگو هم سبکهای متعددی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
• طراحی به سبک کلاسیک: رعایت اصل زیبایی، شکوه، اقتدار، نگاه به گذشته، تاریخ و فرهنگ، متقارن، با وقار که تداعیکننده همهی این ویژگیها باشد.
• طراحی به سبک مدرن: بر خلاف سبک کلاسیک، طراحی مدرن به رد مسائل تاریخی، حذف پیچ و تابهای اضافی، استفاده از طرحهای مینیمال، سادگی و... باور دارد.
در طراحی لوگو برخی عناصر اصلی وجود دارد که باید برای بالا رفتن کیفیت کار آن را رعایت کرد. این عناصر عبارتاند از:
• رنگ لوگو طراحی شده
• تایپوگرافی لوگو مورد نظر
• تجسم آن لوگو
• بافت یا زمینه به کار رفتهشده در طراحی آن لوگو
• استفاده به جا از اصل پویایی یا ایستایی
بهتر است طراحان لوگو در هنگام طراحی به این چک لیست توجه داشته باشند:
• تحقیق و آشنایی در مورد زمینه کاری آن برند
• کشیدن اتد و طراحهای اولیه بر روی کاغذ و جمع آوری آنها در کنار هم
• عدم استفاده از طرحهای انتزاعی برای مشاغل کوچک و محلی
• یادگیری و بکارگیری یکی از نرمافزارهای طراحی مخصوص طراحی لوگو مانند فتوشاپ و...
• طرحهای اولیه باید به صورت مداوم با مشتریان مرور شود.
• استفاده از نام تجاری شرکت در طراحی لوگو
• توجه به جزئیات و اهمیت دادن به آن
• طراحی باید در فرمت وکتور قرار داده شود تا مقیاس پذیر شود و...
جالب است که بدانید لوگو ها هم دارای شخصیت هستند که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:
• دارای شخصیت قهرمان: مانند برند نایک، دوراسل و...
• دارای شخصیت جادوگر: مانند برند اپل، دیزنی و...
• دارای شخصیت قانون شکن: مانند برند هارلی دیویدسون و...
• دارای شخصیت عاشق: مانند برند هرمس، ویکتوریا سکرت، شنل و...
• دارای شخصیت دلقک: مانند برند کیت کت، اسمارتیز و...
• دارای شخصیت همه پسند: مانند برند ایکیا، گپ و...
• دارای شخصیت مراقب: مانند برند مادر ترزا، هاینز و...
• دارای شخصیت حاکم: مانند برند بنز، رولکس، مرسدس، مایکروسافت و...
• دارای شخصیت خالق: مانند برند یوتیوب، کرایولا و...
• دارای شخصیت معصوم: مانند برند دیزنی، صابون داو و...
• دارای شخصیت حکیم: مانند برند گوگل، دانشگاه هاروارد، ویکیپدیا و...
• دارای شخصیت کاوشگر: مانند برند جبپ، ردبول و...
آشنایی با روانشناسی رنگها در همه زمینهها به کار میآیید به ویژه در طراحی لوگو که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:
در واقع این رنگ با کاهش تحلیل ذهنی سبب سرعت واکنش آنی میشود. دارای ویژگیهایی چون عشق، شور، هیجان، انرژی، قدرت و.. است. نمونه استفاده از این رنگ در برند canon، cocacola و... قابل مشاهده است.
رنگ سفید معمولا نماد خلوص و سمبل لوکس بودن است. دارای ویژگیهایی همچون خالص، ساده، اصیل، شفاف، پاک و... است. نمونه استفاده از این رنگ در برندهای Apple، SONY و NIKE قابل مشاهده است.
رنگ نارنجی یادآور پویایی، نوآوری و بازی گوشی است. دارای ویژگیهایی همچون سر زندگی، صمیمیت، تعادل، موفقیت و جوانی است. نمونهای از این رنگ در برندهایی همچون SOUNDCLOUD، Fanta قابل مشاهده است.
رنگ بنفش هم برهم زنندهی آرامش رنگ آبی است هم خنثی کننده هیجان رنگ قرمز، هم مردانه است هم زنانه، جادوگر و پر است از ویژگیهای متناقض یک جا نشین. دارای ویژگی-هایی همچون سلطنت طلب، جادوگر، اعتماد به نفس، ثزوت، لوکس بودن و... است. از نمونه برندی که از این رنگ استفاده کرده میتوان برند yahoo را نام برد.
رنگ زرد اغلب با خوشبینی، دوستی و تخیل عجین شده است. در برخی موارد ممکن است سبب ایجاد اضطراب شود. از ویژگی اصلی آن میتوان به محرکبودن، برونگرایی، خطر، هشدار، شادی، و... اشاره کرد. برندی که در طراحی خود از این رنگ استفاده کرده میتوان به برند Ferrari اشاره کرد.
رنگ سبز دلپذیر، نماد طبیعت و نماد دوستی است. از ویژگی اصلی آن میتوان به سلامتی، رشد، طراوت، رفاه، امید، دوستی و... اشاره کرد. از برندهایی که در طراحی لوگو خود از این رنگ استفاده کردند میتوان به برند LAND-ROVER اشاره کرد.
آبی رنگ اطمینان، دوستی، رنگ مردانه، فناوری، شفافیت و ارتباط است. از ویژگی بارز این رنگ میتوان به صلح، آرامش، استراحت، قابل اعتماد بودن، امنیت و... اشاره کرد. از برندی که در طراحی لوگو خود از این رنگ استفاده کرده میتوان به برند Oral-B اشاره کرد.
رنگها دارای درجه بندی هستند که عبارت است از:
• رنگهای درجه اول: شامل رنگهای اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد است
• رنگهای درجه دوم: از ترکیب رنگهای درجه اول با هم به وجود میآیند یعنی شامل: بنفش، سبز و نارنجی هستند.
• رنگهای درجه سوم: از ترکیب رنگهای درجه اول و درجه دوم به وجود میآیند.
اگر مخاطبان این سایت نتوانستند بنا به هر دلیلی لوگویی برای برند خود طراحی کنند میتوانند از سایتهایی که مجموعه چاپ کهن معرفی میکند کمک بگیرند تا یک لوگو مطابق میلشان طراحی شود. البته مجموعه چاپ کهن با داشتن طراحان مجرب و دانا به اصول طراحی میتواند این کار را به بهترین شکل برای مشتریان عزیز انجام دهد. اسامی سایتهای معروف طراحی لوگو شامل:
• -Logo Genie –logogenie.net
• سایت فیگما
• Logogarden.com
• سایت Ucraft
• سایت logojoy
• وب سایت DesignEvo
• وب سایت Flamingtext
• وب سایت Oberlo
• وب سایت Zyro
• وب سایت SquerSpace
• وب سایت Wix Logo Maker
• وب سایت LogoLogo.com
• وب سایت Designmantic
• وب سایت Design Hill
• وب سایت Logo Type Maker
• لوگو ساز آنلاین Graphic Springs
• لوگو ساز به صورت رایگان Tailor Brands
• وب سایت Logaster
• وب سایت Canva
• وب سایت http://tarhkohan.com/
• لوگو ساز آنلاین Online Logo Maker
• Logodesignengine.com
• Freelogoservices.com
• و...
کلام آخر
همان طور که شرح داده شد، لوگو به دلیل این که معرف و شناسنامه برند است بسیار اهمیت دارد. در نتیجه در طراحی آن بهتر است دقت و توجه لازم انجام شود. در این مطلب به بررسی عوامل تاثیرگذار در طراحی لوگو موفق و مناسب پرداختیم و در انتها میتوانید در وب سایت طرح کهن لوگو خود را بصورت آنلاین طراحی کنید
نظر شما درباره سایت های معروف لوگو چیست؟